Fura történetet őriz a belga kisvárosban rekedt utasszállító

A közel hatvan éve megszületett típus az első volt a Boeing sugárhajtású gépei közül, de különlegességét nem csak ez adja.
Kapcsolódó cikkek

Az 1979-ig gyártott Boeing 707 az elmúlt évtizedekben szép lassan kikopott a forgalomból, helyét pedig az újabb Boeingek és Airbusok vették át, de néhány légitársaság korlátozott forgalomban még használja a rég idejétmúlt, 140-290 utast szállítani képes típust – de egyik túlélő példány sem olyan érdekes, mint az apró belga kisváros, Wetteren aszfaltcsíkján sorsára hagyott 707-es.

Az 1961-ben épített példány szolgálatát az amerikai Pan Am légitársaságnál kezdte meg, évtizedeken át utasszállítóként való használat után azonban valamilyen rejtélyes módon nem egy roncstelepre, hanem a Magyarországnál alig nagyobb afrikai országba, a nyolcvanas évek végén a marxista útról a demokráciára áttérő Beninbe került, ahol azt kormánygépként, illetve elnöki különgépként használták.

Két évvel később az ország vezetésének néhány tagja a belgiumi Oostende repülőterére érkezett vele, a gépet innen azonban – jó eséllyel műszaki állapota miatt – már nem engedték újra felszállni.

A 707-es azóta sem hagyta el a belga légteret, noha 1997-ben egy Wetterenben élő vállalkozó tulajdonába került, aki át is szállította a gépet a kisvárosba.

A gép a következő közel két évtizedet egy aszfaltcsíkon parkolva töltötte: négy hajtóművét és farokszárnyait eltávolították, belső tere azonban továbbra is őrizte a benini átalakítások minden nyomát, így az elegáns teakfaparkettát, az apró konyhát, a videómagnót, valamint a fura konferenciatermeket.

Sébastien Ernest 2012-ben látogatta meg a gépet, és jutott be a belső térbe – most az ő fotóit mutatjuk be.

Fotók: Sébastien Ernest