Gyengébben teljesített a kereskedelem

Hajszállal az első becslésnél is kisebb volt a lendület augusztusban.
Kapcsolódó cikkek

2015 augusztusában a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 4,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest – közölte a KSH második becslésében. (Az eredmény 0,1 százalékkal lett gyengébb, mint amit elsőre becsültek.) Mondhatnánk, hol van már a csúcsot döntő február, vagy akár a harmadával nagyobb növekedést produkáló július.

Az első nyolc hónapban egyébként még így is 6,00 százalékos a növekedés tavalyhoz képest.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 3,7, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 4,5, az üzemanyag-kiskereskedelemben 7,2 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

2015 augusztusban éves szinten így alakult a kereskedelem teljesítménye:

2015. január–augusztusban az előző évhez képest az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 3,8, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 7,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben 8,5 százalékkal nőtt az értékesítés volumene.

NGM: az augusztusi lassulás csak átmeneti volt a kiskereskedelemben

Az év első nyolc hónapjában 6 százalékos volt a kiskereskedelem volumenének növekedése, ami igazodik a magyar gazdaság egyéb növekedési trendjeihez, az augusztusi lassulás várhatóan csak átmeneti – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára csütörtökön az M1 aktuális csatornán.

Lenner Áron Márk a növekedés ütemének lassulását azzal indokolta, hogy mindenki szabadságon volt, az augusztus általában nem szokott erős hónap lenni. Elmondta, többen külföldre utaztak, a belföldi nyaralásokon történt vásárlások pedig inkább a szolgáltató- és a vendéglátóipart erősítették.

Bezzeg a neten

A KSH legfrissebb adatai alapján az internetalapú kiskereskedelem volumene idén augusztusban 28 százalékkal emelkedett 2014 azonos időszakához képest, ami a helyettes államtitkár szerint mutatja, hogy egyre inkább modern platformra helyeződik át a kereskedelem.

Lenner Áron Márk szerint gyakorlatilag bármekkora kapacitás van még az elektronikus kereskedelemben, mivel a fizetési megoldásokkal, az internetes kereskedőkkel szemben korábban tapasztalt alacsony bizalmi szint folyamatosan emelkedik. A gyakori használat által a vásárlók kételyei eloszlanak és előtérbe kerülnek az internetes vásárlás előnyei, így például a széles választék és az összehasonlítható, kedvezőbb árak.

Úgy vélte, hogy az internetes platform előtérbe kerülése nem konkurál a napi cikkeket árusító boltok forgalmával, a neten általában sokkal speciálisabb dolgokat vásárolnak. Ezen felül az internetes kereskedelemre jellemző, hogy akinek fizikai boltja van, webshopot is működtet és fordítva, tehát ezek a kereskedési formák inkább kiegészítő elemek.