Húsz órát kérnek a pedagógusok

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) azt szeretné, ha minél előbb csökkenne a pedagógusok óraszáma a jelenlegi 22-ről legalább a korábbi 20 órára.

Amint az érdekegyeztetés fórumai felállnak, azonnal tárgyalásokat kezdeményeznek a kérdésről – mondta Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke. Ugyanakkor azt sem tartaná megvalósíthatatlannak, hogy 18 óra legyen a pedagógusok óraszáma. Kertész Ágnes, a PDSZ elnökségi tagja is lát lehetőséget az óraszámok mérséklésére. A PDSZ szükségesnek tartja a diákok kötelező óraszámának visszaállítását, az elvont két óra miatt ugyanis nem lehet a tananyagot rendesen elsajátítani, az ugyanis nem lett kevesebb.

Kerpen Gábor felidézte, hogy a PDSZ korábban 12 pontos listát tett le az új kormány elé elvárásairól. Ezek mintegy fele semmilyen forrás bevonását nem igényli – mondta, hozzátéve: az elképzeléseik egy része kezd megvalósulni. Ezek között említette az évfolyamismétlés visszaállítását, a kötelező szöveges értékelés megszüntetését. Külön kiemelte, hogy olyan jogszabály-módosítások születtek az elmúlt hetekben, és olyan üzenetek fogalmazódnak meg, amelyek a pedagógusok szakmai megbecsüléséről szólnak.
Az érdekvédő az előző kormány teljesítményét elégtelennek, felzárkóztatásra szorulónak értékelte. A 2010-es költségvetésben erre az évre tanév közben 45 milliárd forintot vontak ki a normatív finanszírozásból. Ezzel párhuzamosan idén szeptembertől a maximális osztálylétszámoktól 30 százalékkal el lehet térni, amihez azonban az Oktatási Hivatal engedélyét nem kell kérni. Így óvodában 33, alsó tagozaton 34, felső tagozaton 39, míg középiskolában 46 fős osztályok lehetnek. A spórolás mindent vitt az előző kormány intézkedéseinél – mondta.

Kertész Ágnes elmondta: a pénzkivonásnak az lett az eredménye, hogy folytatódott a pedagógus álláshelyek megszüntetése. Csak a fővárosban mintegy száz álláshelyet szüntettek meg. Folytatódott az iskolák összevonása is, a települési önkormányzatok egyre inkább mamutiskolákat hoznak létre. Ennek következménye a kaotikus vezetés, és hogy a szakképző intézményekben a hátrányos helyzetű gyermekekkel nem lehet megfelelően foglalkozni.

Az iskolai agresszió okát is többek között ebben a zsúfoltságban látta a segítő személyzet hiánya mellett. A csökkentett diákórák következménye a természettudományos és művészeti órák visszaszorulása lett, s problémának nevezte, hogy a csökkenő források miatt rövidültek, kiüresedtek az osztálykirándulások.

Címkék: Belföld