Török András: Kereszténydemokrata, szocialista és liberális módon is lehet jó kultúrát csinálni

A Horn-kormány egykori kulturális államtitkára, a Fortepan menedzsere, művelődéstörténész és megrögzött lokálpatrióta arról is mesélt, miért érzi magát felelősnek.

Azt megtanultam, hogy lehet kereszténydemokrata módon jó kultúrát csinálni, lehet szocialista és lehet liberális módon is. Ha konzekvensen világosak a szabályok, minden áttekinthető, és azokat a szabályokat betartják, és nem a kulturális minisztérium rosszul megvilágított alagsorában dőlnek el a dolgok, hanem nyilvánosan

– mondta el Török András, a Horn-kormány egykori kulturális államtitkára, a Fortepan menedzsere, a Nemzeti Kulturális Alap egykori vezetője, művelődéstörténész Veiszer Alindának adott interjújában, melyet a Telex szemlézett. A teljes interjú előfizetés ellenében itt nézhető meg.

Török számos kulturális tevékenységet végez, ezek közül sokan elsősorban a Budapestről írt útikönyveiről ismerik, ő maga is elsősorban a város krónikásának tartja magát.

A város egy örömforrás, és ezt is akarom átadni. Mániám a modern lokálpatriotizmus. A jó dolgokat pártolni kell. Ha egy új üzlet, étterem nyílik, akkor egy vásárlással biztassuk őket

– emelte ki. Mesélt arról is, a város iránti érdeklődése még gyerekkorában, városnéző szakkörökkel indult. Szerinte az Erzsébet híd szebb volt eredeti formájában, a Lánchidat érő változások – konkrétan az autómentesség – viszont kedvére valók.

Török kultúrpolitikusi évei is szóba kerültek: 1994-től, Fodor Gábor, a Horn-kormány kultuszminiszterének felkérésére lett kulturális államtitkár, nem kevés fenntartással. Államtitkári éveihez két fontos eredményt köt, egy sikert és egy kudarcot:

Az egyik a Digitális Irodalmi Akadémia, ami él és virul. Ez arról szól, hogy bizonyos szerzők az összes művüket felteszik a netre, amiért havonta apanázst kapnak. A másik a Gödör, amiért súlyos felelősséget érzek, pedig teljesen más helyszínt javasoltam a Nemzeti Színháznak

– mondta el, majd a Nemzeti ügyéről bővebben is mesélt. Elmondta, hogy amikor az asztalára került a színház aktája, az intézmény évtizedek óta egy „korszerűtlen, rosszkedvű és művészileg elmaradott” Népszínház utcai épületben működött, ám a ’94-ben épp 30%-os infláció mellett nem volt túl nagy mozgásterük. Princz Gábor, a Postabank akkori vezére vetette fel Töröknek, hogy a New York Palotában alakítsák ki az új Nemzetit, amely ötlet kiszivárgott, amire Horn Gyula összehívta a színházi embereket, és megígérte, hogy lesz Nemzeti Színház, de nem ott és nem úgy. Ezzel együtt a színház építése elkezdődött még Török hivatali ideje alatt, mégpedig a Deák téren, ám a projekt végül kútba esett, az eredményt pedig ismerjük: a Deákon Nemzeti helyett Gödör lett, a színház pedig egy ciklussal később a Duna-parton született újjá, egy Török szerint minden szempontból szörnyű épületben. Mindezzel együtt Török elmondta, hogy szerinte, ha ő nem kezd valamit a Nemzeti Színházzal, akkor csak 2010 körülre lett volna belőle valami.

Török az államtitkári poszt után a Nemzeti Kulturális Alap élére került, ahol szerinte elvszerűen sikerült kiosztani a pályázati pénzeket. Elmondta, nem azokat részesítették előnyben, akik az állami ideológiának megfeleltek, hanem a versenyeztetés volt az alapelvük, mert az a becsületes, így nemcsak az általuk fontosnak tartott liberális művészek kaptak támogatást. „Az én székemből ilyen biztos nem történt, az én haverjaim még mondták is, hogy háttérbe vannak szorítva” – fogalmazott.

A mostani kormánynak szerinte nincsen kiadott kultúrpolitikája, nem egyértelmű, hogy milyen alapokon szeretnék szervezni a kultúrát, a tetteik viszont arra utalnak, hogy

a régi dicsőséget üldözik, ami akár volt, akár nem, de még visszafelé is megpróbálják felépíteni a régi dicsőséget

– foglalta össze, hozzátéve, hogy szerinte a filmszektor az egyetlen sikeres vállalkozás, mivel megnőtt a filmek színvonala, bár Andy Vajna halála után ez is visszaesett, az újak közül például egyetlen történelmi filmet se tudott végignézni.