Rekordot döntött a hazai tévés reklámpiac

Naponta 28 percnyi, összesen 97 darab televíziós reklámmal találkozik egy átlagos magyar tévénéző. Jelentősen nőtt az elmúlt években a hazai tévéreklámok mennyisége. A tavalyi év rekordot is hozott.
Kapcsolódó cikkek

Néhány nappal ezelőtt a Nielsen Közönségmérés műszeres nézettségmérési adatai alapján arról már beszámoltunk, hogy 2016-ban a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 42 percet töltött a tévékészülékek előtt, ami négy perccel volt kevesebb mint egy évvel korábban, de még így is meglehetősen magas, ráadásul bizonyos korosztályok körében még nőtt is a tévézésre fordított idő. Azt is megírtuk, hogy mely csatornák és milyen típusú műsorok voltak a legnépszerűbbek. Például, hogy 2016-ban a TV2 és az RTL Klub együttes közönségaránya a teljes népesség körében 23,0 százalék volt, ami majdnem három százalékponttal volt alacsonyabb, mint az előző évben. A 2016-os év nagy nyertesei – akik a leginkább képesek voltak növelni a részesedésüket a tavalyi évhez képest: az általános szórakoztató csatornák (+0,7 százalék), a filmcsatornák (+0,8 százalék) és a legtöbb növekedést elért csatornák a közszolgálati csatornák 1.3 százalékpontos növekedéssel. Az általános szórakoztató csatornák így 2016-ban 20,5 százalékos, a filmcsatornák 10,5 százalékos és a közszolgálati csatornák 17,4 százalékos részesedést értek el. A legtöbb tematikus csatornacsoport közönségaránya viszonylag stabil maradt, a változás 1 százalékpont alatti volt 2015-höz képest.

A tévézési idő 10 százalékában néztünk reklámot

Most a Nielsen Közönségmérés újabb érdekes, a hazai televíziós piaccal kapcsolatos adatokat publikált, ezúttal főleg a reklámokkal kapcsolatban. Kiderült, hogy tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 6,7 millió embert ért el legalább egy percre a televízió, és közülük 6,2 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 28 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 10 százaléka volt. Egy néző naponta átlagosan 97 darab reklámot látott.

Tévéreklámok nézettsége 2016-ban. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Rekordot döntött a tévéreklámok mennyisége

A mérőcég adatai alapján az elmúlt hat évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma. A vizsgált csatornák számának növekedése mellett 2016-ban a vizsgált magyar nyelvű csatornákon újra rekord mennyiségű, összesen 7.906.387 darab hirdetés került képernyőre. A vizsgált csatornákon naponta átlagosan 21.602 darab reklámfilmet sugároztak, ami az összesített hosszát tekintve 52.952 órának azaz 6 évnek felelt meg.

A tévéreklámok megjelenésszáma

 

A legtöbb hirdető fél percnyi figyelmet vásárol

A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20, majd a 15 másodpercesek. A 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a negyedik helyen végeztek, egy reklámfilm átlagos hossza mégis majdnem ennyi, 24,1 másodperc volt.

A reklámblokkok 2.1 százaléka tartalmazott csupán egyetlen szpotot, 20 százalékuk 2-5 darabot, 49,5 százalékuk 6-10 darabot, míg 28,4 százalékuk ennél is többet.

Reklámhosszok és hirdetésszámok 2016-ban

Egy hirdetés ezernél is többször kerül adásba

Tavaly 562 hirdető 1.042 márkát hirdetett 7.060 féle különböző reklámfilmben, amelyek közül 5.787 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2016-ban került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 1.120 alkalommal került adásba.

Hirdetők és reklámfilmek 2016-ban

Gyógyszereket reklámoztak leginkább

A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (2.033.109 db), ezt követte a „Kereskedelem” (1.189.214 darab) és az „Élelmiszer” (1 131 486 db). Ez a három szektor tette ki a megjelenések 63 százalékát. A leggyakrabban hirdetett termékosztály az Élelmiszerkereskedelem” (417.454 db) volt, ezt követte a „Megfázás, influenza elleni termékek” (394 701 darab) és a „Vitamin, vitaminital” (385.952 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 24 százalékát fedte le.

A műholdas és az analóg rendszerek háttérbe szorulóban

Egyébként a legjobb vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül a „digitális kábel vagy IPTV előfizető” egyre nagyobb előnyre tesz szert minden más platformmal szemben. A „szolgáltatói digitális műhold” részesedése a közönségen belül képes volt nőni a tavalyi évhez képest +0,3 százalék ponttal, és így a nézési ideje 24,7 százalék lett, az „analóg kábel” valamint a „földi vagy egyedi műholdas” szolgáltatással rendelkezők részesedése csökkent: előbbi 19,9 százalékra, míg az utóbbi 10,9 százalékra.

Hirdetői szektorok és termékosztályok 2016-ban

 

A Nielsen jelentése lapozható, és letölthető formában itt érhető el:

Snapshot 2016 hun from Daniel Szalay
Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)