Tízezrével maradnak ki a digitális oktatásból a hátrányos helyzetű gyerekek

Nyílt levéllel fordultak civil szervezetek az oktatási államtitkárhoz.

A digitális távoktatásra való átállás egyik következménye, hogy azok a tanulók, akik számára nem adottak a távoktatás feltételei, és akik közül sokan eddig is hátrányos helyzetben voltak, most még inkább leszakadnak társaiktól

– írják abban a nyílt levélben, amit civil szervezetek és tanodák címeztek Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárhoz. A hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó civilek szerint hónapokra kiesnek a digitális átállás miatt az oktatásból ezek a diákok.

Mint a levélben írják, „ma már a legtöbb háztartásban van legalább egy okostelefon, de a megfelelő internetkapcsolat híján, illetve ahol több testvér osztozik egy-egy eszközön, nem lehetséges a digitális távoktatás megoldása. Az országos kompetenciamérés 2017-es adataiból azt a következtetést lehet leszűrni, hogy a tanulók ötödéhez nem jut el a digitális távoktatás. Ha ennek csak a fele lenne valóban így, akkor is százezer olyan tanuló lehet az országban, aki hónapokra kiesik az oktatásból”.

A levél szerint a Maruzsa Zoltán által „javasolt szükségmegoldások sokszor szintén elérhetetlenek, a Digitális Jólét Pontok közül több zárva van a jelen helyzetben, de a nyitva tartó pontokhoz sem tud eljutni sok gyerek a megfelelő közlekedés és információ hiányában”.

Megemlítik, hogy sok helyen papíron kapják a gyerekek a feladatokat, így pedig nem tudnak segítséget kérni a pedagógusoktól otthonról.

„Aki számára csak ez a megoldás maradt, az is le fog maradni a tanulásban, de van, akihez még ilyen módon sem jut el semmilyen információ” – értékelik a helyzetet a civilek. Mint írják, ugyan rengeteg példaértékű kezdeményezést láttak, amelynek keretében magánszemélyek, cégek, és civilek próbáltak segíteni a helyzeten, de „nagyobb hatékonysággal tudná azonban az állam az országosan fennálló problémát kezelni”.

Ezen kívül feladata is volna az oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása, ezért arra kérjük a Köznevelésért Felelős Államtitkárságot, hogy a Klebelsberg Központ segítségével dolgozzanak ki válságkezelő akciótervet a hátrányos helyzetű, az oktatásból kimaradó gyerekek támogatására

– közlik a levélben, majd öt pontban foglalják össze a javaslataikat.

A levelet aláíró szervezetek a következők:

Kiemelt kép: MTI / Balogh Zoltán