18-as karika az 500. S.Ö.R.-nek

Jubileumi előadáshoz érkezett és nagykorú lett Kálloy Molnár Péter, Kálid Artúr és Gáspár András előadása, a jelenleg a Centrál Színházban futó S.Ö.R. Hatalmas siker az 500. fellépésen.

Telt ház (ez nem meglepetés a darab esetében) fogadta a Centrál Színházban a Shakespeare Összes Rövidítve (S.Ö.R.) című előadás félezredik bemutatóját. Az improvizációkra (is) épülő előadás a jelenkori hazai színházi repertoár egyik legnépszerűbb produkciója, amely a rögzített szövegek mellett aktualitásokkal fűszerezve változik 18 éve.

Igen, 1994-ben a Komédium Színházban kezdődött a sikersorozat, melyet egy amerikai darab ihletett. Azt Kálloy Molnár Péter fordította le, miután – Gáspár Andráshoz hasonlóan – Londonban egy színházban megnézte. Természetesen az eredeti szöveg szinte semmiben nem hasonlít a magyar változatra.

A szombat esti 500. S.Ö.R. után jutalomjáték következett, ugyanis miután Kálloy Molnár Péter kimondta a darab utolsó szavát („Vesztettünk” – utalván arra, hogy nem lehet 1 óra 10 perc alatt Shakespeare összes művét bemutatni), a színészek egy kis beszélgetésre visszatértek a színpadra, hogy felelevenítsék az elmúlt 18 év emlékeit, sőt elsőként adtak részletet Shakespeare nemrégiben előkerült 38. darabjából is, amely később részét képezi majd az előadásnak.

Kálloy Molnár elmondta, hogy eredendően a Vígszínházba szánták a darabot, amelyben Kálid mellett Cserna Antal szerepelt volna, de ő más elfoglaltságai miatt már nem tudta bevállalni a pluszmelót. A Komédium Színpad bizonytalan működése után Vámos Miklós IBS-ébe költözött a S.Ö.R., majd onnan került a Vidám Színpadra, amely aztán Puskás Tamás vezetésével később Centrál Színházzá alakult.

Kálid Artúr örül annak, hogy jórészt a fiatalabb korosztály nézi a darabot, és azt is mondta, szívesen politizálnak, mert érzik, hogy a közönség igényli azt, hogy a darab haladjon a korral és kapjon visszaigazolásokat saját életéről, így került a S.Ö.R.-be egy kis Őszöd, vagy éppen jelenleg az IMF-tárgyalás kérdése és némi Vona-kodó nagykoalíció. „Kap mindenki, egyenlő mértékben” – tette hozzá Kálloy Molnár.

A központi kérdésre, miszerint mekkora az improvizáció aránya a darabban, a színészek elmondták, hogy akadtak olyan rögtönzött gegek, amelyek aztán beépültek az előadásba, és aztán úgy adják elő, mintha improvizálnának, de sok a rögtönzés, amely nagyban függ a darabban többször is bevont közönség összetételétől, aktivitásától.

Gáspár András felidézte egy pár évvel ezelőtti előadásukat, amikor egy tanárnő elhozta az osztályát, és tesztelni kívánta, mennyire komoly a színészek improvizációs képessége. Hogy ezt megtudja, Gáspárhoz vágott egy golyós dezodort.

„Azt hiszem, leginkább magunknak és egymásnak kell megköszönnünk azt, hogy ilyen sokat megélt az előadás” – mondta Kálid Artúr és hozzátette, ha nem lenne köztük a kollegialitás mellett igaz barátság, nem jutottak volna el idáig.

Az 500. S.Ö.R. és a jubileum alkalmával megjelent egy DVD, valamint egy könyv is. Előbbin a darab felvétele mellett a kulisszák mögötti pillanatokat bemutató extrajelenet is látható, míg utóbbiban Kálloy Molnár Péter jegyzetei, versei olvashatóak.

A színészek a szombati előadás végén a színpadon a kerek szám és a példátlan sikersorozat emlékéül vastaps közepette átvehettek egy tortát, amelyen az 500-as szám mellett egy 18-as karika is virított. Nagykorú lett a S.Ö.R.

Címkék: s.ö.r.