Black Friday: csak óvatosan, mert a csalók is készültek

A Black Friday népszerűségének növekedésével együtt nő az online vásárlókra leselkedő kibertámadások valószínűsége is, derül ki a Kaspersky új jelentéséből. A közvetlenül a vásárlókat célzó e-kereskedelmi támadások száma az előző évihez képest 15 százalékkal emelkedett.
Kapcsolódó cikkek

A Black Friday napjainkra az év legnagyobb vásárlási eseményévé nőtte ki magát, mára a fogyasztók 95 százaléka tudja, hogy mit takar ez az elnevezés. Korábban a vásárlók Fekete Pénteken az üzleteket rohanták meg, manapság viszont egyre többen már az interneten intézik vásárlásaikat. A Black Friday Global jelentés adataiból az derül ki, hogy tavaly a vásárlóknak mindössze 12 százaléka intézte kizárólag fizikai üzletben a Black Friday-hoz kapcsolódó vásárlásait.

Azonban ahogy nőtt a kereskedő-specifikus appok száma, és az otthon kényelméből is egyre korábban elérhetővé váltak az akciók, a vásárlók váltottak, és mára már az online vásárlást részesítik előnyben: 56 százalékuk az internetes vásárlást preferálja ahelyett, hogy az üzletbe menne, 55 százalékuk pedig okostelefonról intézi vásárlásait Black Friday alkalmából. Az online vásárlások arányának növekedése azonban, amelyhez felfokozott – és meghosszabbított – vásárlási időszak párosul, a kibertámadások szempontjából is felfokozott időszakot jelent.

A Kaspersky új jelentése kiemeli, hogy ezeken a bevásárlónapokon sokkal több veszély leselkedik a fogyasztókra, és az éves átlaghoz képest 24 százalékkal nő a pénzügyi adathalász támadások valószínűsége. Abban a reményben, hogy a fogyasztók ébersége a remek ajánlatokra való vadászat közben alábbhagy, a hekkerek felpörgetik a tevékenységüket, melynek eredményeképpen csaknem száz fogyasztói e-kereskedelmi oldal és mobilalkalmazás válik rosszindulatú tevékenységek célpontjául.

A hekkerek e-kereskedelmi márkákat vesznek célbe

Szakértőik szerint 2019 első három negyedévében tizenöt pénzügyi malware-család támadta a népszerű márkák használóit. Az idén a már ismert banki malware-családok, mint például a Zeus, a Betabot és Cridex Gozi mellett két új mobilra települő banki malware-t is azonosított, az Anubist és a Gustuffot. A hekkerek e-kereskedelmi márkákat vesznek célba, és olyan felhasználói hitelesítő adatokra vadásznak, mint a bejelentkezési név, a jelszó, a kártyaszám, a telefonszám és egyebek.

Úgy szerzik meg az adatokat az áldozatoktól, hogy elfogják az input adatokat a célba vett oldalakon, módosítják az online oldal tartalmát, és/vagy adathalász oldalakra irányítják át a látogatókat – ebből is látszik, hogy a vásárlóknak különösen ébereknek kell lenniük, a kereskedőknek pedig segíteniük kell a vásárlóik biztonságban tartásában.

A Black Friday és a Cyber Monday közeledtével piros riasztási üzenetet kell kapniuk a vevőknek. Ez lényegében vadászszezon a kiberbűnözőknek, akik arra törekszenek, hogy személyes adatokat, bankkártya- vagy bankszámla-hitelesítő adatokat lopjanak a mit sem sejtő áldozatoktól.

A pénzügyi csalások ilyenkor csúcsokat döngetnek, ezért az embereknek garanciát kell kapniuk arra vonatkozóan, hogy a személyes és egyéb adataik biztonságban vannak, máskülönben kevésbé lesznek hajlandóak online vásárolni. Itt a vállalkozásoknak is fontos szerepük van, visszább kell lépniük egy lépést és újra kell értékelniük az informatikai biztonsági stratégiájukat, hogy biztosítsák a teljes életciklusra kiterjedő biztonsági terv meglétét, ami az alábbiakra terjed ki: az alkalmazottak képzése, a legjobb védelmi módszerek a támadások ellen, és a legmegbízhatóbb eszközök a nulladik napi észleléshez.

Védekezzünk!

Van néhány egyszerű lépés, aminek megtételével a fogyasztók elkerülhetik, hogy a Black Friday az év legveszélyesebb online időszakává váljon – ajánlja a kiberbiztonsági vállalat vezető biztonsági kutatója, David Emm.

Mielőtt magukkal ragadják őket a Black Friday akciók, a vásárlók a cég új interaktív eszközével tesztelhetik biztonsági ismereteiket. Emellett az alábbi lépéseket is érdemes megtenni a vásárlók biztonságának megőrzése érdekében az online vásárlások során.

A fogyasztók:

A márkaforgalmazók vagy kereskedők számára pedig azt ajánlják, hogy használjanak jó hírű fizetési szolgáltatást, és folyamatosan frissítsék az online kereskedői és fizetési platformjaik szoftverét. Minden új frissítés tartalmazhat kritikusan fontos javításokat, amelyek telepítése csökkenti a rendszer kiberbűnözői támadások általi sebezhetőségét. Használjanak testre szabott informatikai és kiberbiztonsági megoldást a vállalkozásuk és az ügyfeleik védelme érdekében. Figyeljenek oda a személyes adatokra, amelyeket a vevők a tőlük való vásárlásokkor használnak. Használjanak olyan csalás-megelőző megoldást, amelyet a vállalkozásuk és ügyfeleik profiljához igazíthatnak.

Kiemelt kép: MTI/EPA