Raffaello retusálta saját orrát önarcképein

A festő valószínűleg nem szerette az orrát, ezért annak idealizált változatát festette meg önarcképein – állítják a római Tor Vergata Egyetem kutatói, akik elkészítették a mester arcának háromdimenziós rekonstrukcióját.

Raffaello Sanzio (1483-1520) reneszánsz olasz festő valószínűleg nem szerette az orrát, ezért annak idealizált változatát festette meg önarcképein – állítják a római Tor Vergata Egyetem kutatói, akik elkészítették a mester arcának háromdimenziós rekonstrukcióját, és ennek alapján jutottak a következtetésre. „Minden bizonnyal a valóságosnál finomabb vonásúnak festette meg az orrát. Az övé ugyanis finoman szólva, valamivel feltűnőbb volt” – idézi Mattia Falconit, az intézmény molekuláris biológusát az MTI.

Raffaello 1520-ban 37 éves korában halt meg, feltehetőleg tüdőgyulladás következtében. Sírját a római Panteonban egész évben egy szál vörös rózsa jelzi. Híres önarcképe, amely általában a firenzei Uffizi Képtár falán lóg, ám jelenleg egy római kiállításon látható, nagyjából 15 évvel a halála előtt készült, és frissen borotválva örökíti meg a mestert. A portrén ugyanaz a sasorr látható, amely Raffaello több másik, saját magát megörökítő munkáján is szerepel. Raffaello sírját 1833-ban XVI. Gergely pápa utasítására kibontották, és földi maradványait márvány szarkofágba zárták. Ekkor koponyájáról egy gipszmintát készítettek. A szakértők azonban nem voltak biztosak abban, hogy a földi maradványok a mesteré, mivel a sír feltárásakor más teljes és részleges csontvázakat is találtak. Több csontváz a festő diákjainak földi maradványa volt, a többit azonban nem tudták azonosítani.

A világ idén ünnepli a reneszánsz mester halálának 500. évfordulóját, ezért az egyetemi kutatók elkészítették a gipszminta 3D-s rekonstrukcióját. Falconi szerint nagyjából 85 százalék az esélye, hogy a koponya valóban Raffaellóé, mivel az elkészült arcrekonstrukció nagyon hasonlít a mesterről más festők által készített portrékhoz, csakúgy mint saját önarcképeihez. A kutató reményei szerint egy nap újra lesz lehetőség a sírhely felnyitására, hogy közvetlen vizsgálatokat végezhessenek a koponyán. Ez számos rejtély megoldásában segítene, köztük annak megerősítésében, hogy mi okozta a mester halálát.

Kiemelt kép: Alberto PIZZOLI / AFP