Nem tetszik az Infotörvény módosítója a reklámszakmának

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) és a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) emiatt közösen fordult észrevételekkel az Igazságügyi Minisztériumhoz az információszabadságról szóló törvény módosításának tervezetéhez.
Kapcsolódó cikkek

Ezért kell átírni az Infotörvényt

A törvénymódosítást az indokolja, hogy a magyar adatvédelmi jogot, így többek között az Infotv.-t is összhangba kell hozni az Európai Unió általános adatvédelmi rendeletével (GDPR). Mivel 2018. május 25-étől a GDPR közvetlenül alkalmazandó lesz az EU tagállamaiban, így Magyarországon is, ezért az Infotv. adatvédelmi rendelkezéseinek jelentős részre feleslegessé válik.

Észrevételekkel, javaslatokkal fordult az Igazságügyi Minisztériumhoz a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ), illetve annak Adatvédelmi és Adatbiztonsági Tagozata, miután szakembereik áttekintették az adatvédelmi törvény – hivatalosan: az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) – módosításáról szóló, augusztus végén társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetét. A DIMSZ több olyan megjegyzést is fűzött a tervezett módosításhoz, ami alapján úgy tűnik, nem igazán elégedettek a tervezett törvénymódosítással. Az észrevételeket a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és annak szabályozási kérdésekre specializálódott Jogi Tagozata is megkapta, és a szakmai társszervezet ugyancsak egyetértett a DIMSZ megjegyzéseivel, javaslataival, kéréseivel, így a minisztériumhoz már közösen fordult a DIMSZ és az MRSZ.

A Magyar Lapkiadók Egyesülete segítséget ajánl a médiavállalatoknak
Az új európai uniós adatvédelmi szabályozás kapcsán adatvédelmi képviselőt közvetít ki az MLE a hazai médiavállalatokhoz.

A DIMSZ és MRSZ a minisztériumnak küldött levelében kifogásolja többek között, hogy a szabályozás jelen formájában, bizonyos esetekben nehezen átlátható helyzeteket és többletkötelezettségeket okozna, amelyek versenyhátrányt jelentenének a magyar vállalkozások számára. A szakmai szervezetek szerint hasznos lenne, ha a tervezet az ágazati adatvédelmi szabályozások felülvizsgálatát is magában foglalná, illetve megszüntetné az eddigi „kötelező adatkezelés” mint jogalap fenntartását.

Üdvözlendőnek tartjuk a tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátását, ugyanakkor e célból mindenképpen jóval hosszabb határidőt tartottunk volna szükségesnek, tekintettel a törvény kiemelt jelentőségére. Természetesen bízunk benne, hogy észrevételeinket figyelembe veszi az IM, és újabb egyeztetésekre kerül majd sor. Ehhez felajánlottuk szakmai segítségünket

– mondta Halász Bálint ügyvéd, a DIMSZ jogi partnereként dolgozó Bird & Bird ügyvédi iroda részéről.

Meggyőződésünk, hogy az uniós GDPR jó irányba tereli a szabályozást. A tervezetet megismerve ugyanakkor úgy látjuk, nagy szükség van a szakmai kommentekre és egyeztetésre, hogy a szabályozás következetessége és átláthatósága segítse az érintettek számára az annak való megfelelést, a hatóság számára pedig a számonkérést

– tette hozzá Huszics György, a DIMSZ elnöke.

Néhány fontosabb a DIMSZ és az MRSZ észrevételei közül:

Újabb egyeztetéseket szeretnének

A DIMSZ és az MRSZ azt szeretné, ha az észrevételei fényében újabb egyeztetésekre kerülne sor a magyar adatvédelmi szabályozás strukturális átgondolása érdekében, annál is inkább, mert ahogy a szakmai szervezetek fogalmaznak, meglehetősen szűk határidő állt rendelkezésre mostanáig az egyeztetésre.

A DIMSZ a hazai adatvezérelt marketing piac szereplőinek érdekképviseletét látja el. A szövetség kiemelten foglalkozik az adatvédelmi és a területhez kapcsolódó fogyasztóvédelmi kérdésekkel, valamint szakmai rendezvények és workshopok megrendezésével. Közel 60 tagvállalata nyolc szakterületi tagozat munkájában vesz részt. Az MRSZ a magyar marketingkommunikációs szakma legnagyobb, több mint 200 tagot számláló ernyőszervezete, melynek múltja 47 évre nyúlik vissza.

Arról, hogy miért van szükség az adatvédelmi törvény módosítására, fenti keretes írásunkból és a GDPR-ral foglalkozó korábbi írásainkból tudhatnak meg többet. A vállalkozások egyébként súlyos bírságot kockáztatnak, ha nem igazodnak az új szabályozáshoz. A GDPR-átállás a hazai médiavállalatok számára is komoly feladatokat jelent, ezért a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) korábban segítséget ajánlott fel a hazai lapkiadóknak az átálláshoz.