A Google óvatoskodva csap le a radikális keresésekre

A Google a maga módján próbálja útját állni a radikalizálódásnak. Kérdés csak az, hogy mennyire lehet hatékony a módszere.

Azt eddig is tudtuk, hogy az olyan nagy cégek, mint a Google és a Facebook, megpróbálják visszaszorítani a felületeiken a szélsőségeket, bár elég nehéz ezt úgy megtenni, ha egyikük a világ legismertebb, és leggyakrabban használt keresőjét üzemelteti, míg a másik 2030-ra már 5 milliárd ember virtuális közösségi otthona lesz.

Kettőjük közül a keresővállalat azt tervezi, hogy aki a Google-ben valamilyen iszlám szélsőséggel kapcsolatos keresést hajt végre, az egy ISIS-ellenes hirdetéssel fog találkozni, ami arra próbálja rávenni, hogy válasszon másik utat. A The Guardian szerint a Google az AdWords segítségével olyan ellenkampányt folytatna, mely anyagiaktól mentes reklámokkal igyekezne befolyásolni a felhasználókat. A cég szerint mindez nem befolyásolja a keresési eredményeket, tehát minden olyan oldal, ami eddig elérhető volt a témában, továbbra is az marad, csupán annyiról van szó, hogy mielőtt valaki rákattint egy találatra, a Google megpróbálja erről kedvesen lebeszélni.

“El kellene távolítanunk a káros oldalakat, ugyanakkor az is fontos, hogy az emberek megtalálhassák a jó információkat, mert ha elszigeteltségi érzetük támad, és felmennek a netre, akkor az kell, hogy a remény közösségét találják ott, és ne az ártó közösséget”, mondta egy bizottsági meghallgatáson Anthony House, a Google politikai és kommunikációs vezetője. Ezzel valószínűleg arra gondolhatott, hogy aki hajlik a radikalizációra, és ezzel kapcsolatos kereséseket hajt végre, akkor az elterelő hirdetéseknek köszönhetően rájöhet, hogy a világ szebb hely lehetne, ha nem volna tele öngyilkos merénylőkkel. Mindezek mellett a Google ígéretet tett, hogy könnyebben megtalálhatóak lesznek a radikalizáció-ellenes videók is.

Ehhez kapcsolódik az is, hogy a múlt hónapban kormányzati tisztviselők jártak a Szilícium-völgyben annak érdekében, hogy segítséget kérjenek az ISIS elleni harcban, és a Facebook például kijelentette, hogy megpróbálja a rendszerét olyanná alakítani, ami könnyebben kiszűri az öngyilkos merénylőket, és a radikalizálódó felhasználókat.

Vitán felül áll, hogy mindkét cégnek komoly szerepe lehet a szélsőséges elemek kiszűrésében, kérdés viszont, hogy mennyire tudnak hatékonyak lenni, mert az biztos, hogy rajtuk keresztül egészen sok rosszakaratú egyént vagy csoportot lehetne kiszűrni, és adott esetben semlegesíteni. Vajon a “nem kéne megnyitnod ezt a weboldalt” jellegű figyelmeztetés elég lesz?