Rövid életű egység
A Hamász Izrael ellen indított háborúja rövid időre elérte a híresen megosztott izraeli politikai paletta rövid életű, részleges egységét. A kisebb kihagyás után 2022 decemberében a hatalomba visszatérő Benjamin Netanjahu népszerűsége már a terrorcselekményt megelőzően is megingott a nyugati sajtóban is sokat tárgyalt, megosztó igazságügyi reform nyomán. A veterán miniszterelnök fő kihívójává korábbi hadügyminisztere, Benny Gantz lépett elő, aki egy új formáció, a Nemzeti Egység élén kínált alternatívát a Netanjahuban csalódott, mégis jobbra húzó szavazók számára. A Netanjahu vezette koalíció az ortodox judista és revizionista cionista pártok részvétele nyomán sok szekuláris, azaz a vallás és egyház szétválasztása mellett állást foglaló, akár jobboldali szavazó szemében visszássá vált, ezen választópolgárok támogatására pedig jó eséllyel számíthattak a Netanjahu személyével szembehelyezkedő jobboldal erői.
A Hamász által tavaly október 7-én indított támadás alapjaiban keverte újra az izraeli politikai lapjait. Az ország történelmétől nem idegen módon a támadást követő negyedik napon szűk egységkormány alakult, azaz a Gantz vezette Nemzeti Egység csatlakozott a Netanjahu vezette koalícióhoz (a liberális-centrista Yesh Atid a radikális pártok jelenlétére hivatkozva távol maradt a szövetségtől).
A Nemzeti Egység támogatása Netanjahu számára is nagyobb mozgásteret engedett, illetve lehetővé tette, hogy adott esetben háttérbe szorítsa a szélsőségesebb koalíciós partnereinek kompromisszumot nem tűrő követeléseit. A rövid életű egységkormánynak végül a Nemzeti Egység hasadása, illetve a párt koalícióból való kilépése vetett véget, miután Netanjahu nem mutatta be Gázával kapcsolatos jövőbeli terveit a Gantz által megszabott határidőre. Az egységkormány létrejöttének legnagyobb vesztese a volt hadügyminiszter pártja lett, melynek támogatottsága érdemben csökkent a koalíció elhagyása után, és Gantz is elvesztette korábbi, fő kihívói pozícióját. A felbomlást persze a kormányzás minősége is megsínylette, Netanjahu ezt követően kizárólag revizionista-cionista koalíciós partnerei támaszkodhatott.
Változó közvélemény
A kormány előtt álló legfőbb nehézséget a gázai háború körül kialakult negatív nemzetközi közvélemény és a sokak által kívánatosnak tartott tűzszünet feltételeiről alkotott, sarkosan eltérő nézetek jelentették. A legnehezebb morális és biztonságpolitikai dilemma továbbra is Hamász kezén lévő, közel száz túsz kiszabadítása, illetve a terrorszervezetnek tett engedmények között bontakozott ki. Egy júliusban közzétett közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek kétharmada támogatta a konfliktus lezárását a túszok szabadon engedéséért cserébe.
Aligha véletlen, hogy a fentebb említett közvélemény-kutatásban a megkérdezettek közel fele válaszolt úgy, hogy a háború folytatása a miniszterelnök személyes politikai érdeke, és kétharmada vélte azt, hogy Izrael egyáltalán nincs közel a Netanjahu által ígért teljes győzelemhez. Emellett persze a túszcsere igen rossz precedenst teremthet, hiszen ösztönözheti további izraeli túszok elrablását, vagyis a háború folytatása mellett nem pusztán a fundamentalista koalíciós partnerek érvei, hanem komoly biztonságpolitikai megfontolások is szólnak.
Ezzel együtt a Netanjahu-kormányzat népszerűségvesztése nem vezetett a hagyományosan békepárti baloldal erősödéséhez. A Netanjahu-vezette Likud tavaly november óta folyamatosan erősödik a közvélemény-kutatásokban (igaz, igen alacsony bázisról indult a párt népszerűségét megtépázó igazságügyi refom miatt), aminek az egységkormány szétesése csak újabb lökést adott. A Benny Gantz által vezetett Nemzeti Egység visszaesése Netanjahunak, illetve a szintén jobboldali, erősen szekuláris, hagyományosan orosz bevándorlók pártjának tekintett Yisrael Beitenunak kedvezett. A pártok közti vándorlás így sokkal inkább a jobboldali pártok közti „belharc” eredménye, semmint a baloldali és jobboldali pártok közti erőviszonyok megváltozásának. (Ez a megállapítás a kétezres évek vége óta alapjaiban írja le az izraeli politika folyamatait, amikor is a biztonságpolitikai kérdésekben keményebb álláspontot képviselő, a 2005-ös gázai kivonulást ellenző jobboldal megigazultan térhetett vissza a hatalomba a 2008-as gázai háború kitörése nyomán.)
A politikai tér jobbra tolódását az is jól jelzi, hogy az izraeli közvélemény egyre kevésbé támogatja egy palesztin állam létrehozását. Míg 2012-ben a megkérdezettek közel 60 százaléka támogatta a kétállami megoldást, addig 2023-ban a megkérdezettek mindössze 30 százaléka felelt ugyanígy, miközben 65 százaléka ellenezte azt. Ezek közül legutóbbi a Camp David-i tárgyalások 2000-es lefagyását követő második intifáda volt, melynek kirobbanása csak ráerősített a „héja” álláspontot képviselő jobboldal érveire.
A tavaly kitört gázai háború különös jelentőséggel bír, ugyanis Izrael Gázából való 2005-ös kivonulása az elmúlt húsz év kiemelt konfliktuspontját képezte az izraeli jobboldalon belül. Akkor a kivonulás fő szószólójává váló Ariel Sharon elhagyta a Likudot, és számos baloldali átlépővel megalapította a centrista Kadimát, mely az izraeli politikatörténettől sok szempontból idegen centrista formáció volt. Az egyoldalú kivonulás egyedülálló lehetőséget adott a palesztin vezetés számára, hogy létrehozza a rég áhított önigazgatást, azonban – miután a Hamász demokratikus választáson hatalomra került – leszámolt a mérsékelt politikai ellenfeleivel, és teljes egészében átvette a gázai övezet feletti irányítást.
A 2008-ban kitört gázai háború ráerősített a közben a Likud élére visszatérő Netanjahu kivonulás ellen hangoztatott érveire, és 2009-ben visszarepítette a miniszterelnököt a hivatalába. A 2008-as összecsapásokat 2012-ben és 2014-ben újabb gázai háborúk követték, a palesztin önigazgatás kérdése pedig számos izraeli polgár fejében összefonódott a gázai epizód kudarcával és a nyomában járó súlyos biztonságpolitikai kockázatokkal. Aligha meglepő hogy a konfliktus újbóli fellángolása sok izraeli számára az „utolsó csepp volt a pohárban”, ez pedig a kétállami megoldás drámaian megváltozó megítélésben is tükröződik.
A bukás forgatókönyvei
A tavaly októberi terrorcselekmények óta az izraeli politikával foglalkozó elemzők és a sajtó körében igen gyakran hangoztatott vélemény, hogy a tavaly októberi terrortámadás egyenes ágon Benjamin Netanjahu politikai bukásához fog vezetni. A feltételezések szerint
- a titkosszolgálati kudarc negatív közmegítélése összeroppantja majd a miniszterelnök személyes támogatottságát,
- a revizionista-cionista szövetségesek követelései szétfeszítik majd a törékeny a kormánykoalíciót,
- a nemzetközi közvélemény negatív megváltozása pedig kikényszeríti majd egy, a nyugati elvárásoknak sokkal inkább megfelelni vágyó, új kormány megalakítását.
Bár ezen feltételezések egyáltalán nem voltak irreálisak a konfliktus kirobbanásának idején, egy év távlatából megállapíthatjuk:
Benjamin Netanjahu megítélése rövid távon súlyosan megsínylette az októberi terrorcselekményt, a Hamász által végrehajtott tömeges túszejtést és a háború megindítása körül kibontakozó bizonytalanságot. A preferált miniszterelnök személyére vonatkozó közvélemény-kutatásokban közvetlenül október 7-e után Netanjahu közel húsz százalékpontot esett a Benny Gantzcal való összevetésben. Az egykori hadügyminiszter egészen az egységkoalíció felbomlásáig tartani is tudta a masszív előnyét, azonban a Nemzeti Egység felbomlásával és a párt koalícióból való távozásával elveszítette a favorit pozícióját, és ma már számos közvélemény-kutatás fej-fej melletti versenyt vázol fel a jobboldal vezető két alakja között.
Netanjahu számára sokkal nagyobb veszélyt jelent a 2021 és 2022 regnáló, rövid életű ellenzéki koalíció miniszterelnökének, Naftáli Bennettnek az esetleges visszatérése. Bennett a szintén revizionista cionista Yamina jelöltjeként válhatott Izrael miniszterelnökévé egy igen széles, szekuláris, vallásos és arab pártokat is magában foglaló ellenzéki koalíció létrehozásával. Bennett a nyáron végzett közvélemény-kutatások alapján egyértelműen preferált miniszterelnök a Netanjahuval való összevetésben, egy általa vezetett új jobboldali szövetség (amely magához vonzana más, kisebb-nagyobb jobboldali formációt is) pedig fölényesen győzne egy most rendezett választáson. Egy új jobboldali blokk felemelkedésének persze nemcsak Netanjahu, hanem Gantz is az elszenvedője lenne. Az is egyértelmű, hogy a Bennett-féle szövetség önmagában nem volna képes kormányalakításra, a koalíciós tárgyalások pedig igen nehezen képzelhetők el az egyéb revizionista-cionista vagy ortodox vallásos pártok részvétele nélkül (hacsak nem áll össze egy Gantz-Bennett szövetség és egy jobboldali „szuperkoalíció”). Netanjahu koalíciós partnereinek követelései eddig szintén érintetlenül hagyták a kormány egységét. Emellett az elmúlt év eseményei a sokak által szélsőjobboldalinak tekintett formációk (Revizionista Cionista Párt, Zsidó Erő) erősödését hozták. Az izraeli politikában nem idegen a vallásos pártok nagykoalíciókban való részvétele (ezzel a lehetőséggel a nagy baloldali pártok is rendre éltek a korábbi évtizedekben), azonban a revizionista-cionista pártok nem pusztán az ortodox közösségek érdekérvényesítése mentén politizálnak, hanem ezt ötvözik a nacionalista-cionista állásponttal, így a judaizmus szabályrendszerét az állam eszközeivel is szeretnék kikényszeríteni. Ez az álláspont persze nem feleltethető meg a nyugati demokráciák szekuláris és demokratikus működésének – aligha véletlen, hogy a nyugati sajtó kritikája leginkább ezen pártokat és a velük „lepaktáló” Netanjahut vette célkeresztjébe. Mindezzel együtt a revizionista formációk által szorgalmazott kemény és kompromisszummentes fellépés nem áll különösebben távol a Netanjahu által képviselt, biztonságpolitikai kérdésekben a reciprocitás („békét a békéért cserébe”) mentén politizáló jobboldal álláspontjától.
Az izraeli vezetést ért példátlan nemzetközi bírálatcunami is láthatóan érintetlenül hagyta az izraeli miniszterelnök megítélését, sőt, a Netanjahuval és hadügyminiszterével, Yoav Gallanttal szemben megfogalmazott vádak még rá is erősítettek a rövid életű politikai egységre (Netanjahu évtizedes politikai ellenfele, Jichák Herzog államelnök is elítélte a nemzetközi bíróság határozatát). Mindez összefügg az izraeli politikai tér egészének jobbra tolódásával. A nagyobb nemzetközi kooperációt és a kétállami megoldást nagyobb lendülettel képviselő baloldal – javarészt a Camp David-i kudarc nyomán – hosszú időre marginalizálta magát az izraeli politikai életben (maradványpártjai közös listára kényszerülve reménykedhetnek a parlamentbe jutásban), a győzedelmeskedő jobboldal pedig egyértelműen az erőteljesebb nemzeti érdekérvényesítés híve.
Netanjahu az izraeli közélet talán legmegosztóbb figurája, azonban az őt ért kritikák ritkán táplálkoznak a nyugati sajtóban megjelent véleménycikkekből.
Az elmúlt év eseményei alapján Netanjahu ismételten rászolgált a legnagyobb politikai túlélő címére, azonban hiba volna alábecsülni a kormánya előtt tornyosuló akadályokat. Az izraeli polgárok feltételezett többsége továbbra is a Hamásszal való kiegyezés pártján áll a túszok szabadon engedéséért cserébe. A kormánnyal szembeni indulat a szeptember elején kirobbant, legnagyobb izraeli szakszervezet, a Histadrut által szervezett általános sztrájkban is megmutatkozott. Bár a sztrájk több százezer résztvevővel zajlott, javarészt a liberális-kormányellenes Tel-Avivra koncentrálódott, és a munkaügyi bíróság hamar véget is vetett neki arra hivatkozva, hogy az engedetlenség oka politikai, nem pedig munkajogi természetű.
Ezzel együtt hiba volna a tömeges elégedetlenség mértékét alábecsülni, és a kormány számára kiemelt kockázatot jelenthet az októberi terrortámadást megelőző, utcai tiltakozáshullám újjáéledése. A kabinet álláspontja szerint mindaddig nem képzelhető el kiegyezés a terrorszervezettel, amíg az el nem fogadja a Gáza és Egyiptom közt húzódó Philadelphi-folyósó izraeli kontrollját. A korridor ellenőrzésével Izrael meg tudná akadályozni további rakéták gázai övezetbe való becsempészését, ezzel mérsékelve az övezet további militarizálását.
Külső bajok, belső bajok
A háború kimenetét persze továbbra is jelentős bizonytalanság övezi. Továbbra is kérdéses, hogy a libanoni Hezbollah becsatlakozik-e konfliktusba, illetve Irán mikor és milyen formában fogja megtorolni a Hamász vezetőjének Teheránban végrehajtott kiiktatását. A Gázai övezet feletti jövőbeli kontroll kérdése is tisztázatlan, egyelőre igen gyenge lábakon áll az izraeli kormány által vizionált, civil palesztin önigazgatás és izraeli katonai kontroll terve. Emellett a Hamász továbbra is kiemelt tényező a térségben, a mai napig érik (sikertelen) rakétatámadások a zsidó államot, és a terrorszervezet Netanjahu által ígért teljes megsemmisítése is várat még magára.
Az amerikai elnökválasztás kimenetele is jelentős változást hozhat a védelempolitika mozgásterében. Míg a demokrata jelölt, Kamala Harris jóval nagyobb kritikusa volt Izraelnek, mint a hivatalban lévő Joe Biden, addig Donald Trump kiemelten Izrael-párti politikát folytatott elnöksége során (gondoljunk csak a Golán-fennsík felett gyakorolt izraeli fennhatóság elismerésére, a nagykövetség Jeruzsálembe költöztetésére vagy épp az Ábrahám-egyezményekre). Trump visszatérése feltehetően igencsak megnövelné a Netanjahu-kormány mozgásterét, és határozottabban feltartóztatná az egyre agresszívabb Irán törekvéseit. A Netanjahu-kormány túlélése nagyban függ a közel egy éve vívott háború kimenetelétől, így aligha választható le a világpolitika és a tágabb Közel-Kelet eseményeiről.
A háborút megelőző közel tizenöt év Benjamin Netanjahu dominanciájának időszaka volt. A miniszterelnök hatalmának garanciáját személyes népszerűsége, a Likud centrális erőtere és az izraeli választók általános jobbra tolódása jelentette. A háború kitörésével ez a hármas felbomlani látszik. A miniszterelnök személyes népszerűségét megtépázta a háború konfliktusos megítélése, a koalíciós partnerekkel alkotott szövetség elmozdította pártját a centrális pozíciójából, és több új jobbközép párt is megjelent a színen. Mindezzel együtt Kormánya kiállta az igazságügyi reform körül kialakult belpolitikai krízist, és egyelőre túlélte a zsidó államot ért egyik legtragikusabb támadást, valamint a nyomában járó, Izrael nemzetközi megítélését nagyban megtépázó gázai háborút. A teljesen arányos izraeli választási rendszer és az alacsony bejutási küszöb persze nagyban kedvez az új belépőknek és a politikai formációk folyamatos átalakulásának, így nehéz volna megsaccolni, mivel is szembesülhet a veterán miniszterelnök a következő választáson.
A következő mérföldkövet a költségvetés elfogadása jelenti, melynek hiányában akár már jövőre választást rendezhetnek Izraelben. A jelenlegi kormánykoalíció egy most rendezett választást minden jel szerint elveszítene, így a túlélés a pártok közti szövetségi rendszerek gyökeres átalakítását követelné meg a kormányfőtől, aki számos külföldi és belföldi ellenséget szerzett a zsidó állam történetének leghosszabb ideig hivatalban lévő miniszterelnökeként. Ezzel együtt, ha valamit megtanulhattunk ezen évek alatt az az, hogy hiba volna alábecsülni Benjamin Netanjahu politikai túlélőképességét.