Újra szabad papás-mamást játszani az oviban

Visszamódosult az óvodai nevelés alapprogramja.

A kormány döntése értelmében abból kikerült a nemi sztereotípiák erősítésének tudatos kerülése – közölte az oktatási államtitkár. Hoffmann Rózsa kiemelte: a korábbi kormányrendelet vitatható irányba befolyásolhatta volna a gyermekek erkölcsi, szellemi fejlődését, ezért elengedhetetlenül szükséges volt a korrekció.

Az államtitkár felidézte: az előző kabinet tavaly novemberben módosította az alapprogramot. Akkor szakmai és társadalmi egyeztetések után kerültek bele olyan elemek, amelyek komoly felháborodást váltottak ki a szülők és az óvodapedagógusok körében. A kormány most az oktatási államtitkár javaslatára törölte el a nemi sztereotípiák tiltásáról szóló passzust az óvodai nevelés szabályozásából.

Eddig a kisgyermekek nevelésénél elő kellett segíteni a nemiséggel kapcsolatos előítéletek visszaszorítását. Ennek ellenzői szerint az ötlet a gender-elméleten alapszik, amely a női-férfi nemiség helyett a választható társadalmi nem fogalmát vezeti be.

A korábbi vitában az elmélet mellett érvelők többször is arra hívták fel a figyelmet, hogy a gender-elmélet éppen nem a biológiai nemet kívánja háttérbe szorítani, hanem az ahhoz társított elvárásokat.

A döntés után vélhetően nagy lesz a felháborodás az elmélet ismerői között, akik szerint éppen az óvodában lett volna fontos, hogy a kisgyerekek elfogadják azt a kislányt is, aki vadabb és a nem “genderkonform” szelíd kisfiút.

Hoffmann Rózsa ezzel szemben azt mondta, ha az óvoda “tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását”. Ez a mondat úgy változott, hogy az óvoda “nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben.”

Változott a kormányrendelet migráns gyermekekre vonatkozó passzusa is. Eddig ugyanis az szerepelt benne, hogy az “interkulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét” kívánják meg az óvodáktól és az óvodapedagógusoktól. Ez azonban nyelvi és szakmai szempontból is megvalósíthatatlan, s vitatható követelményeket állít az óvodapedagógusok elé – mondta.

Az új rendelkezés szerint “a hazájukat elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, társadalmi integrálását, az emberi jogok (…) védelmét.

Az oktatási államtitkár elmondta: a módosítás nem azt jelenti, hogy az intézményvezetők és óvodapedagógusok által átdolgozott új helyi pedagógiai programokat szeptember 1-ig ismét át kellene dolgozni, vagy újbóli jóváhagyást kellene kezdeményezni. Az óvodák saját hatáskörben jogosultak a helyi programok e két korrekciójára.

Címkék: