Egy pöcegödörben erőszakolta meg a lányt

Csapodár férjüket megszégyenítő asszonyok, szeretőjüket házasságra kényszerítő arák és erőszaktevőjüket bíróság elé hurcoló szolgálólányok történetei elevenednek meg Suzannah Lipscomb kora újkor történész új kutatásai nyomán, amelyek alanya a reformáció kori Franciaország női lakossága volt. Vajon – teszi fel a kérdést a kutató a BBC Historyban írt cikkében – a XVI. századi európai nők nagyobb hatalommal rendelkeztek, mint korábban gondoltuk?
Kapcsolódó cikkek

Egy Marguerite Brueysse nevű francia szolgálólány 1600 decemberében azt állította, hogy gazdája, Anthoine Bonnet teherbe ejtette. Anthoine, aki ekkor ötvenes-hatvanas éveiben járhatott, befolyásos ember volt. Amikor a Languedocban fekvő Nîmes városának konzisztóriuma (hugenotta egyházi bírósága) elé idézték, hogy a vádakra reagáljon, Anthoine mindent tagadott, és szajhának nevezte Marguerite-et. Azt is kijelentette, hogy a lány a közelben lakó André Fauchier vargától esett teherbe. Távozása előtt még egy nyilatkozatot is bemutatott, amelyet – úgy tűnt–, Marguerite tett egy bíró előtt, Fauchier-nek tulajdonítva az apaságot.

Ezzel azonban az ügy még nem ért véget. A konzisztórium többet akart tudni, ezért felszólította Marguerite-et, hogy mesélje el a történteket. A lány először azt mondta, Anthoine „szavakkal és ígéretekkel győzte meg, illetve vette rá”, hogy szeretkezzen vele, és 50 tallért ajánlott neki (amit sohasem adott oda), ha teherbe ejtőjeként Fauchier-t nevezi meg. A konzisztórium – a bizonyítási eljárás során – megkérdezte a lányt, hogy gazdája szemébe mondaná-e ezeket a vádakat. Ő azt felelte, hogy megtenné.

A lány kitartott

Egy hét múlva szembesítették őket, és a konzisztórium – Anthoine társadalmi rangját tiszteletben tartva – megengedte, hogy a férfi keresztkérdéseket tegyen fel Marguerite-nek. Anthoine felszólította a lányt, hogy „Istenre és saját igaz lelkére” mondja meg az igazat. A lány azt felelte, „Istenre és saját igaz lelkére kijelenti, hogy ő [Anthoine] közösült vele”, és ejtette teherbe.

A férfi megkérdezte, hogy hol közösült vele először és hogyan bírta rá erre. A lány elmondta, hogy „egy nap, amikor éppen a dolgát tette a Bonnet kertjében a szennyvízároknál”, Anthoine a pajtába rendelte őt, ahol „egy szalmakupacra lökte és erőszakkal magáévá tette, száját zsebkendővel betömve, hogy ne tudjon kiabálni”.

Anthoine viszonzásképpen leszólta Marguerite erkölcseit, és felvetette, hogy a lányt a fivére vette rá az ő megvádolására. A lány tagadta, hogy bárki mással viszonya lett volna, illetve, hogy a fivére beszélte volna rá a vádra. Amikor Anthoine másodszor is arról kezdte faggatni, hogy milyen körülmények között tett neki ajánlatot, a lány elvesztette önuralmát, és dühében a hivatalos franciáról provanszál anyanyelvére váltva, így szólt:

ahogy akarta: egy pöcegödörben, Rodilhanban.

Tíz nappal később a konzisztórium összeült, hogy megvitassa a dolgot. Beidézték Anthoine-t és felszólították, mondja el az igazságot. A férfi megesküdött, hogy hamisan vádolják, a konzisztórium azonban nem hitt neki. Egyhangú ítéletük az volt, hogy Anthoine-tól megtagadják az oltáriszentséget. A férfi halálsápadtan, „minden szenvedélyével és dühével” azt ordította:

nagyot vétenek ellene, amikor inkább hisznek egy szajhának, mint egy jóravaló embernek.

A bizonyíthatatlan erőszak…

Nem meglepő, hogy Anthoine dühös volt. A háztartásokban dolgoztatott legtöbb női szolgáló tizenéves volt vagy húszas éveinek elején járt, ezért különösen könnyen válhattak férfi munkaadóik szexuális visszaéléseinek áldozatává. A nemi erőszakkal kapcsolatos nyomozások aránya pedig igen alacsony volt.

A nőknek bizonyítaniuk kellett a lehetetlent: azt, hogy a támadás során fizikailag mindvégig aktívan ellenálltak.

Azon kívül, hogy a nőket fizikailag, erkölcsileg, szellemileg és érzelmileg gyengébbeknek tartották a férfiaknál, különös hajlamot tulajdonítottak nekik a testi gerjedelemre és a bujálkodásra. Feltételezték, hogy a legtöbb csábításban vagy a nő volt a kezdeményező, vagy saját jószántából ment bele.

Az orvosi hiedelmek még inkább a férfiak javára billentették a mérleget. Úgy gondolták, hogy a nőknek a fogantatáshoz el kell érniük az élvezet csúcsát, ezért ha egy várandós nő azt állítja, hogy megerőszakolták, akkor ez biztosan nem igaz. Ily módon a legtöbb erőszaktevő büntetlenül megúszta. Mi több, egy férjezett nőnek nem volt a férjétől független jogállása; egy nő vallomása lényegesen kevesebbet ért, mint egy férfié.

Elsősorban a nőket felügyelték

Anthoine Bonnet és Marguerite Brueysse esetében a protestáns egyház elöljárói mégis inkább az alacsony sorból való fiatal szolgálólánynak hittek, mint az idősebb, befolyásos férfinak. A konzisztóriumot – az egyház erkölcscsősz intézményét – azonban eredetileg nem ezért hozták létre. Jóllehet a konzisztórium a helyi egyház irányító testülete és szociális ellátó központja is volt, idejének zömét mégis az erkölcsök felügyeletével, kihallgatásokkal és megrovásokkal töltötte.

A protestáns Languedocban mindenütt a presbitereket bízták meg a néhány utcából álló körzetek ellenőrzésével: jelenteniük kellett, ha bármilyen erkölcsi hibát tapasztalnak. A protestáns városok konzisztóriumát alkotó lelkipásztorok, presbiterek, segédlelkészek és írnokok pedig, enyhén szólva, igen buzgók voltak. Kivizsgálták a szokványos pletykákat, feljegyezték az összes illetlenséget és jelentettek minden helytelen viselkedést.

Olyan közösséget igyekeztek létrehozni, amelyet láthatóan „szentsége” különböztet meg a többitől. E szentségről azt tartották, hogy a babona, a varázslás, a jóslás, a hazárdjáték, a tánc (amit „romlott és botrányos, paráználkodásra csábító” dolognak véltek), a verekedés, az erőszak, a bántalmazás és – mindenekfölött – a szexuális bűn gyökeres kiirtásával érhető el.

Mivel a szexuális és más bűnökért elsősorban a nőket tartották felelősnek, az erkölcsök felügyelete a nők felügyeletét jelentette.

A konzisztórium alapvetően patriarchális intézmény volt, amit azzal a szándékkal hoztak létre, hogy fenntartsa a létező társadalmi hierarchiát, megerősítse a férjek és apák tekintélyét.

A női lelemény…

E morális fegyelemnek azonban akaratlan következményei is voltak. Mindenekelőtt az, hogy a nők gyakran jelentek meg a konzisztórium előtt. Tíz languedoci kis- és nagyváros (összesen 25 kötetnyi, több mint 1200 esetet tartalmazó) konzisztóriumi jegyzőkönyveinek áttanulmányozásával ezernél jóval több nőkről szóló, illetve – ami lényeges! – nők által tett vallomást találtam. E nők zöméről semmi más írásos anyag nem maradt fenn az utókorra.

A konzisztóriumi rendszernek egy másik – egészen különös és véletlenszerű – eredménye is volt: Languedoc női lakosai öntudatra ébredtek. Hamar megtanulták, hogyan használják a konzisztóriumot a maguk javára: feljelentették az őket meggyalázókat, a férfiakat házassági ígéreteik betartására kényszerítették, és olyan történeteket dobtak be a köztudatba, amelyekről tudták, hogy a presbiterek le fogják nyomozni.

Röviden: az egyházi bíróságokat arra használták, hogy kiharcolják maguknak az igazságot, megvédjék házasságukat, és biztosítsák gyermekeik ellátását.

Ez a megnövekedett öntudat tükröződik a konzisztóriumi jegyzőkönyvekben, ami arra utal, hogy a nők még egy olyan korszakban is tudtak függetlenek és önállóak lenni, hangjukat hallatni, amikor jogaikat korlátozták, elzárták őket a közhivataloktól és a magasabb képzéstől, továbbá nem játszhattak hivatalos szerepet az egyházi bíráskodásban és az igazgatásban.

Ez azonban nem volt diadalmenet. A nők által indított perek korántsem voltak mindig sikeresek, a nőket gyakran bántalmazták, kényszerítették olyasmire, amit ők nem akartak és megbüntették őket tetteikért. Kutatói tapasztalataim mégis arra utalnak, hogy újra kell értelmeznünk a korabeli női hatalmat, mert így ismerhetjük fel, hogy ez nem mindig egyezik meg a „rejtett, fondorlatos befolyásolás” sztereotípiájával. A nők vakmerők, erőszakosak és nagyhangúak is voltak, így sokkal nyilvánosabb és közvetlenebb hatalmat gyakoroltak annál, amit a történészek korábban elismertek.

Megszégyenítő társadalom

A konzisztóriumi iratokban talált összes bizonyíték közül talán azok a legmeglepőbbek, amelyek a női erőszakba nyújtanak betekintést. Az egyik eset, amikor egy nő ölre ment, 1562-ben történt: Jehanne Laudane ekkor egy bottal megütötte Jehanne Liborde-ot, aki, állítása szerint, ököllel rácsapott.

1582-ben Honorat Cany felesége úgy megütötte Donne Coderque-ot és lányait az utcán, hogy kiserkent a vérük. Coderque azt állította, hogy Cany felesége éppen együtt találta a férjét az ő unokahúgával. Coderque véletlenül annak is fültanúja volt, amikor Cany felesége durván azt ordította a férjének, hogy

dugja inkább egy tehén segglyukába.

Cany asszony a házból kirontva dühében rátámadt az utcán tartózkodó Coderque-ra és lányaira.

Férfiak is válhattak a női erőszak áldozatává. 1587-ben Pont-de-Camarès településen Jehan Costeplane azt állította, hogy a menye egy labdaütővel úgy fejbe vágta, hogy vérezni kezdett. Alix Toulouse-t 1592-ben megfeddték, amiért „gyakran a nyílt utcán veszekszik a férjével, durván sértegetve őt”, míg Sarra de Bely-t a montaubani konzisztórium 1596-ban azért büntette meg, mert úgy viselkedett,

mint egy vadállat […] veszekedett a szomszédokkal […] és – sok jó ember megbotránkozására – megvetően bánt a férjével.

Ahogy ezek a történetek is bizonyítják, a languedoci konzisztóriumi jegyzőkönyvek kivételes értéket képviselnek. A nők 16. századi fellépését élesebb megvilágításba helyezik, mint bármely más forrás. Kiderül belőlük, hogy a nők pereket indíthattak, amit máshol nemigen tudtak megtenni. Ráadásul a kereset benyújtásáért nem kellett fizetni, ezért ezt most már szegény asszonyok egész hada tehette meg.

A teljes cikk a BBC History legújabb, 2019. májusi számában olvasható.

Kiemelt kép: Joachim Beuckelaer – A hanyagság allegóriája című festmény / Royal Museum of Fine Arts Antwerp