Egyre tisztábban látni, mi vezetett a Titan tragédiájához

Két héten át tartott a Titan-katasztrófa és a mentési körülmények hátterét bemutató meghallgatássorozat az Egyesült Államokban. A 2023. június 18-ai tragédia kapcsán, amelyben öt ember vesztette életét, megszólalt a cég számos korábbi dolgozója, akik szerint „csak idő kérdése” volt, hogy végzetes baleset történjen, de korábbi utasok is megosztották tapasztalataikat.

Lassan másfél éve már, hogy több millióan követték feszült figyelemmel világszerte, mi lesz az OceanGate vállalat Titan elnevezésű merülőhajóján utazók sorsa. A magánvállalat több merülést megélt hajójának 2023. június 18-án az Atlanti-óceánban, Újfundlandtól 740 kilométerre nyugvó Titanic roncsához való útja során veszett nyoma, amikor is öt ember utazott a fedélzetén, köztük a cég vezérigazgatója és társalapítója.

A kommunikáció hivatalosan helyi idő szerint délelőtt 11:15 körül szakadt meg végleg a Titan és a felszíni kommunikációt biztosító Polar Prince hajó között, ezt követően pedig viszonylag gyorsan megkezdődtek a mentési munkálatok, illetve a matekozás, hogy meddig maradhatnak életben a fedélzeten lévők. A szakértők ekkor jelezték, hogy elvileg 96 órára elegendő oxigén volt a hajón, ám ezt követően napokig nem találtak semmiféle nyomot a jármű hollétét illetően.

Végül június 22-én bukkantak rá az első darabokra, nagyjából 3800 méteres mélységben, a Titanic orrától mindössze 500 méterre. Ezzel pedig biztossá vált a katasztrófa ténye.

A tragédia óta eltelt hónapok során számos terhelő háttérinformáció derült ki a vállalatról: például, hogy a NASA, a Boeing és szinte minden korábbi beszállító vagy partner aggályait fejezte ki a projekt kapcsán. A belsős munkavállalók, akik jelezték a félelmeiket a cég vezetőségének, jobb esetben csak nem kaptak visszajelzést, de volt olyan is, akit rögtön elbocsátottak.

A körülmények pontos feltárása végett az amerikai parti őrség nyilvános meghallgatást hirdetett szeptember 16. és 27. között: a két hetes üléssorozat nyomán pedig rengeteg új információ látott napvilágot az esetről, többek közt a roncsról készült első fotót is itt mutatták be a nyilvánosság számára. A meghallgatás során megkérdezett szakértők, korábbi dolgozók, és a mentést irányító szakemberek nyilatkozatai alapján pedig úgy tűnik, az információk elhallgatása miatt nem csak az expedíció, de a mentés is halálra volt ítélve.

Kapzsiság vezetett a katasztrófához

A tragédia óta eltelt időszakban nemcsak a hatóságok voltak tevékenyek a körülmények feltárását illetően: a nyár folyamán ugyanis a Wired magazin belsős dokumentumok, emailek, valamint a régebbi dolgozókkal és beszállítókkal készített interjúk alapján egy komplex képet adott a cég vállalati kultúráját és Stockton Rush vezérigazgató hozzáállását illetően. Ahogy az erről készült cikkünkben is beszámoltunk, bár a hajó nem kapott tanúsítványt a mélyvízi merülésre, és az azon dolgozó mérnökök több hibát is találtak a prototípusmodelleken és a kész hajókon is, Rush inkább az iparági szabályozásokat bírálta, amelyek szerinte akadályozták az innovációt.

Mint az az oknyomozó munkából kiderült, 2016-ban az OceanGate a Washingtoni Egyetem speciális kamrájában tesztelte a Cyclops 2 – későbbi nevén a Titan – egyik modelljét, amely először kapta meg a könnyebb, forradalminak nevezett szénszálas struktúrát. Amikor azonban elérték azt a nyomást, amely a Titanic mélységében uralkodik, hirtelen erős zaj támadt, a tároló pedig megremegett. A modell a szimuláció során összeomlott, jóval azelőtt, hogy elérte volna az OceanGate által megjelölt biztonsági határt.

Ilyenkor alapesetben újratervezés következne, a cég tulajdonosa azonban másképp döntött, és a megsemmisült prototípus alapján kezdetét vette a gyártás.

A Dél-Karolinában tartott meghallgatás során a cég egy korábbi dolgozója, Matthew McCoy elmondta, hogy amikor 2017-ben a céghez került, gyorsan kiderült, hogy a vállalat nem dolgozik együtt tovább a Washingtoni Egyetem alkalmazott fizikai laborjával, ám akkor nem árulták el, mi volt a szétválás oka. Elmondása szerint visszatekintve ez lehetett az első intő jel – azon túl, hogy a cég dolgozói jelentős részben egyetemi gyakornokok voltak, releváns szakmai tapasztalat nélkül. Nem sokkal később azonban jött a második jelzés is, amikor már az akkor is megtépázott hírnevű Boeing nem vállalta a szénszálas kompozitokból álló szerkezet megépítését.

Jordan Pettitt / PA Images / Getty Image – A Titan merülőhajóhoz használt kilövőplatform.

McCoy elmondása szerint ugyanebben az évben egy üzleti vacsora során ő maga is jelezte Stockton Rush vezérigazgatónak és a cég minőségellenőrzési vezetőjének, Scott Griffith-nek, hogy a hajó minősége nem megfelelő egy ilyen expedícióhoz. Rush ekkor azt mondta, ne izguljon a szabályozások miatt, mert „lefizetett egy kongresszusi tagot, aki gondoskodik arról, hogy minden simán menjen”. Az ex-munkavállaló jelezte: nem tudta hova tenni ezt a kijelentést, ugyanis ez éppúgy vehető megfélemlítésnek, mint hencegésnek.

A lefizetés azonban igencsak érdekesen hat annak fényében, hogy Rush köztudottan spórolt a fejlesztés költségein, ezért is maradt el számos bevizsgálás és újratervezés.

John Winters, a területi parti őrség tengerészeti felügyelője ugyanakkor kiemelte: az OceanGate nem próbálta meg megkerülni az amerikai szabályozásokat a Titan engedélyeztetésekor. Mint elmondta, az OceanGate egy kis utasszállító hajóra vonatkozó tanúsítványt akart beszerezni, ám amikor ezt nem kapta meg, végül oceanográfiai kutatóhajóként ismerték el a Titánt. A volt vezérigazgató jó barátja, Karl Stanley, aki egyébként maga is merülőhajókkal foglalkozó céget vezet Hondurason, kiemelte: az OceanGate, ha nem is kerülte meg a szabályozást, trükközött: számos utasát ugyanis „küldetésspecialistaként” jelölte meg, annak ellenére, hogy semmiféle szakértelemmel nem rendelkeztek, és nem végeztek fejlesztéseket a merülőhajón.

Ellentmondások sora

A szeptember 16-án kezdődő meghallgatássorozat ideje alatt a nyilatkozókat külön napokra osztották be, ám mivel az eseményt közvetítették, tudtak reflektálni egymás szavaira. A megszólalók között volt David Lochridge, a cég egykori, tengeri műveletekért felelős igazgatója is, aki már 2018 januárjában, az első tervezett Titan-merülés előtt aggályokat fogalmazott meg, többek között a szénszálas hajótest és annak rendszereivel kapcsolatban.

A cég korábbi dolgozója elmondta, Rush és a vállalatvezetés egyfajta bajkeverőként tekintett rá, amiért nyíltan kommunikálta aggályait a fejlesztéssel kapcsolatban. A férfi 2015-től kezdődően dolgozott a cégnél 2018-as elbocsátásáig, és bár ez idő alatt ment végbe a merülőhajó fejlesztésének érdemi része, elmondása szerint ebben nem volt lényegi szerepe. Mint mondta, a cég mindig is az olcsó megoldásokat kereste, és egyedül abban voltak érdekeltek, hogy a Titanichoz indított expedíciókkal mielőbb pénzt hozzanak a konyhára.

A cég gondolatisága kizárólag a profit körül forgott, semmi köze nem volt a tudományhoz

– mondta a korábbi munkavállaló, aki azt is jelezte, a kirúgásában nagy szerepe lehetett annak, hogy egy 2016-os próbamerülés során leégette a vezérigazgatót. A veterán kapitány Lochridge szerint épp az Andrea Doria hajó roncsához vittek volna több fizető vendéget, amikor Stockton Rush úgy döntött, hogy átveszi tőle az irányítást az útra a hajó felett. Mindezt annak ellenére, hogy korábbi, az OceanGate-től független expedíciók során már több mint egy tucatnyian vesztették életüket a 76 méter mélyen fekvő roncsnál. Végül Lochridge-nek sikerült meggyőzni a vezérigazgatót, hogy velük tartson, ám a kapitányi szerepet egészen addig nem kapta vissza, míg a merülőhajó beleakadt a roncsba.

Ekkor Rush hosszas kiabálás után nekidobta Lochridge fejének a hajó irányítására szolgáló PlayStation-kontrollert, aminek leesett az egyik gombja.

Ezt végül Lochridge vissza tudta tenni, és felszínre vitte a hajót. Elmondása szerint a vállalat vezetője ezt követően hosszú ideig nem állt vele szóba. Egy újabb találkozó után, ahol jelezte aggodalmait, kirúgták. A férfi nem sokkal ezt követően az Egyesült Államok munkahelyi biztonsági és egészségügyi hivatalához (OSHA) fordult, ám nem történt érdemi lépés a cég ellen, sem az ő védelmében. Ezt követően a cég beperelte Lochridge-et bizalmas információk kiszivárogtatásáért, később pedig egy titoktartási nyilatkozatot is aláírattak vele.

Pár nappal később Renata Rojas is beszélt a meghallgatáson, aki önkéntesként vett részt a felszíni csapat munkájában a 2023. júniusi tragikus esemény során. A bankárként dolgozó nő elmondta, hogy ő is ott volt a 2016-os expedíción, amiért akkoriban 20 ezer dollárt fizetett. Lochridge szavaira reflektálva jelezte, hogy semmi hasonlóra nem emlékszik: nem volt sírás, kiabálás, pánik a fedélzetén, és a törött kontroller sem rémlik – mint mondta, a férfi „biztosan egy másik hajón utazott”.

Rojas úgynevezett küldetési specialistaként dolgozott az OceanGate-nek, és az évek során több kisebb merülésen is részt vett, mígnem 2022 júliusában elsők közt jutott el a Titanic roncsához. Amikor arról kérdezték, eljutottak-e hozzá a biztonsággal kapcsolatos aggályok, úgy felelt, mindvégig tisztában volt a rizikóval, amit vállal, de ez nem tántorította el a küldetéstől, amire egyébként évekig spórolt.

Nem egy Disney-kalandként gondoltunk erre az útra. Tudtuk, hogy megtörténhetnek dolgok, amikhez alkalmazkodni kell. Számomra ez olyan volt, mint az Apollo-program. Sosem derül ki, hogy működik-e, amíg ki nem próbáljuk. Neil Armstrong sem kérdezte meg senkitől, hogy hitelesítették-e az űrhajót a hatóságok

– mondta Rojas.

Megdöbbentő mérnöki megoldások

A hajó eltűnésekor rengetegen értetlenkedve konstatálták a hírekben, hogy a több százezer dollárért kínált mélytengeri expedíciókon egy egyszerű PlayStation-kontrollerrel irányították a Titant. Nem ez volt azonban az egyetlen sokkoló mérnöki megoldás az OceanGate háza táján. A cég egy olyan új biztonsági rendszert fejlesztett ki, amely valós idejű, akusztikán alapuló állapotfigyeléssel működött. Az ultra-short baseline (USBL) rendszer előírás szerint úgy működött, hogy amennyiben a műszerek nagy zajt jeleztek volna, a merülőhajót azonnal a felszínre kellett volna hozni.

Iparági szakértők már ezt a berendezést is kritikákkal illették, mivel nem lehetett tudni, hogy pontosan milyen erős hang jelzi a veszélyt, de még az OceanGate mérnökei is szkeptikusok voltak. Erre pedig minden okuk meg is volt, ugyanis a meghallgatások során Antonella Wilby, az OceanGate egykori alvállalkozója elmondta, hogy egy Excel-táblázatot használtak a merülőhajó nyomon követésére. A rendszert elmondása szerint kézzel vezették, ami amellett, hogy lehetőséget adott a hibákra, jelentős késést is jelentett az adatrögzítésben.

A meghallgatás során Mark Negley is megszólalt, aki még 2013-ban a Boeing Research & Technology mérnökeként kezdett el az OceanGate-tel dolgozni. A férfi társával, William Koch-kal egy 70 oldalas előzetes tervet írt a cég számára, amelyben jelezték, hogy bár a kompozitok erősebbek lehetnek bármely fémnél, akadnak velük nehézségek, idővel például fokozatosan, néha váratlan módon gyengülhetnek, a gyártás során pedig apró hibák alakulhatnak ki bennük. Ez később be is igazolódott, ugyanis a szakértők véleménye szerint az ismételt merülések hatására folyamatosan gyengült az anyag, ami végül az ismert végkimenetelhez vezetett.

A tragédia néhány megszólaló szerint „elkerülhetetlen”, míg mások úgy fogalmaztak, hogy csak idő kérdése volt. 

Patrick Lahey, a tengeralattjárók gyártásával foglalkozó Triton vállalat társalapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy a Titan hemzsegett az amatőr mérnöki megoldásoktól, aggodalmait pedig ő maga is többször jelezte a vállalatvezetésnek. A korábbi merülések során számos hiba elő is jött: megesett, hogy rosszul volt súlyozva a tengeralattjáró, melynek következtében kibillent, és több száz méteren át kontrollálatlanul sodródott a vízben. Volt olyan is, hogy a tolómotorok mondták be az unalmast, egyszer pedig kiemelés során kilőttek a titánból készült rögzítő csavarok, amik a kupola helyzetéről gondoskodtak. Rojas elmondása szerint ezt azonban később orvosolták, és a 4 csavar mellé további 18-at toldottak be a megfelelő rögzítés érdekében. A Titan egyik modelljébe pár évvel korábban egyébként a villám is belecsapott.

Fatih Aktas / Anadolu Agency / Getty Images – 2023. június 22-én John Mauger amerikai ellentengernagy, az első parti őrségi körzet parancsnoka nyilatkozatot tesz a sajtónak az Egyesült Államok parti őrségi bázisán, Bostonban, Massachusetts államban az eltűnt tengeralattjáróval kapcsolatban.

Percről perce a katasztrófáról

2023. június 18-án öten vettek részt az Oceangate Titanic-felderítő misszióján: Hamish Harding brit üzletember, Sehzada Dauud pakisztáni befektető, és fia, Szuleman, Paul-Henri Nargeolet francia mélytengeri felfedező és Titanic-szakértő, végül pedig a pilóta, Stockton Rush, aki ugye egyben az OceanGate vezérigazgatója és társalapítója is volt. A tragédiájuk első évfordulója után néhány hónappal kezdődő meghallgatás első napján részletesen bemutatták, milyen események előzték meg a június 18-ai merülést, majd azt is részletezték, hogy milyen időjárási körülmények között kezdődött meg a művelet.

A napló alapján helyi idő szerint 9 óra 14 perckor indult útnak a hajó, majd 4 perccel és 16 másodperccel később a Titan már 165 méter mélyen járt. A kommunikáció egy ideig rendben zajlott, a merülőhajó pedig 5-10 másodpercenként pingeléssel jelezte a helyzetét. Volt azonban egy 15 perces csend, ami után válaszolt a Titan, a Polar Prince pedig jelezte, hogy javítani kell a kommunikáción. Újabb 15 perc elteltével a Polar Prince megint helyzetjelentést kért. A Titan visszajelzett, hogy látják a hajót a kijelzőn.

Itt minden rendben

– érkezett a válasz 10 óra 15 perc körül. Kilenc perccel később ismét küldtek üzenetet: azt írták, hogy nagyon közel vannak a Titanic orrához. 10:47-kor a körülbelül 3341 méteres mélységben lévő Titán azt üzente: „két súlyt ejtettek”, vagyis ballasztoltak. Rob McCallum egykori OceanGate-tanácsadó szerint ez azt is jelenthette, hogy valami baj van, és fel akarnak emelkedni, más szakértők viszont könnyen lehet, hogy a tengerfenékhez közeledve a Titant vezető Rush lassítani akarta a merülést, hogy könnyebben manőverezhessen.

Mindössze hat másodperccel az üzenet után soha többé nem lehetett hallani a Titánról.

A rendelkezésre álló adatok szerint 10:49-kor jelezték a Titánnak, hogy elvesztették a kommunikációt, ezt pedig 11:15-kor a Polar Prince kapitányának is jelezték. Minden bizonnyal a kommunikáció elvesztésekor következhetett be a robbanás, alig 500 méterre a Titanic orrától, a törmelékek pedig még ennél is közelebb voltak, alig száz méterre. A meghallgatás során a Polar Prince anyahajó parancsnoka elmondta, hogy utólag visszagondolva úgy érezték, mintha megrázkódott volna a hajó, épp azután, miután megszakadt a kommunikáció a Titannal, ám ekkor még nem gondolták, hogy ez robbanást jelentene, ugyanis csak egy enyhe rezgést éreztek.

Dirty Dozen Productions / AFP – A Dirty Dozen Productions jóvoltából készült képen az RMS Titanic Expedition Mission 5 2023. június 18-án, hajnali 4 órakor.

Elképzelhetetlennek tartom, hogy nem érezték fontosnak megosztani ezt a részletet a hatóságokkal. Ez egy olyan információ, amelynek nem voltunk birtokában, pedig óriási hatással lett volna a keresési munkálatokra. Annyi információ hangzott el a két hetes meghallgatás során, amelynek nekünk a töredéke sem állt rendelkezésünkre.

– mondta Jamie Frederick, a mentést irányító parti őrség vezetője a meghallgatás zárónapján. A hajónak délután 3 óra környékén kellett volna feltűnnie újra, amikor pedig ez nem történt meg, a protokoll szerint keresésbe kezdtek a felszínen. A parti őrséghez végül helyi idő szerint csak 17:40-kor érkezett be a hívás, miszerint a merülőhajó nem tért vissza a felszínre. A Titan roncsait végül hosszas munkálatok után egy távirányítású hajó találta meg: a kettészakadt testről készült képeket is a meghallgatáson mutatták be először a nyilvánosság számára.

A felkutatásánál azonban jóval bonyolultabbnak bizonyult a jármű felhozatala, amely több hónapig tartott: az utolsó darab 2023 októberében került a felszínre. A roncsokban megtalált emberi maradványokat nagy körültekintéssel emelték ki a búvárhajó belsejéből, amiket később átadtak az orvosszakértőknek.

A hasonló jövőbeli esetek kapcsán azonban nem ígér sok jót, hogy Scott Talbot mentési és felderítési szakértő szerint a parti őrség nem változtatott semmit a biztonsági protokolljain.

A parti őrség meghallgatásai a kéthetes nyilvános események után tovább folytatódnak. Hogy mi lesz az ügy vége, egyelőre nem tudni, azonban elég valószínű, hogy az OceanGate nem ússza meg annyival, hogy nem indíthatnak több Titanic-expedíciót. Habár lehet, hogy ez nem is annyira passzolna már a cég profiljába, Guillermo Söhnlein vezető ugyanis most már azt tervezi, hogy 2050-re 1000 embert szeretne a Vénusz légkörébe küldeni.

A hatósági vizsgálatok mellett ugyanakkor azt is érdemes megemlíteni, hogy Nargeolet családja 50 millió dollár értékű kártérítési pert indított az OceanGate ellen, amelyben súlyos gondatlansággal vádolják a merülőhajó üzemeltetőjét.

Kapcsolódó
„Meg fogtok ölni valakit” – egy éve történt a Titan tragédiája
Egy újságírói nyomozás megdöbbentő részleteket tárt fel a Titan történetéről, a búvárhajó egy éve semmisült meg, miközben a Titanic roncsához próbált leereszkedni.