Lecsapott a GVH a koronavírus elleni kamutermékekre

A Gazdasági Versenyhivatal a járványra tekintettel átfésülte a vírusellenesnek hirdetett termékeket és a védőmaszkokat kínáló webshopokat.
Kapcsolódó cikkek

A március 19-20-án lefolytatott ún. sweep vizsgálat során a versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított.

Több webáruház például vírusölő, vírusellenes, járványok idején javasolt, tüdőgyulladás ellen hatékony vagy egészségügyi dolgozók részére készült jelzővel illette termékeit, vagy különös hatékonyságra utalt.

Valószínűsíthető azonban, hogy ezen állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva, élelmiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatás állítása tilos.

Több oldal alkalmaz a termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat (például: már csak 17 darab van készleten, népszerű termék stb.), illetve vizuális elemeket (a termékkészlet fogyását illusztráló sávot vagy pop-up ablakot), amelyek alkalmasak lehetnek a fogyasztó döntéshozatalának sürgetésére.

Koronavírus ellen bárki fertőtleníthet, de csak ha engedélyezett és tényleg virusölő szert használ
Reklámozni is lehet a fertőtlenítést, de csak ha nem megtévesztő. Olyat például tilos ígérni, hogy hasznos a koronavírussal szemben, esetleg megvéd tőle.

A hatóság a jelentős árkedvezményt kínáló akciókat is kiemelte, amelyek esetében elvárás, hogy az eredetiként feltüntetett ár a korábban valóban alkalmazott ár legyen, valamint az, hogy a hirdető rendelkezzen megfelelő készlettel a várhatóan megugró kereslet kielégítésére.

A GVH honlapján a COVID-19 járvány idejére tanácsokat is közzétett a fogyasztók számára, amelyeket folyamatosan frissítenek a tapasztalatok alapján.

– Ellenőrizzék a kiválasztott honlap megbízhatóságát: nézzék meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég), és ellenőrizzék az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban.

– Szánjanak időt a számukra fontos szolgáltatási feltételek megismerésére az általános szerződési feltételek leírásából (ÁSZF).

Azt is javasolják a fogyasztóknak, hogy tárolják a vállalkozással folytatott levelezést, készítsenek képernyőmentéseket a folyamatról.

– Gondolják végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem.

– Tudatosítsák, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállási jog biztosításának.

Kiemelt fotó: MTVA / Oláh Tibor