NAV-eljárás ürügyén kitesznek egy vendéglőst a Várból, üzletét végrehajtás alatt álló cég kapja

Az I. kerületi fideszes önkormányzat 10 év után tette ki az Ősbudavár Pizzéria üzemeltetőjét a budai Várból.

Tíz év bérleti jogviszony után nem hosszabbította meg az Ősbudavár Pizzéria üzemeltetőjének bérleti szerződését az I. kerületi önkormányzat, és új pályázatot írt ki az étterem működtetésére. A tendert nem az eddigi üzemeltető nyerte el, így az étteremnek legkésőbb május 31-ig ki kell költöznie Mátyás Templom szomszédságában, az Országház utca 10. alatti épületből.

Az Ősbudavár Pizzéria népszerű étterem, amely a TripAdvisor oldalán a 212. helyet foglalja el a több mint 2700 magyar étterem listáján. A Budavári Önkormányzat tulajdonában álló üzlethelyiség működtetőjével arra hivatkozva nem hosszabbított szerződést a kerület, hogy lakossági panaszok érkeztek az étteremre, és az önkormányzat szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is eljárást folytat az üzemeltető társaságnál.

Ugyanakkor a társaságnak sem bérleti díj elmaradása, sem adótartozása nincs. Az önkormányzat mégis új pályázatot hirdetett az üzlethelyiség működtetésére, amire hat társaság nyújtott be ajánlatot.

Ezek közül a fideszes Nagy Gábor Tamás polgármester előterjesztése nyomán az önkormányzat egy olyan társaságot hirdetett nyertesnek, amely ellen a közhiteles cégadatbázis szerint 2018 szeptemberében rendelt el – jelenleg is folyamatban lévő – végrehajtás eljárást a NAV.

Érdekesség, hogy az adóhivatal által elrendelt végrehajtási eljárás nyilvánosan elérhető adat, ám az önkormányzat által az eredeti üzemeltető esetében hivatkozott NAV eljárásnak nincs nyoma a cégadatbázisban. Mindezt ellenzéki képviselők szóvá is tették a képviselő-testület ülésén, szerintük ugyanis adótitokról van szó. A kerület jegyzője szerint azonban nem így van, Nagy Teodóra az az ülésen azt mondta:

A közhiteles cégadatbázisban megtekinthető, hogy a céggel szemben milyen NAV eljárások voltak, ezt adótitok megsértése nélkül, bárki szabadon megteheti.

Megtettük mi is, ám nem találtuk nyomát, hogy az eredeti üzemeltető cég 2009-es alapítása óta bármilyen nyilvános NAV-eljárás indult volna a társaságnál, ezért megkerestük a Budavári Önkormányzatot kérdéseinkkel. Egyebek mellett arról érdeklődtünk, hogy pontosan milyen NAV-eljárásról van tudomása a kerületnek. Azt is megkérdeztük, hogy kerülte el a figyelmüket az, hogy a nyertesnek hirdetett új üzemeltető cég ellen jelenleg is NAV-végrehajtás van, illetve, hogy nem tartják-e ezt aggályosnak. Az önkormányzat nem reagált megkeresésünkre.

Utolértük viszont a pizzéria üzemeltetőjét, aki szerint ellehetetlenítették az éttermet. Molnár András elmondta, folyamatosak voltak az ellenőrzések a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, a NAV, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat részéről, továbbá az önkormányzat is vizsgálódott az üzletben. Szerinte az ellenőrzésdömping nem lehet véletlen. Ugyanakkor – mint mondta – az étterem és a cég is minden előírásnak megfelelt, a vállalkozásnak nem voltak elmaradásai. Molnár András beszélt arról is, hogy több millió forintot fordítottak az üzlethelyiségre, ugyanis egy ékszerüzletet kellett étteremmé alakítani. Ezt a pénzt a döntéssel elveszítik, a befektetés hasznát pedig egy másik cég fogja élvezni majd.

Fotó: Farkas Norbert / 24.hu

Megkerestük a kerület egyik ellenzéki képviselőjét is az ügyben. V. Naszály Márta, a Párbeszéd politikusa elmondta, példátlan, ami történt. Szerinte az Ősbudavár Pizzéria jó hely, a váriak számára az egyetlen megfizethető, családias étterem. Úgy véli, hogy a bérlet meghosszabbítását álindokok miatt tagadta meg az önkormányzat vezetése. Mint mondta, sajátos, hogy a NAV-eljárást kizárólag ennél a helyiségbérlet hosszabbítási ügynél vizsgálták, se korábban, se az ülésen tárgyalt többi helyiségnél ilyesmire nem hivatkoztak.

A képviselő beszélt arról is, érdekesnek tartja, hogy egy működő helységet kell meghirdetni, miközben az önkormányzati tulajdonban lévő üzlethelyiségek több mint 10 százaléka kiadatlan, hosszú ideje üresen áll és a legutóbbi pályázaton is nyolc helyiségből hatra nem érkezett ajánlat. Hozzátette, az egész folyamatot szemlélve úgy tűnik, hogy nem a felelős helyiséggazdálkodás volt a cél, hanem a hely átjátszása valaki másnak.

Frissítünk!

Bár a Budavári Önkormányzat 9 napig nem válaszolt a témában feltett kérdéseinkre, cikkünk megjelenése után néhány órával mégis megszólaltak. Közölték, az új, nyertes bérlő az eddigi bérleti díj kétszeresét, azaz 510 ezer forint havi bérleti díjat vállalt a korábbi üzemeltetőhöz képest. Arra ugyanakkor továbbra sincs magyarázat, honnan tudott az önkormányzat az eredeti bérlővel szemben zajló állítólagos NAV eljárásról, valamint arról sem nyilatkoztak, nem tarják-e aggályosnak, hogy az új bérlő ellen NAV végrehajtás van folyamatban.

Kiemelt kép: Farkas Norbert / 24.hu