Négy és fél kilométer élet – a régi jó háziurak nyomában a pesti Nagykörúton

Meglehet, Budán lakni valóban világnézet – a pesti Nagykörúton viszont életforma. Így volt legalábbis bő száz éven keresztül, a régi Pestet körbeölelő bulvár kiépülésétől úgy a legutóbbi rendszerváltásig. Azóta persze sok minden megváltozott. Egyetemistákat kérdeztem a minap, mi jut eszükbe a Nagykörútról. A 4-es, 6-os villamos, meg a 4-es, 6-os kocsma – mondták mosolyogva. N. Kósa Judit, a Nagykörút – Történelmi séta Pest főutcáján című könyv szerzőjének írása.

A mai, benzingőzben úszó, motorzajtól és villamos-zörgéstől folyton lármás körút ismeretében persze szinte elképzelhetetlen, hogyan festett az a kis darab Nagykörút, amelyik százötven évvel ezelőtt már megvalósult Pesten. Mindössze három ház: ennyi volt 1873-ban a majdani főút kiépült része, a Baross utca és a József utca között. Itt, ahol a Bodzafa (ma Rökk Szilárd) utca az állami dohányraktár alatt beletorkollott a józsefvárosi kálváriához vezető Stáció utcába, volt három alkalmas telek, és került három vállalkozókedvű pesti polgár is – két kávés és egy bádogosmester –, akik a falusias miliőben voltak elég merészek háromemeletes bérházakat építeni.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.062 / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan – A József körút 1898 körül. Szemben balra a Krúdy (József) utca, jobbra a Rökk Szilárd utca torkolata.

Talán elég, ha annyit mondunk: ennek a három elegáns háznak a lakásait a szép budai panorámával hirdették felépültük után. Tehették, hiszen akkor valóban semmi sem zavart be a látványba. A környező kertek, gyümölcsösök, istállók és ólak között legfeljebb földszintes házak bújtak meg, nem takarta semmi a Gellérthegyet azok elől, akik az emeletekről nézelődtek. A lakásban pedig folyóvíz, angolvécé, légszeszvilágítás szolgálta a kényelmüket – más kérdés, hogy az utcákon sárban tapicskoltak. Igaz, a főváros arról gondoskodott, hogy ezen a százméternyi szakaszon szurkos makadám és döngölt járda segítse a közlekedést, de mit volt mit tenni: pár lépéssel odébb nem volt más, csak falu.

Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.049 / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan – A Margit híd, a pesti hídfő vámházai a Szent István (Lipót) körút felé nézve 1894 körül.
Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.201 / Budapest Főváros Levéltár / Fortepan – A Teréz körút kiépítése és a befejezés előtt álló Nyugati pályaudvar 1877-ben.

Több mint húsz évbe telt, hogy a Nagykörút valóban az a széles promenád legyen, aminek az Országgyűlés és a városi tanács szánta, és ne puszta illúzió. Jó darabig a térképen létezett ugyan, de a valóságban gödrök, buckák és keszekusza kerítések határozták meg a képet; mint a fényes Népszínház mögött, ahol csak egy osonásnyi ösvény választotta el a művészbejárót a Mértékhitelesítő Hivatal udvarán felhalmozott hordóktól.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.103 / Budapest Főváros Levéltár / Fortepan – A Népszínház (a későbbi Nemzeti Színház) a mai Blaha Lujza téren a Rákóczi (Kerepesi) út felől nézve 1875 körül. A mai Nagykörút a színház háta mögött álló falusias házak helyén fut.
Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.104 / Budapest Főváros Levéltár / Fortepan – A Népszínház (a későbbi Nemzeti Színház) a mai Blaha Lujza téren a még meg nem épült József körút felől nézve 1875 körül.

1896-ban jutott el végre odáig az útvonal kiépítéséért felelős Közmunkatanács, hogy már semmiféle akadály – kerítés vagy házikó – nem szakította meg a körutat, ellenkezőleg, végig kővel burkolt útpályán kopogtak a hintók; az út két szélén villamossín futott, a széles járdán a növekvő fák árnyékában korzóztak a pestiek. És persze a föld alatt is ott volt már minden, ami a modern életet szolgálta: a roppant átmérőjű főgyűjtő csatorna, a szűrt Duna-vizet szállító vízvezeték, az elektromos és légszesz hálózat.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.011 / Budapest Főváros Levéltár / Fortepan – A Teréz körút az Erzsébet körúttól nézve 1891 után. Előtérben a Király utcai kereszteződés.
Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.109 / Budapest Főváros Levéltár / Fortepan – A József körút 1890 után. Háttérben a Ferenc körút és az Üllői út sarka, a Ferenc körút 46. számú ház.

Igaz, az utolsó bérház felépültére ekkor még egy évtizedet várni kellett, de a Nagykörút már teljes fényében pompázott és tökéletesen működött. Kávéházak és vendéglők, csemege- és ruhaüzletek, drogériák és cukorkásboltok kínálták portékájukat a három-négy emeletes épületek földszintjén, és ebből a négy és fél kilométer hosszú horizontális plazából akár ki sem kellett mozdulnia a körúti polgárnak. Minden megvolt itt, ami egy élet kényelmes lebonyolításához kellett.

Vincent Till Baumgartner / Fortepan – Wlassics Pálné fűszer és csemege üzlete a Szent István (Lipót) körút 12-ben 1910-ben.

Nem véletlen, hogy az első időkben a háztulajdonosok egy meghatározó része is a saját bérházában lakott. Afféle élő minőségi tanúsítványként foglalta el a legszebb lakást, a körútra néző öt-hatszobást, a szőnyeggel borított főlépcsőn, jobb esetben liften közelítve meg otthonát. Személyesen ismerte az összes lakót: a szomszédjában élő minisztériumi főtanácsost, a mérnököt és az orvost, az ügyvéd urat a felső emeletről, sőt a kishivatalnokot, a vasutast, a magánzónőt és az iparost is a gang hátsó, ablakot csak a félhomályos udvarra nyitó fertályáról. Mosolyogva fogadta bérlői köszönését, amikor vizitbe vagy délutáni sétára indult – legtöbbjükkel persze nem ugyanazt a kávéházat látogatta.

Müllner János / Országos Széchényi Könyvtár / Fortepan – A New York kávéház terasza az Erzsébet körút 9-11-ben 1915-ben. Az asztalnál Emőd Tamás, Szép Ernő, Heltai Jenő írók.

A háziúr azonban még jobbára aludt, amikor a bérházban megpezsdült az élet. A cselédek kihamuzták a kályhát és befűtöttek, aztán a szemeteskocsi kolompját hallva leszaladtak a kapu elé, kiüríteni a ládákat. A vice felsöpört és fellocsolta a járdát, a háziasszonyok reggeli bevásárlásra indultak – a kosarat a lány cipelte –, a gyerekek nekivágtak a körúti mellékutcáknak, a legközelebbi iskola felé. Csúcsforgalom volt a cselédlépcsőn, jött a postás, a mosónő, a kézbesítőfiú. Dohogott a bérház-nagyüzem.

Müllner János / Országos Széchényi Könyvtár / Fortepan – Háború melletti tüntetés 1914. július végén, augusztus elején a Blaha Lujza téren, a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződése felé nézve.
Müllner János / Országos Széchényi Könyvtár / Fortepan – Egyenruhát szállító lovaskocsik 1916-ban. A háttérben középen a József körút 9. és 7.

A második világháborúig látszatra nem is sokat változott az élet a Nagykörúton. Igaz, az újonnan épült negyedek Lágymányoson és Újlipótvárosban erős konkurenciát jelentettek a fényben fürdő, központi fűtéses lakásaikkal, de a hivatalnokoknak, fiatal értelmiségieknek még mindig tökéletesen megfeleltek a körúti „jobb” lakások, ahol a bér is valamivel megfizethetőbb volt. A cseléd kezében már itt is feltűnt a porszívó, a konyhában ott állt a jégszekrény, és világvevő rádió muzsikált a súlyos koloniál asztalon. A hölgyek egyre gyakrabban jártak kávéházba, aki pedig többre vágyott a körúti eleganciánál, az bevillamosozott a Belvárosba ruhát csináltatni.

Müllner János / Országos Széchényi Könyvtár / Fortepan – Sültkrumpli árus az Erzsébet körút 1. számú ház előtt 1915-ben.  
Urbán gyűjtemény / Fortepan – A Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződése 1929-ben, balra az EMKE ház.
Fortepan – Lufiárus a Teréz körút és a Király utca sarkán az 1920-as évek végén. Háttérben a Zeneakadémia Király utcai homlokzata.

A negyvenes évek végén aztán felborult a világ. A bérházakat államosították, a szorító lakáshiányt pedig úgy igyekezett enyhíteni az új tulajdonos, hogy egész munkáscsaládokat költöztetett be a polgári otthonok megengedhetetlen luxusnak minősített „fölös” szobáiba. Ettől kezdve társbérlővé avanzsált vadidegenek járkáltak át egymáson a hagyományosan összenyitott lakóterekben, munkás, burzsoá és társutas értelmiségi anyák osztoztak az egyetlen konyhán és a fürdőszobán. Mindaddig, amíg a házkezelő vállalat engedékenysége végre utat nem nyitott a leválasztások, a lakások felszabdalása előtt.

Magyar Királyi Honvéd Légierő / Fortepan – Erzsébetváros és Józsefváros belső területe a Kiskörút és a Nagykörút (József körúti szakasz) között egy légifotón 1944. április 14-én. A kép középvonala felett a Rákóczi út és a Blaha Lujza térnél a Nemzeti Színház, innen indul a Népszínház utca. Balra a Múzeum körút mellett a Nemzeti Múzeum látszik. Lejjebb a Kecskeméti utca – Üllői út – Ráday utca – Vámház (Horthy István) körút találkozásánál a Kálvin tér.
Vörös Hadsereg / Fortepan és Nagy Gyula / Fortepan – A József körút Pál utca és Csepreghy utca közötti szakasza a Nap utcától nézve 1945-ben és az Erzsébet (Lenin) körút 19. (a Barcsay utca sarkán álló ház) 1956-ban.
Carl Lutz / Agnes Hirschi / Archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich / Fortepan – Rákosi-képet visznek egy felvonuló focicsapat tagjai a Teréz körúton 1949-ben. A felvétel a Podmaniczky utcától a Nyugati tér irányába nézve készült.

A lépcsőházak elpiszkosodtak, az ablakok kitörtek, az udvari keramit hiányait nem pótolta ki senki. De furcsa mód az utca alig változott. Persze a mosodából Patyolat lett, a csemegéből Közért, a drogériából Háztartási Bolt meg Ápisz, a kávéházból pedig Népbüfé, esetleg cukrászda, de amit egyáltalán kapni lehetett, azt ezekben a boltokban megvásárolhatta a pesti ember. És volt gombócos fagylalt (csokoládé, vanília, puncs), később pálcás jégkrém, a trafikban pult alól almaszappan, aztán a kapu alatt divatos holmikat aranyáron kínáló butik. És Szilveszterkor még mindig a Nagykörútra járt mindenki trombitálva köszönteni az új évet.

FŐFOTÓ / Fortepan - A Lakberendezési Áruház kirakata az Erzsébet (Lenin) körút 19. alatt 1973-ban.
Bauer Sándor / Fortepan - Jégkrémárus a József körút 4-ben lévő Nemzeti Szálló előtt 1974-ben.
Szabó Gábor / Fortepan - A Vajas sütemények boltja a Teréz körút 20. (Lenin körút 78.) alatt 1959-ben. Filmkocka Az én városom című filmből, rendező Mönich László, operatőr Szabó Árpád.
Sándor György / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Fortepan - Az Erzsébet (Lenin) körút 27. szám alatti közért kirakata 1958-ban. Szemben a Wesselényi utca sarkán jobbra a 30. számú ház.

 

Magyar Rendőr / Fortepan – Szilveszter a Nagykörúton 1965-ben, balra a József körút és a Rákóczi út sarka, mögötte látszik a Nemzeti Szálló neonja.

A lényeg nem változott. A Nagykörút volt Pest főutcája. A nemzet nagy halottait itt vitték a temetőbe, a nemzet nagy vendégeinek itt integetett a spontán összegyűlt tömeg. Nem véletlen, hogy Sztálin ledöntött szobrát is éppen eddig hurcolták a lázadók. Ahogy az sem: a szovjet propagandafotós, Jevgenyij Haldej először itt, a New York-palota tetején fotózta meg Budapest „felszabadítását”; tizenegy évvel később, 1956 őszén pedig az itteni „paloták” mindennél több rombolást szenvedtek el az utcai harcokban.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.04.010 / Budapest Főváros Levéltár / Fortepan – Kossuth Lajos temetési menete a Erzsébet körúton a Dohány utcánál 1894. április 1-jén. 
Vörös Hadsereg / Fortepan – Orosz katonák kitűzik a szovjet zászlót a New York palota tetejére 1945-ben. Háttérben az Erzsébet körút.
Pesti Srác2 / Fortepan – A Sztálin-szobor darabolása a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződésében 1956-ban.

De a villamos ezután is végigzötykölődött Dunától Dunáig, az emberáradat ezután is rendületlenül hömpölygött a széles járdákon. A körút nem hagyta magát. Az eszeveszett forgalom miatt itt, a Blaha Lujza térnél már 1926-ban fel kellett szerelni az első villanyrendőrt, és természetesen nincs olyan föld alatti közlekedési vonala a városnak, amely ne metszené a Nagykörutat. A hatvanas-hetvenes években egy város leste izgatottan, hogyan készül a metró. Komoly mérnök apukák surrantak be fehér köpenyben, nagy árkusokkal az építési területre, mert ha már ott fúrtak a lakásuk melletti sarkon, muszáj volt látniuk, mi történik a mélyben. Aztán amikor elkészült végre, a gyerekek nem sajnálták a zsebpénzből az egyforintost, hogy félórákig – míg az őr meg nem elégelte a mulatságot – körbe-körbe utazzanak a mozgólépcsőn. Akkoriban mintha még mindenki modernnek és praktikusnak látta volna az aluljárókat, és úgy tűnt, örömmel lépcsőzik, hogy odalent telefonálhasson, újságot vásároljon, vagy éppen üdítőt, szendvicset vehessen az automatákból.

Domonkos Endre / FŐMTERV / Fortepan - A Blaha Lujza téri aluljáró építkezése és a körúti főgyűjtőcsatorna átépítése a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében 1966-ban.  
Szalay Zoltán / Fortepan - Az aluljáró építkezése az Üllői út és a Nagykörút kereszteződésében 1971-ben. Szemben a Ferenc körút.
Magyar Rendőr / Fortepan - A József körúton a Rákóczi térnél 1984-ben. Szemben a Kölcsey utca és a Scheiber Sándor (Bérkocsis) utca közötti házak.
Urbán Tamás / Fortepan - Lerobbant Fiat 500-as a Vígszínház előtt a Szent István körúton 1970-ben.

Most százötven éves a Nagykörút, és lássuk be, kissé megkopott. Hiába, hogy pesti ember negyven fölött még ma is úgy hívja a Dohány utcai kereszteződést, hogy „a Bástyánál”, a tucatnyi körúti moziból mutatóba maradt csak néhány. A boltok tetemes hányada üres, a patinás kávéházak pedig, amelyek presszóként, önkiszolgáló étteremként bekkelték ki a szocializmus évtizedeit, ma jobbára hamburgert kínálnak sültkrumplival. De nem ám olyannal, mint egykor az Ilkovics a Nyugatival átellenben: ez nem a vendég szeme előtt sütött hajszálvékony rósejbni, hanem űrhajóskaja, amelyik krumplit akkor látott utoljára, amikor azt kiszárították és porrá zúzták. Vannak aztán még kocsmák is, mert a részeg embernek talán fel sem tűnik, hogy túl kell ordítania a szüntelenül dohogó-berregő, elapadhatatlan autófolyamot.

FŐFOTÓ / Fortepan - A Szikra mozi a Teréz körút 62-ben (Lenin körút 120.) 1971-ben.
Vimola Károly / 24.hu - Járókelők a moziműsort böngészik egy hirdetőoszlopon a Teréz (Lenin) körúton 1964-ben. Háttérben a 27. (81.) és a 25. (79.) számú ház.
Kereki Sándor / Fortepan - A Teréz körút 21. (Lenin körút 75.) számú ház a 19-es (73-as) számú ház előtti buszmegállóból nézve 1972-ben.
Kereki Sándor / Fortepan - A Teréz körút 21. (Lenin körút 75.) számú ház a 19-es (73-as) számú ház előtti buszmegállóból nézve 1972-ben.

 

És ez még csak az utca. De az örökké zárt házkapuk mögött sem sokkal vidámabb a helyzet. Egykori bérlők és ma lakáskiadásból gyarapodni próbáló befektetők igyekeznek kipofozni az évtizedeken át ebek harmincadjára hagyott házbelsőket, átkozva az egykori háziurat a tornyokért-gipszdíszekért és a négyméteres belmagasságért – no meg az IKV-t az elmulasztott felújításokért.

UVATERV / Fortepan – A József körút 2. 1964-ben.
FŐFOTÓ / Fortepan és Gábor Viktor / Fortepan – A Béke szálló a Teréz körút 43. (Lenin körút 97.) alatt 1969-ben és a József körút 1980-ban, szemben a Rákóczi tér.

Tehát százötven éves a Nagykörút. A dualizmust épp belakni próbáló magyar állam és a frissen egyesült főváros akaratából, az adófizetők és a pesti polgárok anyagi erejéből valósult meg egykoron. Nincs pestibb utca, mint ez. Ideje lenne ismét élhetővé tenni.

Írta: N. Kósa Judit | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/nagykorut

Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!