Mocsok

A forgalmazó thrillert kínál, pedig a mozgókép létrehozói se tudták, mi akar ez lenni. Mindenesetre a cím találó, úgy a film tartalmára, mint kivitelezésére nézve.

Beivott, belőtt utcai lumpenek heccből megölnek egy japán turistát. A rendőrség gyilkossági osztályán ez alkalomból összehívott értekezleten mindennek alig van jelentősége ahhoz képest, hogy 1. ki szellentett olyan büdöset (persze, hogy az, aki szóvá teszi), 2. kit léptetnek elő a közeljövőben (persze, hogy a fingós a legesélyesebb). Innentől ezt az ambiciózus, eszközökben nem válogató nyomozót követjük a sötétnek és provinciálisnak mutatott Edinborough utcáin. Ellenfelei nem a dílerek és a gyilkosok, hanem saját kollégái, akiket mind maga alá kell gyűrnie, hogy közülük ő nyerhesse el az áhított felügyelői posztot. Valódi görény az illető: elsősorban a kollégák gyenge pontjaira utazik, ha kell, felszarvaz, ha kell, összeveszejt, de mindig, mindenhol, mindenkit fúr, átver, félrevezet, kihasznál.

Kiváló paródia lehetne a dolgozatból, vagy esetleg egy a sötét skót valóság kiábrándító oldalainak megmutatásából összeálló, elszállt, Trainspotting-os trip (a sztorit itt is Irvin Welsh jegyzi). Vagy megmaradhatna abban a mára roppant trendinek számító McDonagh-i stílben (Erőszakik ,, A Guardista – előbbit Martin, a drámaíró rendezte, utóbbit John Michael, az öcs), amely részben a teljes politikai inkorrektségnek, részben a sajátosan abszurd megközelítésnek köszönheti sikerét. Jon S. Baird rendezőből azonban hiányzik az arányérzék (mindig rátesz egy lapáttal arra, amire már nem kéne), képtelen eldönteni, hogy milyen műfajban is gondolja voltaképpen kivitelezni a forgatókönyvet (olykor parodizál, aztán thrillerben , sőt pszichothrillerben vagyunk, de énekelnek is a szaporodó látomások közepette), és olcsó hatásvadászattal foltozná be a dramaturgiai lyukakat. Végül el kell, szenvedjünk egy bulvár-magazin színvonalú álpszichológiai eszmefuttatást a lélek sötét rejtelmeiről: magyarázata lesz mindennek, feltárul a már aránylag korán teljesen nyilvánvaló Nagy Titok, s még meg is kell, sajnáljuk ezt a sötét barmot – akinek gyors tönkremenését az ilyen karakterek terén nagy tapasztalattal rendelkező James McAvoy egyébként már-már hitelesen állítja elénk.

 

Ajánljuk: azoknak, akik oly mértékben tudatos, megvilágosodott emberek, hogy egyáltalán nem irritálja őket az a turbó-fokozatba kapcsolt gusztustalanság, alpáriság, primitívség, amellyel a film ürességét, jelentéktelenségét, sivárságát próbálják palástolni.

Nem ajánljuk: azoknak, akik elvannak agresszív kép- és hangzuhatag nélkül is.

TPP

Rendező: Jon S. Baird. Szereplők: James McAvoy (Bruce Robertson), Jamie Bell (Ray Lennox), Imogen Poots (Amanda Drummond), Eddie Marsan (Bladesey),Joanne Froggatt (Mary), Shirley Henderson (Bunty), Jim Broadbent (dr. Rossi). Forgalmazó: ADS Service Kft.

Hazai bemutató: október 3.

Címkék: thrillerpremier