Izlandi gyerekeken segíthet egy magyar terapeuta vizsgálati módszere

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás

A szigetországban a korai fejlődési rendellenességek diagnosztizálására nincs bevett protokoll.
Korábban a témában:

A magyar fejlesztésű, úgynevezett BHRG-modell mozgáskoordinációs zavarok, viselkedési problémák, tanulási nehézségek, hiperaktivitás, autizmus, beszédzavar, illetve különféle fejlődési rendellenességek, neurológiai problémák esetén tud segíteni a gyerekeknek. A terápiás kezelés az idegrendszerből indul ki, majd a tünetek hátterében meghúzódó okok feltárása után megoldást is tud nyújtani terápiák révén.

A módszert 3 hónapos kortól 12 éves korig lehet alkalmazni az éretlen idegrendszerű, eltérő fejlődésmenetű, valamint az ép intellektusú, de tanulási, viselkedéses vagy mozgásos problémákkal küzdő gyerekeknél – magyarázza Madács Anita, a BHRG Alapítvány vezetője.

Alapos kivizsgálás után állítjuk össze a gyermekek egyénre szabott terápiáját, amelyben az egymás hatását erősítő szárazföldi és vízi fejlesztőmódszert kombináljuk. Ezek aktív és passzív mozgásokkal serkentik az idegrendszer működését, és erősítik az egyes területek közti kapcsolatokat, miközben fejlesztik a mozgáskoordinációt és enyhítik az eltérő idegrendszeri fejlődésből adódó tüneteket. Hatására pedig javulnak a kognitív, a mozgásos, és a szociális képességek.

A modellt 1984-től Lakatos Katalin terapeuta dolgozta ki, majd 1993 óta egy alapítvány égisze alatt alkalmazta munkatársaival. Az azóta levédett vizsgálati módszereket Magyarországon egyes Pedagógiai Szakszolgálatok is alkalmazzák, a vízi fejlesztőmódszert az OEP is támogatja.

A BHRG-modell koncepcióját tavaly júniusban egy konferencián ismertették meg izlandi pedagógusokkal, pszichológusokkal, gyógytornászokkal és egyetemi oktatókkal. A szigetországban ugyanis a korai fejlődési rendellenességek szűrésére és diagnosztizálására nincs bevett protokoll – indokolta a külföldi ország érdeklődést az alapítvány vezetője.

Egy óvodahálózat a kezdeményezés mellé állt, azóta pedig az Erasmus Plusz program keretében a kinti óvodapedagógusok megtanulták a vizsgálati és a terápiás módszereket. A cél, hogy a modell országosan elterjedjen, és általa a nehézségekkel küzdő izlandi gyerekeket a lehető legkorábbi időpontban kiszűrjék.

A hosszú távú tervekben szerepel a modell országos elterjesztése, és ennek első lépése a szűrővizsgálatok széles körű alkalmazása az óvodákban, illetve a mérési adatok kutatási feldolgozása.

(Kiemelt képünk illusztráció. Xinhua / Europress / Zhan Yán)