Csipre cseréli a papírjegyeket a BKV

Megvalósíthatósági tanulmány készül az új, legkorszerűbb technikát alkalmazó elektronikus jegyrendszer bevezetésének költségéről, az elérhető

Megvalósíthatósági tanulmány készül az új, legkorszerűbb technikát alkalmazó elektronikus jegyrendszer bevezetésének költségéről, az elérhető megtakarításról, és a kiépítés ütemezéséről, ha a fővárosi közgyűlés jövő heti ülésén elfogadja az erről szóló javaslatot, -írja az Index.

A Budapesti Közlekedési Központ elkészítette az elektronikus jegyrendszer bevezetéséről szóló alapkoncepciót. A dokumentum szerint az elektronikus viteldíjrendszernek tudnia kell használni bankkártyákat, mobiltelefonokat, vagy a később bevezetendő állampolgári azonosító kártyát. Az elképzelések szerint az utasok egy feltölthető kártyát kapnának, amelyről a leolvasó egyszerűen levonná az egységeket. A rendszer célja, hogy az utasok azonosítása gyors legyen, és a kártyát másra is lehessen használni.

A díjfizető rendszer várhatóan az összes, a BKK kezelésébe tartozó szolgáltatás díját kezelni tudja majd, így például a fizetős parkolást, a behajtási díjat, a bérbringa rendszer díját. Elképzelhető, hogy a rendszer egy bizonyos utazásszám után már nem von le díjat, ezzel is ösztönöznék a használatát.

Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak, bliccelő szállt fel!

A rendszer a tervek szerint felszálláskor jelzi az érvénytelen kezelést, így közvetett módon azonosítja a bliccelőt (azaz, azt aki nem töltötte fel a kártyáját). A kártya feltöltését bankautomatán, interneten lehet majd intézni, és a tervek szerint a feltöltés nem jelenthet többletköltséget.

A rendszer kompatibilis lesz a tervezett Nemzeti Közlekedési Holding (Máv és Volánok) járatainak rendszerével, valamint várhatóan az elővárosi tömegközlekedésben is fezetni lehet majd vele. A koncepció elfogadásával a főváros elindíthatja a tarifarendszer átalakítását is.

Nem először szalad neki a BKV az elektronikus jegyrendszer bevezetésének, de eddig mindig a falon koppant. Legutóbb 2008 decemberében született döntés arról [1], hogy közbeszerzési pályázatot írnak ki a bevezetésre. Nem lett belőle semmi.

Az e-ticketing rendszer úttörőnek számító Hong Kong-i modelljét mára számos európai nagyváros, köztük London, Párizs, Madrid, Amszterdam és Róma is átvette.

A BKV által végzett összehasonlító elemzésből kiderül: a Budapesttel összemérhető városok komplex elektronikus jegyrendszerének kialakítása nagyságrendileg 100-200 millió euró körül mozog, és közel 2-4 évet vesz igénybe.

A városok többségében az intelligens chipkártya alapú bérletet egyszer használatos jegyfajták egészítik ki. Legnehezebb feladat minden városban az utasok beengedésének megoldása volt az állomásokra és a járművekre. Ez a metrók, városi vasutak esetében kapukkal, forgóvillákkal könnyebben megoldható, mint a buszoknál, ahol az első ajtós felszállás bevezetése lassítja a forgalmat.

(Index)