Kiakadtak a pesti taxisok

Nem tartják a legfontosabb lépésnek a taxitársaságok, hogy a fővárosi autóik egységes színt kapjanak. A fix tarifa bevezetése, a létszámszabályozás, a taxiállomás-hálózat és az ellenőrzés szigorítása ennél jóval sürgetőbb - állítják. Több millióba kerülne egy-egy taxis cégnek, hogy az autóállományuk színét megváltoztassák.

Mint arról pár napja lapunk már beszámolt, Bojár Iván András, a főváros városarculati tanácsnoka – a BKV tömegközlekedési eszközeihez hasonlóan – egységes arculatot kíván adni a budapesti taxiknak, amik a tervek szerint feketék lennének sárga tetővel.

A taxitársaságok szerint van ennél sokkal sürgetőbb elintéznivaló is. A legégetőbb a fix tarifa bevezetése, a létszám-szabályozás, a taxiállomás-hálózat és az ellenőrzés szigorítása lenne.

Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára, valamint a Főtaxi taxiüzletág-igazgatója az fn.hu-nak elmondta, hogy sokkal fontosabb dolgok is vannak annál, mint hogy most a taxik egységes színt kapjanak. Ezzel kapcsolatban hosszú ideje próbálnak egyeztetéseket folytatni a fővárossal, és komplett javaslatot is beterjesztettek.

„Nem igazán tartom jó ötletnek a jelenlegi helyzetben ezt a felvetést, mivel az egységes szín az utasokat megtévesztheti. Jelenleg épp az eltérő külalak alapján ismeri fel az utas, milyen színvonalra és árra számíthat. A színváltoztatás előtt mindenképp a fix tarifával, a létszámszabályozással, ezek ellenőrzésével, illetve a taxiállomások kialakításával kellene foglalkozni. Hivatalosan 5600-5700 taxi van a fővárosban, ami erős túlkínálatot jelent. A szabály szerint a szabad taxiknak a kijelölt helyeken szabad csak várakozniuk, amiből viszont mindössze csak 1500- 1600 áll a taxisok rendelkezésére. A fővárosnak további bővítésre nincs lehetősége, ezért célszerű lenne a kiadott engedélyek számát a férőhelyek számához igazítani.”

Dudás hozzátette, nincs arról információjuk, hogy az autók színének megváltoztatása mennyibe fog kerülni, és ki fogja állni, de attól tart, hogy minden valószínűség szerint ezt is a taxisoknak kellene kifizetniük. „Aki nem akar új autót venni, az minden bizonnyal le fogja fóliáztatni az autóját feketével és sárgával, de ez is százezrekbe kerülhet.”

Bősz Péter, a City Taxi marketingmenedzsere is az egyik legfontosabb teendőnek az egységes tarifa bevezetését tartja, általánosságban pedig az egész taxis szolgáltatás átláthatóbbá tételét.

„Demszky Gábor főpolgármester úrral személyes találkozó keretében ismertettük javaslatainkat, és nem lenne jogi akadálya ezek megvalósításának. Tehát a főváros legyen a gazdája a taxiszolgáltatásnak. Szükséges lenne az, hogy a taxi is, akárcsak a busz vagy a villamos, a tömegközlekedés része legyen, és a szolgáltatás ára az emberek számára könnyen áttekinthetővé váljon. Ma összesen nyolcféle tarifát használhatnak a taxisok, holott bőven elég lenne egy is, ami 200- 220 forint körül lenne. Bár jelenleg maximált tarifa van, de az ellenőrzés hiánya miatt sokan ezt meg tudják szegni, illetve gyakran megtévesztő reklámokkal vezetik félre az utasokat. Az egységes szín mellett szerintem fontos lenne az egységes szabadjelzés bevezetése. Jelenleg tizennyolcféle szabadjelző van forgalomban, ami rengeteg. Az egységesítéssel ki lehetne szűrni a fővárosi engedéllyel nem rendelkező taxisokat is” – tette hozzá a marketingmenedzser.

Bősz Péter elmondta, a City taxinak jelenleg 800 autója van, melyek matricázása egyenként körülbelül 100 ezer forintba kerülne.

Címkék: Belföld