Gyanakodjunk, ha egy gyógyszerreklám túl sokat ígér

Lássunk a hirdetések mögé.

Csak forgatjuk a fejünket a televíziós reklámokban sugárzott rengeteg gyógyhatású készítmény láttán, melyekben sokszor meglepően gyors gyógyulást ígérnek. Ennek köszönhetően, amikor a kipróbálást követően a hatás nem azonnali, a fogyasztó joggal érezheti becsapottnak magát és kérdőjelezheti meg a reklámozói felelősségvállalást.

Jó ha tudjuk ezért, hogy a különböző gyógyhatású készítmények reklámozásának a jogszabály és a reklámtörvény szerint számos kritériuma van. A kiindulópont az, hogy a reklámtörvény szerint kizárólag az embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárakban vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszereket, valamint a támogatással nem rendelhető gyógyászati segédeszközöket lehet különböző platformokon reklámozni.

A gyógyszertárból vény nélkül is kiadható gyógyhatású készítmények reklámozásának szigorú jogszabályi feltételei vannak:

A szigorú jogszabályi feltételek mellett a nem vényköteles termékek reklámjainak számos kötelező eleme is van:

Amennyiben a nem vényköteles terméket bizonyítottan az országos televízióban vagy rádióban, országos terjesztésű napilapban vagy legalább három megyében terjesztett napilapban közzétett reklámja alapján vásároltuk meg, és érzésünk szerint a reklámban ígértek nem feleltek meg a valóságnak, a jogszabályok szerint jogsegélyért a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulhatunk. A GVH vizsgált már olyan állítást, hogy a gyógyszer valóban 5 perc alatt hat-e, és a GVH bírságolt már olyan esetben is, amikor a vény nélkül is kapható gyógyszert orvos ajánlotta a fogyasztóknak.

Kiemelt kép: MTI Fotó: Balázs Attila