400 eurós kártérítés jár az Egyiptomba késéssel kivitt magyar turistáknak

Az egyiptomi légitársaság gépe műszaki hiba miatt nem tudott felszállni, egynapos késés lett belőle.

Fejenként 400 euró, azaz jelenlegi árfolyamon mintegy 150 ezer forint kártérítés fizetésére kötelezte az egyiptomi állami légitársaságot a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztálya, mert a cég tavaly karácsonykor egynapos késéssel vitte el Ferihegyről a Kairóba induló utasokat.

Az EgyptAir utasszállítójáról december 24-én a budapesti landolás után derült ki, hogy meghibásodott a hajtóműve. A légitársaság emberei először pótalkatrész beszerzésével kísérleteztek, de a szerelőknek nem sikerült menetkész állapotba hozniuk az Airbus 220-ast. Végül Egyiptomból küldtek különgépet a kiesett járat pótlására.

Az elhúzódó szervizelés miatt a foglalással rendelkező 108 utas csak december 25-én érkezett meg az egyiptomi fővárosba.

A kormányhivatal nem fogadta el a légitársaság érvelését, amely szerint a váratlan műszaki hiba nem jár kártérítési kötelezettséggel. Az EgyptAir azt állította, hogy a hajtóműprobléma a rendszeres karbantartás ellenére következett be, és mivel Magyarországon nem állt rendelkezésre megfelelő alkatrész, azt külföldről kellett sürgősséggel beszerezni.

A napokban kézbesített kormányhivatali határozat szerint azonban az Európai Bizottság egy korábbi döntésben kimondta, hogy a műszaki problémák nem minősülnek rendkívüli körülménynek. A kártalanítás alól csak abban az esetben mentesülne a cég, ha bebizonyosodna, hogy rejtett gyártási hibából fakadó hiba történt. Erről azonban nincs szó.

Ferihegyen először késéseket jelentettek be, majd közölték, hogy nem tudják megmondani, mikor indulunk el. Aztán mindenkit elküldtek szállodába, illetve a budapestieket haza azzal, hogy fizetik a taxi- és szállásköltséget, és majd szólnak, hogy mikor indul a gép

– mondta a 24.hu-nak a gép egyik utasa, aki családjával együtt vesztett egy napot a nyaralásából.

Regőczi Miklós elmondta, hogy a kártérítéssel kapcsolatos kérdésére egy teljes hónapon át nem kapott választ az EgyptAir budapesti irodájától. A légitársaság képviselői akkor jelentkeztek csak, amikor a cég Facebook-oldalára kezdett kommentelni magyarul, angolul és arabul.

Akkor azonnal jelentkeztek, és 24 órán belül közölték, hogy műszaki hiba volt a késés oka, és nem fizetnek.

Közben az utas jogi képviselője is írt az EgyptAirnek. A cég ügyvédje válaszában azt közölte, hogy a panasszal a fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara békéltető testületéhez fordulhat az utas. Majd elárulta, hogy a kamara döntését valójában nem fogadják el, de a fogyasztóvédelem határozatát magukra nézve kötelező érvényűnek tartják.

A budapesti kormányhivatal határozata, amellett, hogy elmarasztalta az Egyptairt, azt is megjegyezte, hogy amennyiben nem fizeti ki a kiszabott kártérítést, eljárási bírságot is kiszabhatnak a légitársaságra.