Mikor lesz végre tényleg jó mobilon internetezni?

Az okostelefonok és a tabletek megjelenése után mindenki azt jósolta, pár éven belül a kutya se fog PC-n böngészni. Ehhez képest még mindig biceg a weboldalak fele mobilon.

Pedig annyira szépen indult minden! Amikor megjelent az első iPhone, aztán jöttek az androidos okostelefonok és tabletek, teljesen jogosan gondolhattuk, hogy itt a Következő Nagy Lépcsőfok az internetezésben, mert ugyebár végre nem leszünk a számítógép elé kötve, és akár a metrón, vagy gyaloglás közben is elérhetünk mindent a világhálón. Tök logikus, hogy a “bárhol” fogalma üti a “csak az íróasztal mellett”-et, szóval vártuk a nagy csodát, ami aztán egyre csak váratott magára, és még most sem érkezett el teljesen.

Az alapvető probléma ugyebár az, hogy bár tényleg nagy előnyt jelent a mobilitás, egy PC képernyője más felbontású, elrendezésű, nagyságú, valamint teljesen más a kezelési metódus is a billentyűzettel és egérrel. Mobilon vagy tableten egy alig tíz centis képátlójú területünk van, amire “össze kell nyomni” minden információt, képet és vezérlőelemet, ráadásul úgy kell láthatónak maradnia mindennek, hogy közben ugyanott kell matatnunk az ujjunkkal, mint ahol olvasnánk a tartalmat.

Az tehát nem megoldás, ha egy weboldalt simán úgy hagyunk, ahogy eddig volt – a más elrendezés, a betűk nagysága és egyéb adottságok miatt mobilon mindez olvashatatlan lesz, toligásszuk soronként a szöveget, véletlenül belekattintunk linkekbe és egyebek. Tehát az odáig tény, hogy változtatni kell, illetve igazából egy fenékkel két lovat megülnie a webdizájnereknek és -fejlesztőknek, mert persze még mindig egy csomóan notebookon vagy PC monitoron (sőt, tévén) nézegetik ugyanazt a weboldalt, amit mások pici mobil kijelzőn akarnak élvezhetően átböngészni.

App vagy weboldal?

Először is a weboldalak üzemeltetőinek azt kellett eldönteni, hogy hogyan alakítják át meglévő oldalaikat. Erre ugyebár kétféle módszer létezik, vagy csinálnak egy mobilra optimalizált oldalt, vagy külön fejlesztenek egy mobilalkalmazást, amivel a felhasználó már nem a böngészőben fogja felkeresni az oldalt, hanem szépen letölti az appot a Play Store-ból vagy az App Store-ból, és tényleg a saját készülékének legmegfelelőbb módon kezeli.

Van ilyen például a 24.hu-nak is, iPhone és iPad kompatibilis verzió innen, Android alatt futó változat pedig innen kapható le. Az ilyen megoldás tök jó tud lenni, hiszen az adott weboldal függetleníti magát a böngészőtől, és tényleg olyan kinézete, használhatósága van, ami mobilon a legkényelmesebb.

Viszont elég rizikós csak app-szinten fejleszteni, mert egy átlag mobilhasználó mondjuk 10-15 alkalmazást tart a telefonján, viszont heti szinten akár 50 különböző weboldalt is meglátogat. Értelemszerűen 50 app ikonja nem lesz ott senkinél, ezért csak az igazn kedvenceket fogja így használni.

Az igazán bolondbiztos megoldás tehát az, ha úgynevezett reszponzív weboldalt készítünk: ez azt jelenti, hogy ugyan az oldal egynek látják kívülről, az mégis alkalmazkodik a megjelenítés módjához (fekvő vagy álló kép, nagy vagy kis felbontás, érintős vagy billentyűzet+egeres használat).

Váltani, de hogyan?

Ezzel a módszerrel viszont az a gond, hogy kevesen csinálják jól. Ha mondjuk van egy olyan weboldal, amelynek normál, PC-s nézetében egy fejlécben találunk egy csomó almenüt és beállítási lehetőséget, az sok esetben az egyszerűsített mobil nézetből kimarad, vagy olyan helyre kerül, ahol nem érjük el rendesen.

Totálisan nem reprezentatív felmérést végeztünk a cikk megírásakor: összesen 50 magyar weboldalt néztünk meg mobilos böngészőben, és azt vizsgáltuk, melyik milyen szinten élvezhető és használható mobilon. Az oldalak között volt hírportál és magazin, információs weboldal (közlekedési és kulturális témákba futottunk bele), szakmai fórum, zenekaroknak és rajongóinak szóló zenegyűjtő, blog, netbank, valamint cégek és szervezetek saját információs oldalai. Ezek között az alábbi arányt találtuk:

Ezek azok az oldalak, amelynek mobilos változatai egyrészt tökéletesen látszanak és kezelhetőek a kis kijelzőkön is, és mindezt úgy oldják meg, hogy semmilyen információt vagy funkciót nem veszít az olvasó a két nézet között.

Oké, saját tollakkal ékeskedünk, de a 24.hu minden desktop funkciója megtalálható és jól látható a mobilwebes nézetben is.

Ezeknek a weboldalaknak van mobilos nézete, viszont a legtöbbször olyan problémákba futottunk bele, hogy bizonyos menüpontokat vagy funkciókat egyszerűen nem találtunk meg ebben az elrendezésben, és ezért a mobilböngészőtől kényszerített asztali nézetet kellett kérnünk ahhoz, hogy ezeket elővarázsoljuk.

A BKKinfo weboldala viszonylag jól használható mobilon is, de azért a desktop verzió kicsit bővebb lehetőségeket kínál.

AZ ilyen oldalak olyanok, mint a tevemadár: látszik, hogy valamit csináltak az átalakítás érdekében, de a végeredménynek nincs sok értelme. Tehát mondjuk ott egy szervezet, aminek a weblapja PC-n megnyitva megmutatja az összes szervezeti egységet, a kontaktokat, a nyitvatartási időket, egy tonna kapcsolt dokumentumot, meg ami csak elképzelhető, viszont a mobilos verzió ugyan kicsi és szép, de csak annyi van rajta, hogy helló, mi vagyunk ez és ez az intézmény, ez a címünk, és ha valami érdekel, hívj fel. EZ bizony édeskevés.

Igen, 2016-ban még találtunk 5 olyan oldalt, amit egyáltalán nem készítettek fel holmi okostelefonokra meg tabletekre. A készítők vagy már rég kihaltak, vagy úgy gondolják, a modern eszközök csak ifjonti bohóság kellékei, tessék szépen leülni a gép elé, mint minden normális ember. No, az ilyenek majd valószínűleg azt tapasztalják, hogy egy idő után a kiskutya se látogatja az oldalt. Ha érdekli őket egyáltalán a dolog.

Igen, ez egy működő netbank belső oldala 2016-ban, mobilon. Kezelhető, nem? Nem.

És akkor vissza a címhez: mikor lesz végre tényleg jó mobilon internetezni? Nos, saját vélemény szerint még egy ideig biztosan nem lesz maradéktalanul és általánosan kielégítő élmény. Ehhez valószínűleg az szükséges, hogy még jobban egységesedjenek a hordozható és nem hordozható eszközök, nagyjából ugyanazt a funkcionalitást és kezelhetőséget kapjuk PC-n és telefonon. Addig pedig inkább a fejlesztőkön, dizájnereken a sor, hogy kövessék a változásokat és folyamatosan farigcsálják az oldalaikat olyan formátumra, amit a felhasználók is szeretnek. Ezt pedig elég egyszerűen nyomon lehet követni mindenféle webes analitikai rendszerekkel, de akár abból is leszűrhető, hogy hányan járnak vissza az adott weboldalra.