Megint leállhat a metróépítés

Elfogyott a pénz - mert lejárt az első szakaszra szóló szerződés - amelyet a kivitelezési munkákat ellenőrző műszaki személyzetre szántak.

Lebonyolító mérnök nélkül maradhat a 4-es metró kivitelezése 2010 áprilisától, mivel nincs több pénz a tevékenységet ellátó Eurometróval kötött szerződés első szakaszára – közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság.

Ennek oka, hogy a projekt elhúzódott és ezzel együtt többletmunkák keletkeztek. A pénzhiányt szerződésmódosítással akarták megoldani, de ezt a Közbeszerzési Döntőbizottság megakadályozta, februári határozatában elutasította a szerződés módosítását és új, nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását írta elő – olvasható a közleményben.
Lebonyolító mérnök hiányában a munkákat valamennyi helyszínen le kellene állítani, hiszen nem lesz, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja, a számlákat és kifizetéseket jóváhagyja, vagy a munkák minőségét és biztonságát ellenőrizze.

A DBR metró az eset értelmezéséhez hozzátette: az Eurometro szerződése ugyan 2012-ig szól, de tekintve, hogy a szerződés 2006-os megkötésekor az első szakasz tervezett véghatárideje 2010 közepe volt, szerződésének első szakaszra vonatkozó pénzügyi kerete március végén kimerül. (Azaz nem a projekt finanszírozása a gond, a szerződés merült ki.) – közölték.

Közleményükben kifejtették, hogy ebben a helyzetben a DBR vagy törvényt sért vagy szerződést szeg. Mivel egyik sem vállalható, most a fővárossal és a kormánnyal egyeztetve keresik a megoldást. Hangsúlyozták, hogy a döntésnek még márciusban meg kell születnie.

Közölték azt is: a DBR hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében akart szerződést módosítani, de ezt a KDB elutasította, mivel szerintük más cég is elláthatja ezeket a feladatokat. A DBR viszont – bár jogilag az lehetséges – műszaki szempontból “elképzelhetetlennek” tartja, hogy az építkezés e szakaszában másik lebonyolító mérnökcsapat vegye át a munkát, amely több ezer munkafolyamatot jelent.

Mint írták, a KDB azért sem engedélyezte a szerződés módosítását, mert a nyílt közbeszerzési eljárás felelne meg az uniós jogszabályoknak. A DBR szerint azonban ez a szerződés már kikerült az EU-s támogatási keretből. A kötelező mérnökszervezet hiánya viszont veszélybe sodorhatja a 181 milliárd forintos támogatást is – hangsúlyozták.

Kitértek arra is: a jelenlegi, 60 százalék feletti készültség miatt a munkák felfüggesztésének a beruházás továbbvitelére nézve “beláthatatlan szerződéses és többletköltség-következményei lehetnek”. A DBR – mint hozzátette – továbbra is kitart amellett, hogy a projekt érdekeit kell szem előtt tartania.

Korábban a kivitelező BAMCO egyszer már leállt az alagútfúrással, 2008-ban, amikor 150 darab többletköltség-követelést nyújtott be, közel 37 milliárd forintra becsült értékben. A beruházó a DBR viszont csak 25 követelést talált jogosnak, 1,6 milliárd forint értékben.

Címkék: Belföld