Ezt ajánlja a hivatal a virtuális oktatáshoz

Az új munkarendre próbálnak úgy tekinteni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségre.

Az Oktatási Hivatal közzétette módszertani ajánlását az oktatás megszervezésére a koronavírus-járvány idejére. Mint írták, a  tantermen kívüli, digitális munkarendben is működtetni kell az oktatási rendszert.

Az iskoláknak, tanároknak alkalmazkodniuk kell a mostani „váratlanul kialakult szituációhoz”. A hivatal ajánlása szerint most, amikor nincs lehetőség közvetlen kapcsolatra a tanulókkal, a tanároknál hangsúlyosabbá válik a diákok önálló tanulását motiváló, irányító, tutor szerepük.

Azt kérik, az iskolák gondolják át, állítsák össze a következő hetek tantárgyi tematikáját, a feldolgozandó tananyagot.

Készüljenek fel arra, hogy ezeket az információkat a szülők számára is hozzáférhetővé tegyék elektronikusan (pl. az iskola honlapján, az e-Kréta felületen, e-mailben kiküldve) vagy akár papíron.

Ha egy tanulónak hiányzik a tankönyv, biztosítsák számára az iskolai könyvtárból. Ugyanakkor a tankönyvek jelentős része letölthető PDF változatban elérhető a www.tankonyvkatalogus.hu oldalon is.

A tanulókat tájékoztassák arról, hogyan kommunikálhatnak az egyes pedagógusokkal (pl. a pedagógusok e-mail címének, más online elérhetőségeik megadásával, az oktatásban használt online felületek megjelölésével). Ellenőrizzék, hogy hogy valamennyi érintett tanulót, szülőt vagy gondviselőt elérnek-e az e-mailes vagy egyéb online kapcsolattartási formák.

A pedagógusok – amennyiben ennek módszertani gyakorlata az adott tanulóközösségben már kipróbált – jelöljék meg azokat az interneten elérhető információforrásokat, amelyeken a tanulók a tanulást támogató segédanyagokat, vagy magát a tananyagot elérhetik.

Az Oktatási Hivatal ezeket a forrásokat javasolja:

A hivatal jelezte, a listát később további lehetőségekkel bővítik.

Kiemelten ajánlott a KRÉTA

Mint írták, az iskolák, pedagógusok és a tanulók számára több, az együttműködést és a távoktatást támogató eszköz is hozzáférhető.
Kiemelten ajánlják a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA). A hivatal hosszan részletezi a rendszer előnyeit, azt, hogy az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja (akár a KRÉTA honlapján, akár a mobilapplikációban): online kommunikációs fórumot biztosít a pedagógus-tanuló, pedagógus-pedagógus és tanuló-tanuló – egyéni vagy csoportos – kommunikációra, online tesztek, feladatsorok és dolgozatok készítésére ad lehetőséget. Az Up2University – Digitális Oktató Környezetet, amely fájlmegosztást, közös szövegszerkesztést, videomegosztást támogat.

A Tisztaszoftver program keretében minden magyarországi pedagógus és tanuló térítésmentes hozzáférést kaphat a Microsoft Office 365 ProPlus verziójához.

Annak része a Microsoft Team, amely csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogat, az oktatási intézmények az Avaya Spaces szolgáltatást vagy a LogMeIn által felajánlott ingyenes szolgáltatást igénybe véve tarthatnak online értekezletet, illetve használhatják ezeket az eszközöket is tanulói csoportok távoktatására.

Javasolják az iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással – és főleg az önértékelés, önellenőrzés érdekében – online feladatokkal. A beszámoltatás módja lehet pl. beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló. A tanulási folyamat nyomon követésére alkalmasak a különböző online tesztek, fórumok, amelyekben lehetőség van egyúttal a feladatmegoldást orientálni, a tanulók együttműködését elősegíteni.

Annak a pedagógusnak, akinek nincs otthon számítógépe vagy internetkapcsolata, – a helyi lehetőségeket is figyelembe véve – az iskolai infrastruktúrát kell használnia. A számítógépteremben, a helyi könyvtárban vagy a Digitális Jólét Pontokon a tanulók is használhatják az informatikai eszközöket, tanulhatnak vagy elkészíthetik anyagaikat. Ilyenkor érdemes időbeosztást készíteni, hogy egyszerre minél kevesebben tartózkodjanak egy térben.

Tisztában vannak vele, hogy az új munkarend komoly kihívás. Erre próbálnak úgy tekinteni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségre, írta az Oktatási Hivatal, majd tovább részletezte a KRÉTA által nyújtott lehetőségeket. 

Kiemelt kép: Medvéné Kendi Tímea angol tanár, az Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium 12.A osztályának osztályfőnöke nyíregyházi otthonában javítja a diákjainak kiadott feladatot március 16-án. MTI/Balázs Attila