12,5 milliós bírságot kaptak, mert gyógyhatást ígértek

A versenyhivatal szerint a népszerűsítéssel megtévesztették a fogyasztókat.
Kapcsolódó cikkek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Posta Szerviz Kft. jogsértő módon reklámozta LPA Bio-Actif elnevezésű termékét, mert tiltott gyógyító és megalapozatlan egészségre vonatkozó hatásokkal népszerűsítette azt, valamint megtévesztette a fogyasztókat a termék teszteltségét és ellenőrzöttségét tekintve. A GVH a jogsértésért 12 453 000 forint bírságot szabott ki a Posta Szerviz Kft.-re, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.

Az elnevezés dacára a Posta Szerviz Kft-nek semmi köze a Magyar Postához, nem a Magyar Posta Zrt cége.

Az LPA Bio-Actif általános közfogyasztásra készült élelmiszernek minősül egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerként történő nyilvántartásba vétele hiányában.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Posta Szerviz Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette termékét a fogyasztóknak küldött reklámkatalógusában 2013 januárjától 2014 decemberéig, mert a LPA Bio-Actif-nak

A GVH a bírság mértékének meghatározásakor a jogsértéssel érintett vállalkozáscsoport (Posta Szerviz Kft. és Asztrológiai Előrejelzések Kft.) előző évi nettó árbevételéből indult ki, figyelemmel arra, hogy a két vállalkozás azonos vállalkozáscsoportba tartozik, hiszen tulajdonosuk megegyezik.

A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

A GVH határozatában mögöttes felelősként nevesítette azAsztrológiai Előrejelzések Kft.-t, amellyel szemben a kiszabott bírság behajtásáról intézkedik abban az esetben, ha a végrehajtás nem vezetne eredményre a Posta Szerviz Kft.-vel szemben.

A GVH széles spektrumú eljárást folytat le abban az esetben, ha az eljárás alá vont vállalkozással szemben megállapított, az eljárás tárgyát képező kötelezettség
(pl.: bírságfizetés) későbbi teljesítése veszélybe kerül és fogyasztóvédelmi ügyekben is alkalmazza a felelősségre vonást, azaz, a vállalkozáscsoport tagjait (anyavállalatot, leányvállalatot) egyetemlegesen kötelezi a bírság, illetve annak be nem hajtott részének megfizetésére.

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint: