Lenyomja a bulvárt a politika

A választások közeledtével egyre inkább kíváncsiak az emberek a komoly tartalmakra, 11 százalékkal csökken a bulvár témájú tartalmak száma az elmúlt hónapban az interneten - derült ki egy felmérésből.

A politikai választási kampány kezdete óta 25 százalékkal több belpolitika tartalom keletkezik az internetes híroldalakon. Az internetes közösséget látszólag jobban érdeklik a választások mint a hírszerkesztőket; a blogokon ugyanez az arány 35 százalékos – derült ki a Szörcs Magyar Kereső havi adataiból.

Februárban a legnagyobb mértékben az LMP tudott növekedni, őket közel kétszer annyiszor említették februárban, mint előző hónapban. Az MDF emlegetettsége 18 százalékkal nőtt, MSZP-é 17, a Jobbiké 10, a Fideszé pedig csupán 5 százalékkal.
Februárban összesen 1 millió 200 ezer online tartalom említette a Fidesz nevét. A MSZP-nél ez a szám 980 ezer, amelyel az LMP a februári ugrást követően, 900 ezres értékkel veszi fel a verseny. Az MDF-nél 730 ezer a Jobbiknál pedig 660 ezer volt ez az érték.

(forrás: szorcs.hu)

A pártokra vetített tartalmak számában azét nincs feltűnően nagy eltérés, mert nagy az átfedés közöttük. Ha egy tartalom legalább egy párt nevét megemlíti, akkor 55 százalékos arányban megemlíti legalább egy másik pártét is. Ez a jelenség a Fidesz – MSZP között volt a legkiugróbb: 67 százalék az átfedés a tartalmak között, ami gyakorlatilag a kormány – ellenzék, ellenzék – kormány online politikai kommunikációnak köszönhető.

Kimagasló a Jobbik népszerűsége a blogokon. Januárról februárra 47 százalékkal nőtt a pártról szóló tartalmak száma, így a Jobbikot összesen 52 ezer alkalommal említették február hónapban. Érdekesség, hogy a hírekben történő említettségük viszont alig 2 százalékkal nőtt az előző hónaphoz képest. Azaz nem túl kimagasló a Jobbik szereplése a hagyományos online médiában a közösségi médiához képest. Így a Jobbik a hagyományos online média említésekben, a többi párthoz képest az utolsó helyen áll. Viszont a social mediában (pl. blogok, fórumok) jelentős aktivitással és említésszámmal bír. Ez jól mutatja, hogy a közösségi tartalmakban nagyobb teret kapnak a párt megosztó szerepével kapcsolatos vélemények is.

Az LMP említettsége a híroldalakon ugyanakkor kimagaslóan teljesített februárban. Gyakorlatilag a Fidesz-szel és az MSZP-vel egy súlycsoportba hozta az előző havi kiugrás a pártot az online említésszámok tekintetében. Nevezetesen négyszer gyakrabban írták le a híroldalak az LMP nevét februárban januárhoz képest. Az LMP neve ugyanakkor a blogokban februárban csupán 6200 említést kap, amellyel a vizsgált pártok között az utolsó. (Az MDF 11 200 említés volt a blogokban.) Ez mutatja, hogy a korábbi sajtó hírekkel szemben az LMP egyelőre nem használja erősen az online közösségi médiát.

A legnagyobb népszerűség növekedés februárban Bokros Lajos nevéhez köthető. Kimagaslóan, 82 százalékkal többször említik a politikus nevét, mint januárban. A legkisebb növekedést Dávid Ibolya érte el, őt a kampánykezdet ellenére csak alig 3 százalékkal többet említik. A blogok, pedig mintha megfeledkeztek volna róla: ott 15 százalékkal kevesebbszer szerepel a politikusnő mint januárban. Orbán Viktor és Mesterházy Attila említése viszonylag stagnál, 10-10 százalékkal növekedett csak. Kimagaslóan nőtt Bajnai Gordon népszerűsége a híroldalak között: kétszer annyit írnak róla februárban, mint januárban.

A politikai témájú tartalmaknál nehezebb megállapítani, hogy milyen kontextusban említik az adott kulcsszót. Elmondhatjuk, hogy a politikusok és a pártok kapnak hideget – meleget egyaránt, a tartalmak 70 százalékáról nem lehet megállapítani, hogy pozitív vagy negatív mondanivalója van-e.

A maradék 30 százalékkal érdekességképpen érdemes foglalkozni. A Fidesz említése a megállapítható halmazban alig mutat kilengés: 59-41 százalék a pozitív-negatív kontextus. Az MSZP-nél ugyan ez az adat már 13-87 százalék a negatív kontextus javára.

Az MDF-nél megjegyzendő, hogy a tartalmak 85 százaléka semleges kontextussal bírt. A maradék 15 százaléknál sem voltak kimagasló adatok: 61% negatív 39 % pozitív kontextus aránya.

A Jobbik tartogatta a végére a legnagyobb meglepetést: 55 százalékos arányban megállapítható volt a kontextus. Azaz sokkal kevesebb volt az objektív, semleges tartalmak aránya, mint a többi párt esetén. Viszont a pozitív – negatív kontextust vizsgálva 45 – 55 arányt kaptunk, ami szerint a Jobbik a véleményt legjobban megosztó párt a választásokon.

Címkék: Belföld