Az Apple már nem diktálja, hanem követi a trendet

Az iPhone X az Apple jubileumi csúcsmobilja, a készülék tízéves évfordulójára készült okostelefon. Nem kérdés, hogy rendkívüli a tudása, a kinézete pedig a teljes előlapot fedő kijelzővel elképesztő. Ugyanakkor hiányoznak belőle a valódi újdonságok, és akkor a magyarországi árakról még említést sem tettünk.
Kapcsolódó cikkek

Tíz év telt el és kullog az Apple az androidos gyártók után – ezzel a címmel indítottam a kedd esti almás bemutató után, amikor kiderült, milyen újdonságokkal rukkoltak elő az új iPhone bemutatóján.

iPhone X: tíz év telt el és kullog az Apple az androidosok mögött
Az új iPhone X hozta azt a szintet, amit az androidos gyártók ellőttek az év első felében.

Első körben hadd szögezzem le, hogy az iPhone tíz éve tényleg hatalmas lépést tett előre a mobilpiacon. Egy olyan mérföldkő volt az érintőkijelzős telefon, ami ha nem lett volna, meglehet, még mindig gombokkal írnánk be, hogy “44-33-555-555-666”, azaz hello.

Ahogy Tim Cook is kiemelte visszaemlékezése során: elképesztő, hogy mekkora hatással van a mindennapjainkra az iPhone. És ezt soha nem vitatnám el tőlük.

Ám míg tíz éve az iPhone abszolút trendszetter volt, mára trendkövető lett: 2007/2008-ban az Apple diktálta, hogy mik lesznek a legnagyobb fejlesztések, a többiek pedig rohamtempóban próbálták lemásolni, és/vagy 1-2 aprósággal kiegészítve igyekeztek újat mutatni.

Az iPhone-ok mindig nagyon jól vannak optimalizálva, az androidos készülékekről ez nagyjából az elmúlt 4-5 évben mondható csak el.

Bemutatkozott az új iPhone X teljes előlapot fedő kijelzővel
Az Apple bemutatta az iPhone 8 és 8 Plust, az iPhone X jubileumi csúcsmobilt, az Watch series 3 okosórát, illetve egy 4K HDR támogatással bíró Apple TV-t.

Sokan felvetették, hogy ugyan az első félévben, vagy az elmúlt évek során láttunk már olyan androidos fejlesztéseket, amelyek most az Apple csúcsmobiljába kerültek, de mindig az iPhone-okban szeretjük csak meg azokat. Én ezzel vitatkoznék.

Alapvetően az Apple termékeiről elmondható, hogy attól, hogy új nevet adnak valaminek, még nem lesz vadiúj fejlesztés. Ezzel persze semmi gond nincs: amíg tudják tartani a trendeket, addig nincs nagy baj. A teljes kijelzős előlap elképesztően szép, gyönyörű az egész telefon, remélhetőleg az optimalizáltságból sem adtak le.

A cupertinóiak odáig nem jutottak el még, mint mondjuk a Sony. A cég csak a japánok türelmének köszönhetően nem zárta be mobilos részlegét, hideg fejjel mennek előre, kitartóan próbálkoznak, nem adják fel, hogy az egykori Nr#2 gyártó akár 3-5 év múlva újra visszaküzdje magát a toplistára.

AZ ÁRAK FELPAPRIKÁZZÁK AZ EMBEREKET

Ugyanakkor lássuk be, az amerikai emberbarátabb árazással ellentétben kicsiny hazánkban arcpirítóan drága lesz mindegyik ősszel megjelenő iPhone, a legalsó kategóriát a 64 gigabájtos tárhellyel rendelkező iPhone 8 üti meg a maga 265 ezer forintos árcímkéjével, a legfelső szint pedig a 256 gigás iPhone X, amiért 437 ezer forintot kell fizetni.

Na ezért vált ki hatalmas indulatokat minden egyes Apple-bemutató. Míg régen a szokásos Android kontra iOS csata ment, utóbbi javára a remek optimalizáltsággal, a jó és megbízható működéssel, gördülékenységgel, addig mára inkább egy ár/érték összecsapás zajlik.

Az ázsiai, s főleg kínai gyártók uralják a mobilpiaci toplistát, az Apple részesedése csökkenésnek indult, a Samsung átvette a trónt, kérdés, egy Huawei képes lesz-e még mélyebbre lökni őket, s akkor sorban áll az Xiaomi, OPPO, vivo, TLC (Alcatel, Blackberry) is a versenyben.

Tim Cook Apple-vezér az iPhone X bemutatóján a Steve Jobs Theaterben Fotó: Christoph Dernbach/DPA

Számomra az idei keynote reakciók közül (a hatalmas vitán felül) az jelentette a visszaigazolást, amikor iPhone-osok sorolták fel, hogy ezek az “újdonságok” melyik androidos gyártónál jelentek meg. Elhangzott az a mondat is:

Örülök ennek az Apple-bemutatónak, mert megnyugodtam, hogy idén nincs semmi, ami miatt minden racionális érv ellenére új iPhone-t akarnék venni.

S valóban, ha a magyarországi ártól eltekintünk, vagy a mobilszolgáltatónál csomagban-hűségidővel neveznénk egy új iPhone-ra, akkor sincs meg az a “wow, mennyire szeretnék egy ilyet” érzés.

Pedig a tízéves évfordulót nagy várakozás előzte meg, de utána olyan érzése volt az embernek, mint amikor a HMD Global kihozta az új Nokia 3310-et: a nosztalgia és a megszokás a legerősebb érzés a telefonnal kapcsolatban.

(Kiemelt fotó: Christoph Dernbach/dpa)