Több százezer tonna mérgező anyag van Óbudán, az állam mégis ezen spórol

Komoly alábecsléssel írták ki a pályázatot a terület újraművelésére, ezért a közbeszerzési eljárás eredménytelenül zárult. Előfordulhat, hogy új helyet kell keresni a gázgyár helyére tervezett velodromnak.

Egyszerűen kevés pénzt szán rá az állam, ennyiből nem lehet megoldani. Ez egy több mint 10 milliárdos projekt. Ezen nem lehet spórolni

– nyilatkozta a 24.hu-nak Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője az Óbudai Gázgyár területének kármentesítéséről. A gázgyár több mint hét évtizedes működése alatt a gáz tisztításának melléktermékeként

csaknem 200 ezer tonna cianiddal, arzénnal és egyéb fokozottan veszélyes vegyületekkel szennyezett gázmasszát helyeztek el a területen, amelyek egy része mérgező és rákkeltő.

A területet a rendszerváltás után, 1995-ben a Főgáz vásárolta meg, vállalva a kármentesítést. Ez azóta is várat magára, a lerakott veszélyes hulladék pedig azóta szennyezi a talajvizet és a talajt, ráadásul alacsony vízállás esetén a Dunába ömlik, sárga, jellegzetes szagú folyadék formájában. A szakvélemények szerint az elkészült kármentesítési tervnek megfelelően a szennyező források megszüntetésére, valamint teljes talajcserére van szükség.

A Greenpeace helyzetértékeléséből kiderül, a helyzet olyan súlyos, hogy a gázmassza már a Budapest számára létfontosságú ivóvízbázisokat is veszélyezteti.

Az Óbudai Gázgyár

A volt Óbudai Gázgyár 21 hektáron, egy háromszög alakú területen helyezkedik el a Duna jobb partján, az Újpesti vasúti hídtól délre, egészen az Óbudai-sziget (Mozaik utca) bejáratáig. A kármentesítés során három fő területet határoztak meg, ahol szükséges a talajcsere és a szennyezett talajvíz megtisztítása. Ezen területek közé tartoznak a kátrányüzem és hatásterülete, a nedvestisztító és környezete, valamint egyéb területek.

Fotó: 24.hu/Berecz Valter

Egyetlen pályázó volt

Tavaly év végén úgy tűnt, végre valami érdemi lépés történik a gázgyár ügyében, miután pályázatot írtak ki a terület rekultivációjára, vagyis újraművelésére. A közbeszerzési eljárás viszont eredménytelenül zárult. Forrásaink szerint egyszerűen azért, mert alulbecsülték a rekultiváció összegét.

A várható összköltség egyesek szerint akár 20-25 milliárd forint is lehet, ennek ellenére a Főgáz Zrt. csak maximum 10 milliárd forintot biztosított volna a munkálatok elvégzéséhez. 

Erről a Fővárosi Közgyűlés még 2015 márciusban határozott, azzal, hogy 2 éven belül végre kell(ett volna) hajtani a terület kármentesítését.

A Népszabadság 2015-ös cikke szerint egyébként korábban 36 milliárdra becsülték a terület újjáélesztését.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint azért volt érvénytelen a pályázat, mert mindössze egy érvényes, árazott ajánlat érkezett, így valós piaci verseny nem alakult ki.

A Főgáz menedzsmentje és könyvvizsgálója az előzetes műszaki felmérések alapján megvizsgáltatta az árazott ajánlatot, és megállapította, hogy az nem tekinthető piaci ajánlatnak

– írták kérdésünkre.

Információink szerint

több mint egy tucat pályázó volt, de amikor megtudták, hogy milyen összeget határoztak meg a terület rekultivációjára, akkor egy kivételével mindenki visszalépett.

Fotó: 24.hu/Berecz Valter

Az egyetlen, munkára leadott érvényes ajánlatot a GEOHIDROTERV Kft. adta be.

A Nemzeti Közművek Zrt. (NKM) – ide tartozik a 2014-ben teljes egészében állami tulajdonba került Főgáz is – a 24.hu-nak azt válaszolta, az eljárást megindító felhívás nem tartalmazott összeget. Az eljárás során minden ajánlattevő pontos tájékoztatást kapott arról, hogy a Főgáz milyen kerettel rendelkezik a kármentesítésre, ami a tervezői és szakértői vélemények alapján állt össze.

Az NKM-től megpróbáltuk megtudni, pontosan mi is volt ez az összeg, de válaszukban már csak annyit írtak:

Az ajánlattevők megkaptak minden szükséges információt, amelyre szükségük volt.

A fővárosi önkormányzat kérdésünkre azt írta, azért nyilvánították eredménytelenné a pályázatot, mert a legkedvezőbb ajánlat meghaladta a számára rendelkezésre álló anyagi fedezet összegét. Ezt követően a Főgáz intézkedett a kármentesítés aktualizált költségbecslésének elkészíttetése érdekében.

Érzékelhető előrelépés még mindig nincs, miközben a terület tovább szennyezi a környezetet.

Az NFM szerint a csúszás oka az, hogy régészeti okok miatt be kellett vonni a Budapesti Történeti Múzeumot, amely 2017 nyarára végezte el az előzetes feltárásokat. Ennek alapján idén elkészülhet a szükséges anyag a Főgáz igazgatósága számára. Az NKM ehhez még annyit tett hozzá, hogy a műszaki, környezetvédelmi és régészeti szakértői anyagokat figyelembe véve jelenleg folyamatban van egy újabb pályázat előkészítése a mérnökellenőr kiválasztása céljából, amely várhatóan nyilvánosan, nemzetközi szereplőket is bevonva zajlik majd le.

Megkérdeztük az NKM-et arról is, várhatóan mikor írják ki az új pályázatot, azt válaszolták, hogy erről még nem született döntés.

Fotó: 24.hu/Berecz Valter

Többen azt is nehezményezik, hogy az óbudaiak nem kapnak megfelelő tájékoztatást az ügyben. Pedig állítólag az elszállítandó talajmennyiséget zárt rendszerben, a Szentenderi úton keresztül, egy frekventált lakókörnyezetben kéne elvinni. Az NKM azt írta, az érintett önkormányzatokkal a Főgáz folytatott nyilvános és nem nyilvános egyeztetéseket is az aktuális történésekről. Szerintük a lakosság tájékoztatása akkor kezdődhet meg, amikor a közbeszerzési eljárás sikeresen zárult. A szállítási útvonalat pedig a környezetvédelmi hatóság engedélye alapján fogják meghatározni.

Mikor lesz vége?

Valószínűleg évek múlva. Az állami közműcég tájékoztatása szerint a környezetvédelmi hatóság által elfogadott beavatkozási terv 24 hónap talajtisztítással és 39 hónap talajvíztisztítással kalkulált. Ez a két tevékenység – a jelenlegi információk alapján – végezhető párhuzamosan, és indulhat azonos időpontban. Ezt követi négy év monitoring időszak.

Ez legalább 7 év, ami azért érdekes, mert már tudható, hogy mi épül a Gázgyár helyére. 

Korábban a 19. század végén épített Millenáris Velodrom felújítását tervezték, ám tavaly a budapesti olimpiai pályázathoz kapcsolódóan a Fővárosi Közgyűlés mégis inkább úgy döntött, a pályakerékpár-pálya az Óbudai Gázgyár helyén épül meg. A győztes pályatervet – amelyet az idén júniusban hirdettek ki – az ausztrál származású, de családjával már évek óta Magyarországon élő és alkotó Anthony Gall és a Gall és Társai Építésziroda Kft. készítette.

Őt is kerestük a gázgyári rekultivációval kapcsolatban, lapunk megkeresésére csak annyit mondott, követi az eseményeket, és drukkol, hogy minél hamarabb megállapodás szülessen és megkezdjék a terület megtisztítását.

Fotó: 24.hu/Berecz Valter

Kerékpáros körökből viszont úgy értesültünk, a Velodrom megálmodói abban bíztak, hogy 2020-2021 körül már versenyeket lehet rendezni a kerékpárpályán, de ennek kicsi az esélye. Hallottunk olyan véleményeket is, hogy amennyiben nem gyorsul fel a folyamat, elképzelhető, hogy a kivitelező egy új helyszín után néz.

A velodromra a Kiemelt Kormányzati Támogatások Központja (KKBK) írt ki pályázatot, őket is megkérdeztük, szerintük mi a késlekedés oka. Munkatársuk lapunknak annyit írt,

A beruházást irányító kormánybiztos munkaszervezete, a KKBK a hiánypótló budapesti velodrom tervezőjének kiválasztására írt ki tervpályázatot idén márciusban. A tervpályázat sikeresen lezárult, a tervezői szerződés megkötése az előzetes ütemezésnek megfelelően folyamatban van. A rekultivációval kapcsolatban a kormánybiztos munkaszervezete nem illetékes.