A láthatatlanul csipogó rágó

Áruvédelem már szinte minden termékben van, ártól függetlenül. Egy százforintos rágógumit is be lehet biztosítani a tolvajok ellen. Mi Pacót, a plüsskutyát csipogtattuk be.
Kapcsolódó cikkek

Kényes ügy, nem szívesen beszélnek róla, megmutatni pedig főleg nem akarják. Első nekifutásra ennyit tudtunk meg az áruvédelmi eszközökről, mikor felkerestünk kérdéseinkkel néhány szupermarketet. Mint kiderült, az áruházak a legkevésbé sem szeretnék orrunkra kötni, mi, miért és hogyan csipog be, ha áthaladunk azokon a bizonyos áruvédelmi kapukon. Azt mondják, nem akarnak ötleteket adni a tolvajoknak. Ez érthető. A szemérmes boltosokból így csak néhány általános információt sikerült kihúzni. Az áruvédelmi szakértő azért mutatott néhány fogást. Például azt, hogy kell megvédeni a tolvajoktól Pacót, a plüsskutyát. Cikkünk nem túl meglepő tanulságát idő előtt nem lelőve annyit elárulunk: nem minden védtelen, ami annak látszik.

Gyerek tolvaj játékot, felnőtt tolvaj barkácsgépet

Nem földrajzi, inkább szezonális különbségek figyelhetők meg abban, hogy mit lopnak az áruházakból – tudtuk meg a Tesco kommunikációs munkatársától. Szilveszter környékén például a szeszesitalok a népszerűek. Az elkövetők nagy része – 78 százaléka – a 22-55 éves korosztályba tartozik. A fennmaradóak között sok a fiatalkorú (22%) és a gyerek (5%). Bár természetesnek tűnhet, mégis bizarr, hogy a tolvajok kora meghatározza, mit lopnak. A gyermekkorúak inkább a slágerjátékokat, illetve a csokoládét; a fiatalkorúak a műszaki cikkeket, italokat; míg a felnőttek az élelmiszereket, barkácsgépeket és a feketepiacon értékesíthető termékeket kedvelik. De léteznek úgynevezett„speciális” elkövetők is, akik a vásárlás pillanatában egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy érzik: most aztán lopniuk kell valamit – közöttük sok olyan akad, aki például 15-20 ezer forintért bevásárol, közben pedig megpróbál elcsenni egy 800 forintos kozmetikumot.

A METRO áruháznál elárulták, nekik évente nagyjából 50 millió forint kárt okoznak a tolvajok. Pontosabban okoznának: a bolt biztonsági szolgálata ugyanis az esetek több mint a felét felderíti, így az éves kár „csupán” 25 millió forint. Sváby László, a cég országos biztonsági vezető elmondta, a szarkák által kedvelt slágerek évről-évre változnak: METRO-ból főleg a nagyobb értékű húsokat (vesepecsenyét, libamájat), a számítástechnikai és műszaki cikkeket, a borotvapengéket, kozmetikumokat, téliszalámit, szeszesitalokat, cigarettát, rágógumit lopnak. Svábytól azt is megtudtuk, hogy a termékeket nem érték szerint látják el áruvédelmi kiegészítőkkel. Minden évben kidolgozzák az úgynevezett „ lopásra érzékeny termékek listája” és ezekre kerülnek a láthatatlan eszközök.


Bevédett szemceruzák és egy védtelen mikrofon (Fotó: Hír24)

Biztonságos szex

Ugyanilyen értéktől független „lopásérzékeny” termékekről beszélt az áruvédelmi rendszereket forgalmazó Wegatech ügyvezetője. Mint mondta: a tolvajoknál népszerűek a memóriakártyák, a kozmetikai termékek, égetett szeszek, óvszerek, DVD-k, újratölthető elemek stb. Az, hogy melyik termékbe éri meg áruvédelmet tenni nem mindig az ártól függ. Vannak például olyan „fogyóeszközök”, melyek bár kis összegért kaphatóak, olyan sokat lopnak belőlük, hogy már érdemes ellátni őket védelemmel. Taferner Bélától megtudtuk, már szinte láthatatlan védelmi eszközök is léteznek – ezeket megtalálni és hatástalanítani kemény feladat még egy profi áruházi tolvaj számára is.

Bár sok módszer kering az interneten arról, hogyan lehet kikerülni az áruvédelmet – ilyen például az egyik kereskedelmi csatorna hírműsorában bemutatott alufóliás trükk –, az ügyvezető szerint ezek nagy része kikerülhető. Magyarul: ha valaki alufóliával bélelt táskában szeretne kicsempészni egy árucikket a boltból, készüljön fel a arra, hogy egyszer csak körülveszik a biztonsági őrök.

A szakembertől megkérdeztük, mi volt a legextrémebb termék, amire áruvédelmet kértek. A megrendelés egy szexshoptól származott. A Wegatech leszállította az áruvédelmet és a szexshop dolgozóira bízta a továbbiakat. Hogy ezek az eszközök később miként kerültek azokra az eszközökre, nem tudni.


Sorakoznak a jól ismert keményetikettek (Fotó: Hír24)

Megóvott óvszer, bevédett Paco

Az áruvédelmi eszközöknek tehát több fajtája is van: a pármilliméterestől az úgynevezett kemény etiketten át (ilyet tesznek például a ruházati cikkekbe) a védődobozig, azaz saferig. Az ügyvezető kérésünkre megmutatott egy fekete szemceruzát, mely bár a biztonsági kapuban becsipogott, sokadik pillantásra sem találtuk meg rajta a védelmet. Ugyanígy jártunk az egyik üveges szeszesitallal. Mivel ötleteket nem kívánunk adni, ezért most nem is lőjük le a poént – legyen elég annyi, hogy hosszas kutakodás után sikerült fellelnünk a már-már láthatatlan védelmi eszközöket. A szakértő szerint bár sok terméken feltűnő a mágneses címke, ez még nem jelenti azt, hogy valami nincs pluszban levédve láthatatlanul is.

A tapasztalatszerzés kedvéért megnéztük, hogyan lehet lopásgátlanítani egy rágógumit, egy gumióvszert és a spanyolos nevű Pacót, a plüsskutyát. E három tárgyban csak annyi a közös, hogy az áruvédelmet elhelyezni rajtuk nagyjából 10-10 másodperc volt. A kapu csipogott, villogott, Paco füle pedig a tűszúrás ellenére sértetlen maradt. Ez utóbbi fejlemény hogyanjára a válasz a csatolt videóban található.