Puzsér Róbert és a kinyilatkoztatás másfél kilós, éjfekete görcse

Elolvastuk Puzsér Róbert black metal füves könyvét, a Metafizikát. A drogoktól kezdve az Istenen át antikrisztusi korunkig sok mindent megfejt benne, de kevésbé filozófusként, mint inkább a guru pozíciójából beszél. Mi a különbség érvelés és beavatás között? És miért vonzzák a spirituális igazságok mágnesként a közlekedési metaforákat? Kritika.

Ha valaki korábban – hozzám hasonlóan – esetleg nem merült alá a terebélyes puzséri életmű legmélyebb bugyraiba, és kevéssé ismerte a neves médiaszemélyiség spirituális oldalát, első pillantásra akár meg is lepődhetett a Metafizika tavaly év végi megjelenésén. Ebben a vaskos és ránézésre is barátságtalan, fekete könyvben ugyanis a szerző nem kisebb feladatot tűz maga elé, minthogy kifürkéssze létezésünk végső titkait.

Valójában persze nincs ebben semmi meglepő, sőt, akár sorsszerűnek is nevezhetnénk a kötet megszületését. Elvégre Puzsér Róbert természetes hangfekvése mindig is az emelt hangú kinyilatkoztatás volt, amiből szinte magától értetődően következik, hogy nemcsak a politika, a kultúra és a közerkölcsök terén rendelkezik ellentmondást nem tűrő válaszokkal, de olyan témákban is, mint a lélek halhatatlansága, az Antikrisztus eljövetele, vagy épp Auschwitz üdvtörténeti értelme. A világegyetem nem tud olyan gyorsan tágulni, hogy az ő szigorúan fürkésző tekintete előtt bármi rejtve maradhatna.

Karácsony Gergely, Orbán Viktor és Hajdú Péter tehát fellélegezhet egy pillanatra, mert a Metafizika elolvasása világossá teszi: nemcsak az ő helyük van atombiztosan kijelölve a puzséri világrendben, de a kvarkoktól a fekete lyukakig gyakorlatilag nincs olyan eldugott szeglete az univerzumnak, ami ne lenne itt beárazva néhány jól irányzott mondattal.

Szajki Bálint / 24.hu

A létezés mibenlétét és az élet értelmét kutatni természetesen mélyen emberi dolog, vallás és filozófia is évezredek óta újra és újra nekifeszül ennek a végeérhetetlen küldetésnek. A kutakodásban nem vagyunk teljesen magunkra hagyva, minden civilizáció fontos pillére, hogy egyesek megosztják gondolataikat a kortársakkal, majd az arra érdemes meglátások az utókorra is átöröklődnek. Maga Puzsér is tizenkét éve dolgozik ezen a könyvön, és saját bevallása szerint olyan erős belső elhivatás fűtötte, hogy megőrült volna, ha nem írja le a világnézetét. Ebből a szempontból már feltétlenül örvendetes, hogy elkészült a mű, és könyvpiaci értelemben sikeresnek is tűnik: iparági hírek szerint a borsos ár ellenére is gyorsan elkapkodták a boltokból az elérhető példányokat.

A Metafizika öntörvényűségében, harsányságában, elkülönülési vágyában pedig kétségtelenül van valami megnyerő. Spirituális punk, black metal füves könyv, gót scientia sacra – efféle címkék is bevillanhatnak olvasás közben, de a mű jó érzékkel csúszik ki bármilyen besorolás alól. Már az Arisztotelésztől kölcsönzött cím szikársága, a tekintélyt parancsoló méret és a minimalista dizájn megragadja a figyelmet, egyben azt üzeni, hogy most valami szokatlannal, valami különlegessel, valami súlyossal van dolgunk.

Bizonyos értelemben így is van: a szobamérleg szerint közel másfél kilót nyom a könyv, alig fél kilóval maradva el a három kötetes Platón-összestől. A súlycsoport beazonosítását azért láttam célszerűnek, mert oldalszámok nincsenek, ami újabb diszkrét jelzés arra, hogy véletlenül se a hagyományos módon próbáljunk meg tájékozódni a szövegben. A tagolás ehelyett vállaltan ezoterikus logikát követ: a könyv fejezetei a tarot nagy arkánumának 22 archetípusa köré rendeződnek, amit Puzsér a magyar Abc 22 tetszőlegesen kiválasztott betűjével párosít – így jutunk el az Akarat című fejezettől a Drogon és a Játékon át a könyvet záró Zenéig.

A metafizika a megközelítésnek és a feldolgozásnak nem a tárgya, hanem a minősége és érvénye. Művelete a vonatkozás nélküli látás, és tárgya a bármilyen létező, mert a metafizika valójában ontológiai szemlélet és igény. Értelmezés a létezőből a létezésbe, a változóból a változatlanba, az egyediből az általánosba, a határok közül az összefüggésbe. Arisztotelész Metafizikája nem azért kapta ezt a címet, mert a fizikán túlit tárgyalja, hanem mert a fizika című írásnál később született. A félreértés azonban életre kelt, és jelentést nyert, ez az objektív idealizmus. Én ezt a félreértést követem

– írja Puzsér bevezetésként, kapásból felkészítve az olvasót arra, hogy ha ide belép, könnyedségre ne számítson.

Innentől aztán beindul a kategorikus kijelentések áradata, és többek között megtudhatjuk, hogy

Tűnhet úgy, hogy karikírozom a szöveget, de nem: a Metafizika tényleg ilyen magvas turbóbölcsességek sűrű füzére, amely sokszor nem is az értelmünket szólítja meg, inkább egy érzületet igyekszik kialakítani. A beavatottság érzületét, és ezt csak fokozza, hogy az összefüggő gondolatmenet helyett a minden oldalpáron megtalálható tarot-ábrázolások szabják meg a szerkezetet és diktálják a szöveg ritmusát. Eredeti gondolatokat amúgy csak nyomokban tartalmaz a mű, ami önmagában nem vethető a szemére, hiszen nem is feltétlenül célja, hogy forradalmi újdonságokat mondjon. Ehelyett a nagybetűs – filozófiai szaknyelven: a priori – IGAZSÁGOT akarja kihámozni az érzékileg tapasztalható és tudományos fogalmainkkal leírható valóság szennyeződései alól.

Szajki Bálint / 24.hu

Ennek során kedvére szemezget az elmúlt évezredek mítoszaiból, vallási tanaiból és filozófusaitól. Tehát nemcsak Hermészt, Thészeuszt, Vénuszt, Visnut, Sívát, az atlantiszi embert, a tarot-t, Krisztust és Buddhát hozza fél kézzel közös nevezőre, de korábbi gondolkodók hatásai is lépten-nyomon tetten érhetők: ha szükségét érzi, bátran kölcsönöz például Platón ideatanából, Descartes „cogito, ergo sum”-levezetéséből, Schopenhauer és Ortega nézeteiből, Huxley pszichedelikus megfigyeléseiből, Walter Benjamin és Theodor Adorno kultúrkritikai írásaiból, összességében pedig gyakran megidézi a modern korral szembeforduló tradicionalista iskola, azon belül is Hamvas Béla szellemiségét, aki az ősi, örök, szakrális tudás talaján akarta visszaállítani a széttöredezett létteljességet.

A korábbi gondolatok megidézése azonban nem jár együtt idézéssel, mert hivatkozások szinte egyáltalán nem szerepelnek a könyvben. Ha jól számoltam, összesen négy helyen bukkan fel egy-egy filozófus neve, de ilyenkor is csak mellékes, hevenyészett megjegyzésként, nem pedig azért, hogy a szerző jelezze, honnan ered az adott gondolatmenet, netalán érdemi vitába szálljon vele. Puzsér a könyvbemutatón azzal indokolta ezt a nagyvonalúságot, hogy ez nem filozófiatörténeti munka, és amikor a lét nagy misztériumainak megfejtésére vállalkozunk, akkor amúgy sem korábbi filozófusok vállán állunk – ezt a szellemi utat mindenkinek magának kell végigjárnia. Érdekes gondolat ez attól, aki szerint egyén nem létezik közösség nélkül, de a valódi probléma nem ez az ellentmondás, és még csak nem is a lábjegyzetek vagy a névmutató hiánya.

Itt ugyanis nem pusztán formai kérdésekről van szó, a hivatkozások elmaradása valójában tünet, ami a párbeszédtől való tökéletes elzárkózást is jelzi. Ez az elzárkózás ugyanúgy érvényes a korábban élt és kortárs gondolkodókra, mint az olvasóra, akit szintén nem invitál párbeszédre a szöveg.

A Metafizikával tehát nem az a gond, hogy tesz vitatható állításokat is – hiszen ez gyakorlatilag minden filozófiai műről elmondható –, hanem épp az ellenkezője: hogy tökéletesen vitaképtelen.

A vita ugyanis mindig dialógust feltételez.

Nem feltétlenül a platóni értelemben, aki kizárólag dramatizált formában fejtette ki filozófiai elméleteit. Nyilván teljesen máshogy írt a lételméletéhez privát szótárat alkotó Heidegger, mint a logikai következetességre kényesen ügyelő analitikus filozófusok. Ahogy a 444-en megjelent alapos kritikájukban Tőzsér János, Márton Miklós és Bárány Tibor is rámutattak: sokféle módszer létezik filozófiai nézeteink elővezetésére, „de minden esetben fel kell tennünk a kérdést, hogy a szerző mit akart elérni gondolatainak papírra vetésével, honnan tudja, amit tud, és megfelelő eszközöket választott-e intellektuális céljai eléréséhez”. Puzsér szövegének legszembetűnőbb vonása, hogy fogalmi definíciókkal és érveléssel nem bíbelődik, minden fejezetben egyből a végkövetkeztetésekre ugrunk. Ilyen értelemben nem is tekinthető filozófiai munkának, hiába tűz ki látszólag efféle célokat is maga elé.

A filozófust jelölő görög szó – philoszophosz – különbözik a szophosztól. A bölcsesség (a lényeg) kedvelőjét jelenti, megkülönböztetve őt attól, aki azt hiszi, hogy a bölcsesség birtokában van. A szó jelentése ma is érvényes: a filozófia lényege nem az igazság birtoklása, hanem az igazság keresése, tekintet nélkül arra, hogy hány filozófus hamisítja meg a szó értelmét dogmatizmusával, az oktató elvek tömegével, azzal a szándékával, hogy végérvényes és teljes legyen. A filozófia úton-levést jelent. Kérdései lényegesebbek válaszainál, s minden kérdése további kérdést szül

– írta Mi a filozófia? című esszéjében a 20. századi német gondolkodó, Karl Jaspers, aki amúgy maga is nyitott volt a filozófiatörténet fölé magasodó Philosophia Perennis, vagyis az „örök filozófia” eszméje iránt, ráadásul ő tette népszerűvé az axiális kor elméletét, amely egységes szellemi forradalomként igyekszik láttatni Konfuciusz, Lao-ce, Buddha, Homérosz, Platón vagy Zarathusztra felbukkanását a Kr. e. 8. és 3. század között. A jaspersi meghatározás a filozófia egy fontos jellemzőjére tapint rá: a nagy konklúziók levonása önmagában nem sokat ér, ha nem mutatjuk be azt a gondolatmenetet, azt a szellemi utat, amelynek révén eljutottunk oda. Puzsér Metafizikája ezt a fáradtságot megspórolja nekünk, és egyből az ezoterikus bölcsességek mélyére katapultál minket. Az érvelő levezetés helyett így a kinyilatkoztatás műfaját választja.

A guru, a végső tudás birtokosának kitüntetett pozíciójából beszél, ami lehet legitim az őt spirituális tekintélyként elfogadó olvasók számára, csak érdemes elválasztani a filozófia művelésétől, mert utóbbi nem vonhatja ki magát a kritikai szemlélet alól. A kinyilatkoztatással ugyanis képtelenség vitába bocsátkozni, legfeljebb elutasíthatjuk, vagy alávethetjük magunkat magasabb rendű igazságainak.

Így hiába ostorozza Puzsér az intézményesült vallások dogmatizmusát, ha egyszer az ő tételei sem hagynak teret semmiféle kérdésnek, kételynek vagy ellenvetésnek. Ezt csak erősíti a már említett dizájn, amely egynemű komorságával leginkább a misztikus thrillerekből ismert okkult könyvekre hajaz, és azt sugallja, hogy nem egy évszázadokon átívelő diskurzusba szeretne bekapcsolódni, hanem az igazsághoz való közvetlen hozzáférést biztosítja az arra érdemeseknek.

Bizonyos értelemben a Metafizika valóban megvilágító erejű mű, számomra legalábbis érthetőbbé tette Puzsér közéleti és kultúrkritikai szerepkörét is. Régóta foglalkoztatott az a paradoxon, hogy itt egy ember, aki brandjét jelentős mértékben a nyilvános vitákra építi, miközben láthatóan idegenkedik a párbeszédtől. A partnerek megszólalásai általában csak zavaró hatásszünetként funkcionálnak egy végtelenített monológban. Témába vágó példa erre az Isten létéről folytatott 2018-as Hard Talk, amikor az ismeretelméleti nehézségeket firtató ateista vitapartnere szavába vágva üvölti, hogy egy vaknak sem tudja elmagyarázni a piros színt, majd következetesen figyelmen kívül hagyja azokat a dilemmákat, amiket a másik fél felvetett. Az emelt hanghordozás amúgy a könyvben sem marad el, erről a tipográfia és a beragadt Caps Lock gondoskodik: a csillogó fekete lapokon kizárólag fehér nagybetűkkel írt szöveg ugyan fárasztó a szemnek, de hatásosan idézi meg a védjeggyé vált puzséri deklamációt. (Erről gyakran eszembe jutott Churchill önmagának adott instrukciója, amit egy neki készült beszéd margójára írt: „Gyenge érv, hangosan mondani!”)

Szajki Bálint / 24.hu

A Metafizika azt is érthetőbbé teszi, hogy – legyen szó bármilyen témáról – Puzsért miért nem szokták lázba hozni az árnyalatok, a nüanszok, vagy akár a tények. Ha valakit a vegytiszta archetípusok és a nagy világfolyamatok érdekelnek, akkor ebből a magaslati perspektívából az apró-cseprő részletek valóban tűnhetnek fölösleges akadékoskodásnak, sőt, a látszatvilágba lerántó fantazmáknak, amik csak arra jók, hogy megakasszák a lényeglátást. Például az ilyen nagy ívű történelemfilozófiai megfejtéseket:

Az első ember kimondta az első szót, és elkezdődött az őskor. Hermész kimondta, hogy »Amint fent, úgy lent«, és elkezdődött az ókor, Krisztus kimondta, hogy »Elvégeztetett«, és elkezdődött a középkor, Nietzsche kimondta, hogy az »Isten halott«, és elkezdődött az Újkor, Adorno kimondta, hogy »Auschwitz után nem lehet verset írni«, és elkezdődött a legújabb kor. Az emberiség annak a szónak a kimondására vár, amelyik új Eont nyit a számára. A világerők már formálják ezt a szót.

Azt nem tudjuk, hogy ezt a bűvös szót Puzsér hivatott-e kimondani, vagy valaki más, de a prófétai hangütés vissza-visszatér a könyvben, amely nem hagy kétséget afelől, hogy posztmodern, „történelem utáni” korunk megérett a pusztulásra. A tévedhetetlenség pozícióját jól kijelöli az emblematikus szófordulat, amivel az anyagi egyenlőség híveit teszi helyre, egyben megoldva az emberiség boldogságát:

Az elhallgatott igazság ezzel szemben az, hogy az emberiség boldogsága nem akkor valósul meg, ha mindenkinek a háza ugyanakkora lesz, hanem akkor, ha mindenkinek valamelyik házban lesz legalább egy saját szobája, továbbá, ha mindenki megelégszik azzal, amekkora háza vagy szobája van.

Ha értekezésként nem is állja meg a helyét, lehetne a könyvre akár filozofikus-ezoterikus költészetként tekinteni. Mint Weöres Sándor A teljesség felé című könyvecskéjére, amelyben a rá jellemző nyelvi kifinomultsággal, könnyedséggel és eleganciával ad át hasonló metafizikai gondolatokat (Weöresre is nagyban hatottak Hamvas gondolatai, aki egyben a mestere volt). Akadnak Puzsérnál is szellemes és frappáns mondatok, amik felvillantják a szerző verbális képességeit, és kiragadva jól mutatnának egy pólón vagy Facebook-posztban (pl.: „Az Isten az ősrobbanásban kilélegzi, az újraegyesülésben belélegzi a világmindenséget”). Ám ha folyamatában olvassuk a szöveget, elég hamar kiderül, hogy mind az arányérzék, mint a mértékletesség hiányzik a költői lüktetés megtartásához. Az egymásra szórt metaforákból például szélsebesen alakulnak ki efféle bábeli képzavarok:

„Az elme az adrenalinlöket erejével és a »Harcolj, vagy menekülj!« imperatívuszával felállítja a hardvert, a pszichés állapotmódosulás erejével és a »Ki vagyok én?« kétségével lefuttatja a szoftvert, amelyek a tudatot az énből kiűzik. A radikális tudatváltás az ember szellemi struktúráját, mint egy földrengés, megrendíti. Akár egy baleset: az éntudat elvesztésébe nyargaló fogat gyeplőjét a lovak tiporják, a lélek defókuszálttá válik, az én visszazárul, és a tudat az énen kívül reked. Ez a deperszonalizáció pokla” – olvashatjuk a pszichológiai okfejtéseket is tartalmazó Drog-fejezetben, de szinte akárhol ütjük fel a könyvet, hasonló passzusokra bukkanhatunk, mint itt, ahol egymásba olvad az informatikai metaforakészlet a földrengéses, lovaskocsis és túlvilági hasonlatokkal. Nem hiszem, hogy Vitézy Dávid hatása, de Puzsér különösen vonzódik a közlekedési metaforákhoz. Hogy csak párat említsek, többek között kiderül, hogy

Szajki Bálint / 24.hu

A hasonlat persze évezredek óta a filozófusok bevett eszköze, elég csak a leghíresebb antik példákra gondolni: mondjuk Platón barlanghasonlatára, vagy a szárnyas fogatra, amivel Szókratész a Phaidroszban szemlélteti a lélek működését. De ha egyszer a metaforavonaton ennyire nincsen fék, az csak zavart okoz és jelentősen csökkenti a képek magyarázó erejét – arról már nem is beszélve, hogy rohamosan inflálja a költői potenciált. Utóbbinak nem tesz jót a vehemens közlési vágy sem. Puzsér ugyan többször ír a flow-ról és int minket a görcsös akarástól, amivel csak saját üdvösségünket szabotáljuk, a könyvön én mégsem éreztem a felszabadultságot, vagy a légies könnyedséget. Ha ideillően képzavaros hasonlatot kellene találnom, a Metafizikát inkább úgy tudnám leírni, mint a kinyilatkoztatás másfél kilós, éjfekete görcsét. Aki feltétlenül a végső kérdésekről szeretne olvasni nyár elején, és ragaszkodik a címhez is, annak inkább Arisztotelész már bizonyított Metafizikáját ajánljuk figyelmébe, amelynek épp most jelenik meg a friss magyar fordítása az Atlantisz kiadónál, és melynek már az ajánlója is tartalmaz megszívlelendő gondolatokat:

Azoknak, akik érvelő beszélgetést akarnak folytatni egymással, bizonyos dolgokban közös megegyezésre kell jutniuk. Ha ez nem történik meg, hogyan is jöhetne létre az a közös alap, amely az egymással szembeszegezett érveik kifejtéséhez szükséges?