Ismeretlen magyarok: Koráb Boldizsár, aki nélkül ma máshogyan néznénk a modern építészetre

A művészeti építészeti fotózás sebészi pontosságú képeket készítő atyja építészből vált fotóssá, sőt, még a sydney-i operaház megépítésére is pályázott.

A középosztálybeli budapesti család harmadik fiaként 1926. február 16-án meszületett Boldizsár már gyermekkorában is a művészetek iránt érdeklődött, de a festészet helyett végül az építészetet választotta. A romos Budapesten, 1945 őszén kezdte meg tanulmányait a Műegyetemen, de tanulmányait megszakítva a kommunista hatalom miatt 1949-ben nyugat felé elhagyta az országot. Előbb a glasenachi amerikai katonai táborban kapott munkát, mint fotós, de a következő évben francia nyelvtudásának köszönhetően pedig előbb az École de Louvre művészettörténész hallgatója (1951-1953), a CIAM 1952-es nyári egyetemének hallgatója, valamint a patinás École des Beaux-Arts diákja lett.

Balthazar Korab fia, Christian fotóján

Már tanulmányai alatt is vállalt fotós megbízásokat, sőt, azonnal a kor egyik legismertebb építésze, a ronchamp-i kápolnát is jegyző Le Corbusier alkalmazásába került, aki ugyan rajzolóként vette fel, de fényképészeti tehetségére is hamar fény derült.

1954-ben végül megkapta építészdiplomáját, a következő évben pedig a Párizsban megismert feleségével, Sally Dowwal együtt Detroitba költöztek. A már Balthazar Korabként ismert fiatal férfi itt a század derekának másik zsenije, az ipari formatervezőként és építészként is lenyűgöző pályát felmutató Eero Saarinen (1910-1961) irodájának tervezője lett, de fotós karrierjét sem hagyta el, sőt, nemsokára már Saarinen épületeit és modelljeit fotózta. Utóbbiak a leleményes fiatal építészeknek hála megtévesztésig hasonlítottak a kész épületekre, így az ügyfelek már az alapkő letétele előtt láthatták, hogy mit is kapnak a pénzükért.

A sajtó rajongott a képekért, így Koráb egyre többet dolgozott, fotóit pedig a legnagyobb lapok mutatták be, eljutottak a velencei biennáléra, sőt, néhányukat a világ legpatinásabb múzeumai, így a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) is kiállították. Az ötvenes-hatvanas években a fotó volt az egyetlen mód arra, hogy az új építészetet világszerte bevezessék a köztudatba, így Ezra Stoller, Julius Shulman és Koráb Boldizsár munkái nélkülözhetetlenek voltak.

Eero Saarinen: General Motors Technical Center, Warren, Michigan
Eero Saarinen: Miller House, Colombus, Indiana
Marcel Breuer: St. Francis De Sales-templom, Muskegon, Michigan
Eero Saarinen: St. Louis Arch, St. Louis, Missouri
Mies van der Rohe: East Tower Lafayette Park, Detroit, Michigan
Meathe, Kessler and Associates: Lester K. Kirk Center, Olivet College, Michigan
Mies van der Rohe: Toronto Dominion 45
Henry Weese: Northside Middle School, Colombus, Indiana
Mies van der Rohe: 860 Lakeshore Apartments, Chicago, Illinois
Minoru Yamasaki: World Trade Center, New York City, NY
Frank Gehry: University of Toledo Center for the Visual Arts, Toledo, Ohio
Eero Saarinen: Miller House, Colombus, Indiana
Eero Saarinen: Dulles Airport, Chantilly, Virginia
Mies van der Rohe: Bacardi Office, Mexikóváros
Frank Lloyd Wright: Vízesésház, Bear Run, Pennsylvania

Legismertebb fotóit Eero Saarinen gyönyörű repülőtere, a Trans World Airlines számára tervezett TWA Flight Center (Jamaica, New York, 1962) tervezése, illetve építése során készítette:

A TWA Flight Center modellje
Saarinen a saját maga tervezte TWA Flight Center óriási modelljében
Eero Saarinen: TWA Flight Center, Jamaica, New York (modell)
Eero Saarinen: TWA Flight Center, Jamaica, New York
Eero Saarinen: TWA Flight Center, Jamaica, New York
Eero Saarinen: TWA Flight Center, Jamaica, New York
Eero Saarinen: TWA Flight Center, Jamaica, New York
Eero Saarinen: TWA Flight Center, Jamaica, New York

Nagy épületeket nem tervezett, legnagyobb sikerét a sydney-i operaház tervpályázatán Kollár Lászlóval (1928-2000), az Új-Dél-Wales-i Egyetem építészprofesszorával közös tervével érte el: a negyedik díjat kapták.

Portrékat is készített, így megörökítette az idős Frank Lloyd Wrightot és a 99 évesen elhunyt amerikai művésznővel, az amerikai modernizmus anyjának is nevezett Georgia O’Keefe-et is:

Frank Lloyd Wright, 1958
Georgia O'Keefe

A hatvanas években munkáinak spektruma tágult, köszönhetően második feleségének, Monica Kane-nek, akivel 1966-ban egy évre Olaszországba költöztek, a nyugodtabb légkör pedig bővítette Koráb látókörét: Róma tetőiről készült sorozata önálló könyvben jelent meg, az Arno folyó 1966-os firenzei áradásáról készült képeit többek közt a LIFE is megjelentette, a régmúlt épületeiről, az óriási amerikai autók kultuszáról készített fotói pedig Amerika akkor mindennapos, de mára ismeretlenné vált arcát örökítették meg.

Az áradás után összegyűjtött, restaurálásra váró szobrok egy raktárban / Ritka könyvek, kéziratok és más dokumentumok száradnak a vasúti pályaudvar hőközpontjában

A kétezres években kezdett küzdeni a Parkinson-kórral, de röviddel 87. születésnapja előtt, 2013. január 15-én bekövetkezett haláláig fotózott, élete utolsó éveiben már szintén fotóssá vált fia, Christian Korab segítségével.

Örökségét ő viszi tovább.

Fotók: Library of Congress Korab Collection, Facebook/Balthazar Korab Photography