Karácsonykor vadászidény van az internetes csalóknál

A szokásosnál több vásárló kedvez a virtuális tolvajoknak.
Kapcsolódó cikkek

Az online vásárlás népszerűsége folyamatosan növekszik Magyarországon: az MNB adatai szerint 2015 közepén már 7 600 internetes áruházban lehetett bankkártyával fizetni. Az internetes vásárlás kényelmes alternatívája a karácsonyi tülekedésnek, emiatt évről évre különösen karácsony környékén növekszik meg azok száma, akik az ajándékvásárlást, vagy annak egy részét ily módon oldják meg. Az év végi, főleg a karácsonyhoz köthető online vásárlások számának növekedésével a bankkártyacsalások számának növekedése is várható.

A BDO Magyarország alábbi összeállításából kiderül, hogy a tudatos vásárlónak mire kell elsősorban odafigyelnie, hogy a legnagyobb valószínűséggel kivédhesse az ilyen jellegű károkat.

A legtöbb bankkártyával kapcsolatos csalást – az összes eset 47 százalékát – az Amerikai Egyesült Államokban követik el, noha itt a világ bankkártyáinak csupán 24 százalékát használják. De Európában is igen jelentős a bankkártyák használatával kapcsolatos visszaélés, melyek belső szerkezete eltolódott az internetes vásárlások felé.Az Európai Központi Bank (EKB) bankkártya-csalásokról szóló 2015-ös jelentéséből kiderül, hogy miközben a fizikai kártyahasználatot igénylő műveletek (ATM és POS tranzakciók) esetében a csalások összértéke az előző évekhez képest 10,3 százalékkal csökkent a kártya jelenléte nélkül zajló (főként az internetes) tranzakciók (CNP-tranzakciók) esetében 21 százalékkal nőtt ez az érték. elérve a 958 millió eurót (kb. 300 mrd Ft).

Ebből adódóan Magyarországon a csalások középpontjában is egyre nagyobb mértékben a kártya nélküli fizetések állnak. A jelentés szerint Magyarországon a CNP-tranzakciók során elkövetett csalások értéke az elmúlt években növekedett, az összes kártyacsalás 68 százalékát így követték el. A bankautomaták (ATM) és POS berendezések révén elkövetett csalások összege 16-16 százalékot tesznek ki.

A biztonságos online vásárlás alapvető szempontjai:

A karácsony nemcsak a bevásárlóközpontokban, de a webáruházakban is kiemelt időszak: a forgalom 20-30 százalékát november és december hónapokban realizálja az e-kereskedelem. A szokottnál több vásárló – ahogyan az áruházakban a zsebtolvajoknak – a webes boltokban a virtuális tolvajoknak kedvez.

Azok a webshopok, amelyek nem védik SSL tanúsítvánnyal az ügyfél és az oldal közötti kommunikációt, lényegesen nagyobb veszélynek teszik ki a vásárlóikat, mint az SSL-lel védett webboltok – figyelmeztet a Piac&Profit, és azt is leírják, hogyan ellenőrizhetjük a biztonságot vásárlás előtt.