Május 31-e a dohányzásmentes világnap, amelynek apropóján az Egészségügyi Világszervezet (WHO) idei kampánya a fiatalok védelmére hívja fel a figyelmet, akik leginkább ki vannak téve a dohányipar manipulációjának. A dohánytermékek évente több mint nyolcmillió ember halálát okozzák, közülük több mint egymillióan a passzív dohányzás következtében halnak meg. A dohányzás a rákos megbetegedések miatt bekövetkező halálesetek 25 százalékáért felelős világviszonylatban. A nikotin- és dohánytermékek fogyasztása növeli a daganatos, a szív- és érrendszeri, valamint a tüdőbetegségek kockázatát – olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.
A dohányipari cégek évente több mint 8 milliárd dollárt költenek marketingre és hirdetésekre. Európában növekszik az e-cigarettát használók aránya, ami együtt jár a szív- és tüdőbetegségek kockázatának növekedésével. Az fiatalok körében egyre népszerűbb e-cigarettában található nikotin rendkívül erős függőséget okozó anyag, amely károsíthatja a gyermekek szervezetét, fejlődését. Az új nikotin- és dohánytermékek dohányipar általi bevezetése a gyerekeket és kamaszokat mint új fogyasztókat célzó marketing taktikákkal történik.
A WHO kampánya idén a fiatalok védelmében mozgósít a dohányipar manipulációja ellen és a dohányipari termékeket elutasító új generáció védelmében. A fiataloknak joga van megismerni a dohányipar taktikáit és dohányipari termékek káros hatását annak érdekében, hogy ellen tudjanak állni az iparág manipulációinak.
A WHO üdvözli a magyar kormány által bevezetett átfogó törvénymódosítási csomagot, amely összhangban áll a WHO dohányzás-ellenőrzési keretegyezményével, s melynek fontos eleme a nem dohányzók védelme; a dohányipari termékek fiataloknak történő értékesítésének csökkentése; a képes figyelmeztető matricák kötelezővé tétele, a cigaretták jövedéki adójának emelése, a leszokást segítő szolgáltatások, a prevenciós programok, a médiában közzétett tájékoztató kampányok.
A magyar kormány az új dohányipari termékek magyar piacon való megjelenését ugyanúgy szabályozta, mint a hagyományos dohányipari termékeket. A Magyar Ifjúsági Dohányzásfelmérés (2020)azt mutatja, hogy a 7-9-ik osztályos tanulók esetében a 2012-ben mért 57 százalékos dohányzási arány 33 százalékra csökkent 2020-ban. Az iskoláskorú gyerekek 17 százaléka él olyan családban, ahol jelenlétükben mások dohányoznak.
A felmérés ugyanakkor azt mutatja, hogy az elektromos cigarettát kipróbálók száma a 2016-ban mért 23 százalékról 2020-ban 32 százalékra nőtt, ráadásul az is aggasztó, hogy egyre fiatalabbak a cigarettát első alkalommal kipróbáló gyerekek. a gyerekeket és kamaszokat mint új fogyasztókat célzó marketing taktikákkal történik.
Rendkívül fontos, hogy az egész társadalom támogassa azokat a fiatalokat, akik elutasítják a dohányipar termékeit. A támogatás jeleként a WHO magyarországi irodája, valamint az Emberi Erőforrások Minisztérium dohányzás fókuszpontja rajzpályázatot hirdetett az egész országban 11-15 éves gyerekek számára.
Nagy örömmel vettük a hatalmas érdeklődést
– nyilatkozta Dr. Ledia Lazeri, a WHO magyarországi irodájának vezetője, aki szerint a pályázatok képet adnak arról, hogy mit gondolnak a fiatalok a dohányzásról. Pontosan tudják, milyen súlyos következményekkel jár a dohánytermékek fogyasztása, sok alkotásban megjelenik az egyéni felelősség a környezetük iránt és a saját egészségükkel kapcsolatban.
Kiemelt kép: Kummer János / 24.hu