Jobb, ha megbarátkozunk a gondolattal: nemsokára 450 forint fölé mehet a benzin átlagára

Nincs egy éve, hogy a nyersolaj világpiaci ára mínuszba ment, most meg 100 dolláros hordónkénti becslések is vannak. Mekkora üzemanyagár jön ki ebből idehaza?

Február eleje óta egymás után immáron tízszer drágult az üzemanyag, év elejétől pedig a benzin literenkénti ára bő 50, a gázolajé pedig több mint 40 forinttal emelkedett. Így értünk el oda, hogy mindkét üzemanyagtípus átlagára 420 fölé került (sőt, szerdán újabb 6-6 forintos emelés várható), elvétve találunk az országban olyan kutat, ahol 400 forintnál olcsóbban tankolhatunk benzint, a legdrágább kúton pedig a holtankoljak.hu adatbázisa szerint már a 480 forintot közelíti a 95-ös benzin és a gázolaj ára is.

Nincs egy éve sem – tavaly május elején – még 280 forint alatt volt a benzin átlagára. Hogyan jutottunk ide, és még meddig drágulhat az üzemanyag?

A koronavírus-járvány első hulláma idején összeomlott az olajkereslet a világban, a kínálat pedig nem tudott ehhez olyan gyorsan, rugalmasan alkalmazkodni, volt olyan nap (április 20-án), amikor az amerikai típusú nyersolaj ára mínuszba ment. (Pontosan a májusi határidős ár ment mínuszba, mivel a tárolók és a tankerek is tele voltak, nem volt kinek eladni az olajat, sok amerikai olajlelőhely messze is van az óceántól, a szállítási költségek is magasak voltak, így már az olajtermelők fizettek, hogy csak vegye át valaki tőlük az olajat.)

Most pedig már 70 dollár környékén van egy hordó nyersolaj ára, a nagy elemzőházak pedig úgy látják, hogy hamarosan a 75 dollárt, év végére pedig a 80 dolláros árszintet is elérheti – emlékeztet a holtankoljak.hu. Sőt, másfél év múlva már a 100 dolláros ár is elképzelhető  a becslések szerint.

Az olaj nemzetközi árának szárnyalása mögött több tényező húzódik meg – mondja Gaál Gellért, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető részvényelemzője. A világ olajtermelésének közel felét lefedő, arab világbeli és fejlődő országokat tömörítő szervezet, az OPEC, valamint Oroszország tavaly május óta erőteljesen menedzselik az olajkínálatot. Az addig felgyűlt készleteket folyamatosan apasztotta a kínálat visszafogása, ezért az ár egyre feljebb ment, a tartalékok pedig mérséklődtek. A céljuk az volt, hogy a kitermelés-kereslet havi egyenlegét deficitben tartsák, így a fennálló készleteket csökkentsék.

A piac egy világgazdasági ciklus fellendülő szakaszát árazza, arra számítanak a szereplők, hogy nemsokára véget ér a járvány, vagy legalábbis kordában lehet tartani a koronavírust, az oltások előrehaladása után újra sokan szeretnének külföldre utazni, a kényszerből vagy a bizonytalanság miatt félretett vagy a kormányok által nekik támogatásként juttatott pénz egy részét el kívánják költeni. A piaci árképzésnek masszív alapja az a várakozás, hogy a légiforgalom erőre fog kapni, önmagában ez is megnöveli a keresletet a nyersolaj iránt.

Nincs persze kizárva a 100 dolláros hordónkénti olajár, de ahhoz, hogy ez így is legyen, másnak is teljesülnie kell:

Az elektromos autózás terjedése pedig nem fogja drasztikusan és azonnal mérsékelni az olajkeresletet.

Egy szó, mint száz: ha ezek a tényezők mind egy irányba mutatnak, akkor benne van a pakliban, hogy akár 100 dollár fölé is szúr a nyersolaj világpiaci ára, de ez inkább csak rövid ideig valószínű. Esélyesebb, hogy a volatilitás nő meg, vagyis változékony lesz az ár – mondja a Concorde Értékpapír szakértője.

Hogy ez pontosan hogyan fog lecsapódni a hazai üzemanyagárakban, az is több dologtól függ. A nyersolaj árát dollárban jegyzik, ezért ha a forint gyengül a dollárral szemben, önmagában ez is dráguló benzint és gázolajat eredményez a hazai kutakon. De nem egy az egyben gyűrűzik át a nyersolaj árának változása a hazai üzemanyagárakba változatlan dollár-forint árfolyam esetén sem, mivel az üzemanyagárnak van a világpiaci ártól nagyban független összetevője is: a jövedéki adó benzin esetében 120 vagy 125 forint literenként (attól függ, hogy a világpiaci ár 50 dollár alatt van vagy felette), a gázolajnál 110 vagy 120 forint. Létezik egy pár forintos készletezési díj is, ezek lényegében fixnek tekinthetők. (Van még kiskereskedői és nagykereskedői árrés, de ezek jócskán elmaradnak a 27 százalékos áfától.)

Amennyiben 75 dollárra ugrana a nyersolaj ára, még akkor is szinte biztosan 450 fölé menne a benzin átlagára, ha a forint nem gyengülne a dollárral szemben. De a forint pár nap alatt érdemben gyengült a dollárhoz képest, 300-as szintről 310 forintra szaladt a dollárárfolyam.