Tarlós új metrótendert és fellebbezést fontolgat

A főváros fellebbez a francia bíróság határozata ellen, de mérlegeli egy új tender kiírását is - jelentette be Tarlós István főpolgármester.

A nanterre-i bíróság kedden hirdette ki, hogy helybenhagyta a budapesti metrókocsik gyártója, az Alstom kérelmét, miszerint a hatóságok tiltsák meg a BKV-nak a bankgaranciák lehívását. Ezután Tarlós István főpolgármester jelezte: “jobb meggyőződésük ellenére”
folytatják a tárgyalást a francia céggel, részben kármentési
szándékkal, részben pedig azért, mert nem szeretnék rombolni a két
állam közötti kapcsolatot, “de erősen mérlegeli a főváros egy új tender
kiírását is”.

Azt is elmondta: a napokban ismét tárgyal Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel, s az egyeztetés után döntik el, meddig és milyen módon egyeztessenek tovább az Alstommal. Jelezte: minden, a 4-es metróval kapcsolatos döntést egyeztetnek az állammal, hiszen az állam is részt vállal a beruházás finanszírozásában.

Emellett felveszik a kapcsolatot Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztossal, hogy vizsgálja meg: a metrókocsik szállításáról 2006-ban megkötött szerződés mennyiben felel meg a város érdekeinek, mennyiben okozott vagy okozhatott kárt, az milyen mértékű, és van-e az ügynek felelőse.

Felidézte, hogy 2006-ban az előző városvezetés kötött szerződést az Alstommal 37 metrószerelvény gyártására, ebből 22-nek 2009 májusáig Budapestre kellett volna érkeznie, a többinek pedig az év októberéig. Ezzel szemben jelenleg három szerelvény van az országban.

“A szerződésben a francia bíróság illetékességét, valamint a legfeljebb 10 százalékos kötbért kötötték ki, ami azt jelenti, hogy ha ez a 10 százalék kimerül, akkor bármennyit késhet a szállító, nincs további szankcióra még elméleti lehetőség sem. Azt is kikötötték a szerződésben, hogy vis majornak minősül és nem róható fel a szállítónak, ha nem tudja megszerezni a szükséges vasúthatósági engedélyt, és “minden teljesítés nélkül” előlegbe kifizettek 30 milliárd forintot – sorolta Tarlós István.

Szerinte az előző városvezetés semmit nem tett azért, hogy a szerződés teljesüljön. “A francia szállító a mai napig nem tudta megszerezni a vasúthatósági engedélyt. A közgyűlés pedig úgy döntött, a BKV-nak fel kell bontania a szerződést, amit a BKV vezérigazgatója végrehajtott. Utána valóban megpróbáltunk kármentést végezni, elmondtuk, hajlandók vagyunk egyeztetni az Alstommal”, a francia szállító pedig bírósághoz fordult – mondta a főpolgármester, aki hangsúlyozta: a per nem a metrószerelvényekről szól, hanem a 30 milliárdos bankgarancia lehívásáról.

Tarlós István úgy fogalmazott: a bíróság indoklása “francia jogászok szerint is enyhén szólva meghökkentő”, mert például olyan mellékmondat is szerepel benne, hogy a főváros az oroszokkal akarna üzletet kötni az Alstom helyett, vagy hogy a BKV folyó kiadásainak biztosítására akarnák fordítani a garanciális összeget.

“Tíz éve mindenki tudja, hogy a BKV nehéz helyzetben van, de a garanciális pénzből egy fillér sem fordítható a közlekedési cég folyó kiadásaira, ugyanis az EIB-pénzből származik, amellyel az utolsó fillérig el kell számolni. Ha az Alstom kijavítja a szerelvények hibát és megszerzi a szükséges engedélyt, akkor a BKV átveszi a járműveket” – mondta, és szavait azzal zárta, hogy bár azt nem tudja, mi lesz a késedelemmel.

Címkék: Belföld