Annyi pénzt kampányolt el a Fidesz, mint még soha senki

Miközben az ellenzék népszavazási kampányköltségéből jó esetben csak egy budai lakás jött volna ki. Összeadtuk, ki mennyit költött az érvénytelen referendumra.
Kapcsolódó cikkek

A kvótanépszavazás úgy lett eredménytelen, hogy a Fidesz elköltött bruttó 8,6 milliárd forintot. Legalábbis a Kormányzati Tájékoztatási Központ erről tájékoztatta a 24.hu-t. Vagy 11 milliárdot, ezt Harangozó Tamásnak mondta a KTK.

A lapunknak küldött kimutatás szerint a 8,6 milliárd úgy jött ki, hogy

Az ellenzék is kampányolt, az ő szemszögükből sikeresen, mert a referendum nem lett érvényes. (Bár Orbán azóta benyújtotta az Alaptörvény-módosítást, és alakul a Fidesz-Jobbik kétharmad is a megszavazásához, amit népszavazás és kampány nélkül is megtehettek volna.)

Megkérdeztük a pártokat, ők mennyit költöttek a kampány során. A kormányhoz képest aprópénzt.

A PM-től Tordai Bence szóvivő azt mondta, a három párt összesen 13-14 milliót költött. Az Együtt azt válaszolta, a közös óriásplakát-kampány 20 millió forintba került, ami adományozók segítségével valósult meg. Ezen felül a párt 5 millió forintot költött szórólapokra, Facebook-hirdetésekre, konferenciára, valamint közterületi jelenlétre, ami sok száz aktivista utcai jelenlétének támogatása egységes dzsekivel, kitelepülő pulttal, vándorkiállítással. Ennek forrása a párt éves költségvetési támogatása.

Fotó: Pál Anna Viktória

6,2 százaléknál is több érvénytelen voks született, Kovács Gergely pártvezető azt mondta a 24.hu-nak, hogy a kampányra 34 milliót kalapoltak össze a támogatóktól. De a kampányuk többe került volna, ha mindenért fizetniük kell, sok dolgot ingyen megcsináltak a szimpatizánsok. Kovács szerint ha fizettek volna, 80 millió forint is elment volna.

Szabó Gábor jobbikos pártigazgató azt válaszolta, náluk

erre egy felülről nyitott keret volt, de külön költségvetés nem volt betervezve erre a kampányra, hiszen az éves költségvetési tervet minden év januárjában fogadjuk el párton belül, amikor még nem lehetett számítani erre a népszavazásra.

Egyébként lakossági fórumokat tartottak, standoltak, szórólapoztak, filmet és hirdetéseket készítettek,

amelynek nagy részét tagjaink és aktivistáink terjesztették, kisebb részét szóratták. De mivel nemcsak a központi szervünk költött erre, hanem a központunkon kívül megyei és választókerületi szerveink, meg több helyen alapszervezeteink is, így a pontos számot akkor tudom megmondani, amikor az összes ezzel kapcsolatos elszámolás és a számlák beérkeznek a gazdasági osztályunkra, azokat meg összesítik, s ezen kampányhoz csoportosítják.

A kormány nem állt le a népszavazás után sem, azóta is pörög a kampány. Azt azonban még titkolják, hogy ezt mennyiből csinálják.

Ha a 8,6 milliárdot szembeállítjuk az összes ellenzéki költés maximumával, az alábbi grafikont kapjuk, forintban:

*

Tóth Csaba, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója a kampányköltésekről egy lapunknak adott, korábbi interjúban azt mondta, hogy

11 milliárd elképesztően sok.

Összehasonlításként: egy Együtt méretű párt 100-200 millió forintból – attól függően, hogy pártalapítvánnyal vagy nélküle – gazdálkodik évente. Ez az jelenti, hogy erre a kampányra százszor annyi pénzt költ a kormány, mint amennyiből egy kisebb méretű párt egész évben működik. A szocialisták éves költségvetésének tízszerese megy most el a Fidesz kampányára. Ezek olyan elképesztő összegek, amelyekről Magyarországon még nem is hallottunk. Költségvetési korlát nélkül folyik el a pénz. (…) Erre az egy kampányra háromszor, négyszer több megy el, mint amennyit az összes párt költött el a 2014-es országgyűlési kampányra.

Hatalmas túlsúlyban volt tehát a kormányzati médiafölény, ilyen mértékben még soha nem torzított a pálya és csak remélni lehet, hogy ez a mostani kampány nem azt vetítette elő, hogy mi vár a pártokra 2018-ban.

Frissítés, 2016. okt. 14-én, válaszolt a MoMa

A Modern Magyarország Mozgalom (MoMa) kezdeményezésére plakátkampányunkhoz csatlakozott az Együtt és a PM. Ennek teljes összegét, 13,7 millió forintot, a három párt közösen gyűjtötte össze magánadományokból. Szórólapra, rendezvényre, valamint online kampányra további 300 ezer forintot költött a MoMa.

Kiemelt kép: MTI / Czeglédi Zsolt