László Zsolt a Mesterkurzus Sosztakovicsa

David Pownall színműve szerint Sosztakovics nem mindig élvezi az életet, László Zsoltnak viszont nincs oka panaszra. Huszonöt éve színpadon van, megeleveníti a színházi irodalom legnagyobbjait, szerepel filmekben, televíziós sorozatokban, rengeteget szinkronizál, érzelmekkel teli hangját ezer közül is felismernénk.

David Pownall színművét Cserhalmi György rendezésében mutatják be 2014 februárjában, a Kozák András Stúdióban.

Az 1948-ban játszódó történet egyszerű: Sztálin és Zsdanov, a nagy Szovjetunió teljhatalmú urai, a Kremlbe hívják a világhírű Prokofjev és Sosztakovics zeneszerzőket. Nyakalják a vodkát, és a vendégeiket is erre kényszerítik. Látszólag a művészet és zene társadalmi funkciójáról provokálnak vitát, valójában Prokofjev és Sosztakovics megalázása a céljuk. A történet újabb és újabb váratlan fordulatot hoz. David Pownall művében mesterien keveri a humort a gyilkos szatírával, sőt néha tragikus hangot is megüt – de a végére mégis a művészet magasztosul föl az eszement politikával szemben

 

A két zeneszerzőt Derzsi János és László Zsolt alakítják

László Zsolt arra a kérdésre,hogy a Nemzeti Színházban eltöltött több mint tíz év után, miért döntött az újraformálódó székesfehérvári társulat mellett elmondta: több lehetőség közül választhattam. Azt éreztem, ki kéne próbálni egy olyan helyet, ahol még nem voltam. Főiskola után a Radnóti Színházba szerződtem, akkor heten mentünk oda fiatalok, nagyjából egyívásúak. Amikor az Arany János Színház átalakult Új Színházzá, teljesen új társulattal indultunk el. A kezdés a Nemzetiben szintén egy ilyen izgalmas élmény volt. Arra gondoltam, hogy ez az izgalom most itt, Fehérváron utolérhet.

A Kozák Stúdió egy kis intim tér, jobban át lehet érezni az egész auráját, hangulatát. Fura, mert közben a darabot nagyszínpadra írták. A Mesterkurzus, zenészekről lévén szó, hogyha jó, akkor tényleg egy kis kamaramuzsikává tud alakulni – mondta a Jászai Mari-díjas színművész a Mesterkurzus főpróbahetén adott interjúban.

A művészet és a hatalom kérdései

A rendező, Cserhalmi György szeretné a Mesterkurzust minél jobban bezsúfolni a kis térbe, hogy nagyobb legyen a nyomás, a feszültség. „A téma hordozza ezt. Előbb-utóbb mindenki felteszi magában a kérdést: hogyan is vagyunk mi a hatalommal? A művészet és a hatalom örökké összefonódott, mégis kibékíthetetlen, néha összeborulós kapcsolatát boncolgatja a történet. Kölcsönösen manipulálják egymást, jönnek-mennek, mint a búvópatak vagy mint a kosárfonás. Néha haragban vannak, néha úgy tűnik, hogy jóban – ám valójában sosincsenek békében.”

Címkék: lászló zsolt