Forma-1: a vezetők blődsége miatt élvezhetetlen a sportág

Sajnos itt már rég nem az a fontos, hogy a szurkolók és a versenyzők élvezzék a versenyt
Kapcsolódó cikkek

Ki élesen, ki kevésbé, de szinte az összes versenyző kritizálta már nyíltan a sportág vezetőit. Elégedetlenségének leginkább Lewis Hamilton adott hangot, aki kijelentette, hogy rossz irányba megy a Forma-1 szekere, sorra rossz döntések születnek és egyre kevésbé élvezhetőek a versenyek. Az angol kiemelte, hogy mind Jean Todt a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, mind Bernie Ecclestone, a sportág kereskedelmi jogait birtokló Formula One Management első embere nem tesz jót a sportnak, hisz saját érdekeiket a szurkolók és a versenyzők érdekei elé helyezik. Nehezményezte továbbá, hogy nem ülnek le a versenyzőkkel konzultálni a jövőről, csak a csapatokkal tárgyalnak.

Amíg a csapatok közt sincs egyetértés, hiába várjuk a csodát

Régóta tervben van, hogy addig fejlesztik a motorokat, amíg azok el nem érik az 1000 lóerős álomhatárt. Mindenki örülne neki, hisz ki ne akarna egy eddiginél közel másfélszer gyorsabb futamot látni. A koncepció az volt, hogy eltörlik az üzemanyag-fogyasztási korlátot és megnövelik a benzintankokat, ezáltal nem kéne visszafojtani a motorokat, valamint a motorfejlesztésekben is szabad kezet kapnának a csapatok. A bökkenő ezzel csak annyi volt, hogy nem sikerült megszavazni a változtatást, a kis- és középcsapatoknak nem igazán tetszett az ötlet. Állításuk szerint így elszabadultak volna az árak és ekkora összeget nem lettek volna képesek előteremteni.

2017-es szezonra vélhetően elfogadják majd az autók vonzóbbá-tételéért szánt ötleteket, ezek keretében az autók orrkúpjainak lesz egy minimális hossza, valamint a hátsó légterelőket kiszélesítik majd, csakúgy mint a gumikat, ami a Pirelli szerint még tartósabb lesz.

Majd jövőre…Mindig csak az ígérgetések, hogy majd talán egyszer végre jók lesznek a versenyek. A hitegetésből kezd az embereknek elegük lennie. 2013 -azaz a szívós V8-as motorok- végén mindenki azt találgatta, hogy vajon mennyivel lesz jobb a sport a V6-os turbós motoroktól, de mindenki csalódott. Nem azt kaptuk amire vártunk, hiszen a Red Bull dominanciája alábbhagyott, cserébe a Mercedes lett az egyeduralkodó és megint nem az volt az érdekes, hogy óriási és főképp kiszámíthatatlan csatában ki nyeri vajon a versenyt, hanem hogy hátrébb mi folyik… Ugyanis a rajt pillanatában egyértelművé vált melyik csapat versenyzői foglalják majd el a pódium kétharmadát. Melléfogás volt ez az ötlet is, hiszen szurkolói szempontból az motorok sokkal halkabbak, az autók jóval lassabbak lettek. Ráadásul olyan bonyolult energia-visszanyerő rendszereket fejlesztettek ki, hogy a költségek az egekbe szöktek.

A tavalyi szezon közepe-végén Bernie Ecclestone ismét bedobta zseniális ötletét, hogy a csapatok térjenek vissza a V8-as motorokhoz és az újakat egyszerűen dobják ki, de az egyeduralkodóvá avanzsált Mercedes olyan hangosan kritizálta ezt az ötletet, és annyi helyen vétózott, hogy az angol milliárdosnak el kellett állni ettől a gondolattól.

Kit érdekel egy legendás pálya, ha nem tejel

Itt mutatkozik meg a sportág vezetésének kapzsisága. A Nürburgring-i pálya az utóbbi években felváltva adott otthont a Német-nagydíjnak a Hockenheimringgel. 2015-ben előbbi aszfaltján körözhettek volna az autók, ám az év elején már kiderült, hogy – anyagi okokból – ott biztosan nem lesz verseny. Ekkor jelezte a Hockenheimring, hogy beugrana, ám végül mégse sikerült megállapodni. Tavaly már nem láthattunk a német pályákon körözni autókat, amire az elmúlt 55 évben nem volt példa. Ha egy kicsivel rugalmasabb az FIA és a FOM és adnak bizonyos engedményeket a pályák számára, biztosan nem maradt volna el a legendás futam. De a pénz beszél…

A Forma-1 egyik legfontosabb, leglátványosabb és leggyorsabb pályája a Monza-i. Az olasz aszfaltcsík 1950 óta van jelen a versenynaptárban – 1980 kivételével, amikor kivételesen Imolában volt a futam -, meghatározó versenyhétvége lett, egyike a legizgalmasabbaknak. Ennek ellenére Bernie Ecclestone nem tart rá minden áron igényt, ugyanis a pálya vezetősége jelezte, nehezére esik előállítani azt a mennyiségű pénzt, amennyit a FOM követel. Farvízen evezve az imolai pálya felhívta az angolt, hogy ők szívesen megtartanák a futamot, mire Bernie csak annyit nyilatkozott, hogy Forma-1-es évad nem teljesülhet olasz nagydíj nélkül. Végül is igaza van, Imolában tényleg lenne, csak az messze nem akkora attrakció, mint lombardiai társa.

Aki esetleg aggódna a Hungaroring jövője miatt megnyugodhat, a kormány embertelen mennyiségű közpénzből elintézte, hogy 2022-ig biztos legyen itt verseny.

Az időmérő-ügy, avagy az utolsó csepp a pohárban

Februárban derült ki, hogy megváltozik az időmérő-edzések szisztémája, amit a szezonnyitó ausztrál futam után még Bernie Ecclestone is leszarozott, mégis megmaradt az idei második futamra is. Az FIA csúnyán besült ezzel az ötlettel, hiszen izgalmasabbá próbálták tenni az edzést, ehelyett dögunalmassá vált. Őszintén reméljük a két hét múlva esedékes Kínai-nagydíjig eltörlik az új szabályozást.

Bár mindenki a régi lebonyolítási rendszert várja vissza, erre  kevés esély van. Az üzletember a következőt nyilatkozta az ügyről:

Elmondom, mi lenne, ha ismét a korábbi szisztémát alkalmaznánk: a Mercedes pilótái lennének folyamatosan az első és a második helyen. Egyszerű a képlet. Nem szeretném, ha kiszámítható lenne minden futam az elejétől a végéig. Akkor minden pénzünket feltehetnénk Hamilton sikerére, de a közönség nem ezt szeretné.

A most hétvégi Sakhir-i versenyhétvégén Jean Todt FIA elnök és Bernie Ecclestone tárgyalt a Mercedest képviselő Toto Wolffal, egyezségre nem jutottak, csütörtökön folytatják a tárgyalást.

Őszintén reméljük, hogy a rendszert eltörlik és hamarosan jó, élvezető sporttá alakul a Forma-1, de egyelőre erre nagyon minimális esély van.

Bokor Gábor