Lengyel tragédia: félretájékoztatták a pilótákat

Az orosz légiirányítók tévesen tájékoztatták a Lech Kaczynski néhai lengyel elnököt és kíséretét szállító kormánygép pilótáit, amikor röviddel a leszállás előtt azt mondták nekik, hogy a gép a helyes pozícióban van, miközben nem a kellő magasságban repült, és el is tért a kijelölt útvonaltól - közölte a tavaly április 10-én bekövetkezett szmolenszki légikatasztrófa körülményeit vizsgáló lengyel bizottság.

Jerzy Miller belügyminiszter, a bizottság elnöke és a testület tagjai videoszimulációval összekötött sajtóértekezleten ismertették mire jutottak azután, hogy az orosz fél vizsgálati jelentését megismerték, amely a felelősséget kizárólag a lengyel félre hárította. Egyúttal az orosz irányítótoronyban zajló beszélgetések egyes részleteit is nyilvánosságra hozták.

Úgy látják, hogy az orosz légiirányítók sok hibát követtek el. Például túl későn adtak utasítást a gép felemelésére, amikor az a lengyel szakértők információi szerint már 70 méterrel a helyes magasság alatt volt. Ráadásul 80 méterre el is tért a leszállópálya tengelyétől. Tehát a gép felemelésére vonatkozó utasítást 11 másodperccel korábban kellett volna kiadniuk.

A lengyel bizottság kételkedik abban is, hogy helyesen tájékoztatták-e a pilótákat a katasztrofális időjárási viszonyokról. Ugyanis az irányítótorony azt közölte, hogy a látótávolság 800 méter, miközben a lengyel bizottság szerint az valójában csak 200-300 méter volt.

Így nézett ki a lezuhant repülő

Miroslaw Grochowski ezredes, a bizottság tagja a beszélgetésekről készült felvételekre hivatkozva azt mondta, hogy az oroszok a fizikai terhelhetőség határán álltak, és ezért “nem nyújtottak kielégítő támogatást” a lengyel pilótáknak a leszálláshoz. A lengyel szakértő elsősorban azért marasztalta el az orosz földi személyzetet, mert az semmilyen felelősséget sem akart magára vállalni a földre szállásért.

Emellett, a lengyelek szerint a Szevernij katonai repülőtér emellett rosszul volt felszerelve, és azt szeretnék, ha ezt a körülményt az oroszok is elismernék.

Minderre a vizsgálathoz közel álló orosz forrás is reagált Moszkvában. Kijelentette, hogy a földi irányítótoronyban lezajlott beszélgetések részleteivel nem lehet rekonstruálni az eseményeket, mert azokat kiragadták az összefüggésekből, így egyes mondatok “kiforgatják a történések lényegét”.

Alekszej Morozov, az orosz fél vizsgálati jelentését nyilvánosságra hozó Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) műszaki részlegének vezetője pedig bejelentette, hogy “a világközvélemény objektív tájékoztatása céljából” a bizottság úgy döntött, hogy teljes terjedelmében nyilvánosságra hozza a földi irányítótornyon belül lezajlott, illetve az onnan külső partnerekkel folytatott beszélgetések hangfelvételeinek jegyzőkönyveit. Azonban ezeket Moszkva nem adta át Varsónak, amely nem tudni honnan szerezte meg a beszélgetéseket.

Lech Kaczynski

A MAK jelentése szerint nem műszaki okok vezettek a lengyel kormánygép szerencsétlenségéhez: a különgép katasztrófáját elsősorban a lengyel személyzet tagjai idézték elő, akik lélektani nyomás alatt, a kedvezőtlen időjárás ellenére a leszállás mellett döntöttek.

A katasztrófában a lengyel kormánygép valamennyi utasa életét vesztette, Lech Kaczynski elnök és felesége mellett további 94 ember, zömmel magas rangú és neves lengyel személyiségek. A lengyel küldöttség a Szmolenszk közelében fekvő katyni (Katiny) emlékhelyre tartott, hogy megemlékezzen a második világháború elején Sztálin utasítására lemészárolt több mint 20 ezer lengyel hadifogoly és civil halálának 70. évfordulójáról.