A sajtópiacnak egyelőre nagyon jól jött a Brexit

Bár a gazdaságnak és ebből adódóan a reklámpiacnak nem tesz jót, a brit Guardian című napilap eddig mégis az egyik legnagyobb haszonélvezője annak, hogy az Egyesült Királyság szavazói úgy döntöttek, lépjen ki az ország az Európai Unióból.
Kapcsolódó cikkek

Bár nagy mértékben megosztotta a briteket, hogy maradjon-e az országuk az Európai Unió tagja, azzal kapcsolatban valószínűleg egységes állásponton vannak, hogy történelmi pillanatnak lehettek részesei, amikor úgy döntöttek, kilépnek az EU-ból, amit egyrészt még soha, egyetlen állam sem kísérelt meg, másrészt a dolognak komoly kihatása lesz. Az eredmény nyilvánosságra kerülése utáni rövid hatásokról már sokat lehetett olvasni – a ’80-as évekbeli mélypontjára szakadt be pillanatok alatt az angol font, óriásit estek a tőzsdék, megbukott David Cameron miniszterelnök, majd nem sokkal később a Brexit mellett kampányoló párt elnöke is inkább (angolosan) távozott – , de volt még egy rövid távú hatás, amiről eddig kevés szó esett.

A többek között az Egyesült Királyságból működtetett warc.com szakportál cikke arról ír, hogy számtalan brit napilap példányszáma és internetes portál látogatottsága jelentősen megugrott az uniós népszavazás hatására, ugyanis példátlanul sokan próbáltak a médiából tájékozódni a kialakult helyzetről. Sőt van olyan médiatermék, amely hosszú távon is részesedni tud a történtek pozitív hatásából.

A The Press Gazette – a The Guardian weboldal tulajdonosa – közölte, hogy mindenidők legerősebb pénteke volt számukra június huszonnegyedike, az a bizonyos sorsfordító nap, amikor kiderült, egy EU-tagállammal kevesebb lesz a jövőben. 17 millió egyedi látogató kereste fel aznap a Guardian netes tartalomszolgáltatását, szemben az átlagos napi 8,9 millióval.  A szombaton megjelenő Guardian példányszáma pedig 20 százalékkal volt magasabb a megszokottnál.

Hasonló kiugrásokról számolt be a Telegraph is. Az oldalt a történelmi napon 16,3 millióan nyitották meg, ami négyszer volt nagyobb az átlagos 4,3 milliós forgalomhoz képest. A Mail Online pedig azt közölte, hogy ama bizonyos pénteki napon olyan sokan nyitották meg közvetlenül a honlapot, mint még soha.

A The Times nyomtatott példányszáma 18 százalékkal volt magasabb aznap, míg a Daily Mailből 90 ezerrel fogyott el több, mint amennyi szokott.

A The Financial Times pedig elárulta, hogy 600 százalékkal több előfizetést tudtak eladni a Brexit bejelentését követően, mint egy átlagos napon, tehát azon médiatermékek közé tartoznak, amelyek képesek voltak profitálni a Brexitből hosszabb távon is.

Bár a médiavállalatok érthető módon örülnek az olvasók megugró érdeklődésének, a növekvő példányszámoknak és letöltésszámoknak, továbbra is kihívás elé állítja őket a közösségi média (azon belül is leginkább a Facebook), amely egyre jelentősebb módon befolyásolja a hírfogyasztást és a hírek terjedését. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az olvasók érdeklődésének növekedése, a példányszámok, kattintásszámok megugrása ugyan pozitív hatást gyakorol a médiapiacra, a médiavállalatok az olvasói bevételek mellett főleg reklámbevételekből tartják el magukat. Ha innen nézzük, akkor a Brexitnek súlyos következményei lehetnek, hiszen a reklámpiac szereplői nagyon komoly aggályokat fogalmaztak meg az EU-ból történő kilépésre vonatkozó végeredmény megjelenésekor. Ráadásul ha a szigetország valóban gazdasági recesszióba kerül a következő időszakban, az az olvasók pénztárcáját is vékonyítani fogja, és akkor meglehet, hogy az újság-előfizetésen is spórolni fognak.

Arról, hogy a brit reklámpiac hogyan reagált a Brexitre, ebből a korábbi cikkünkből tájékozódhat.

 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)