Mivel a Fidesz részéről hivatalosan senki sem nyilatkozhatott az EP-kampány költéseivel kapcsolatban, így csupán lapunk információira hivatkozhatunk, amikor azt írjuk, hogy a választáson legtöbb mandátumot szerző párt százmillió forintból kampányolt, melynek 70-75 százalékát fordította kommunikációra.
Úgy tudjuk, a nyitórendezvényüket hatmillió forintból kihozták, köszönhetően annak, hogy se kivetítőket, sem molinókat nem használtak. A kampányhoz kapcsolódóan kiskonferenciákat szerveztek és Orbán Viktor felkeresett nyolc vidéki várost.
Emellett a párt női tagozata szervezett egy babakocsis felvonulást, igaz, ennek – forrásunk szerint – nem volt nagy költsége.
Visszafogták
Információink szerint a legnagyobb megtakarítást az előző választási küzdelmekhez képest úgy érték el, hogy a kereskedelmi tévékben nem hirdettek és a megyei lapok megjelenéseit is visszafogták. Hangsúlyosabban jelen voltak ugyanakkor az interneten, a vidéki kábeltévé-hálózaton és a női-, illetve a bulvármagazinokban.
Értesüléseink szerint a listaárnál olcsóbban jutottak hirdetési felülethez, mert „nagy hirdetési csomagban mindig van kedvezmény” – magyarázta forrásunk, aki szerint minden kampányköltést a párt számlájáról finanszíroztak, ahová a pénz – nagyjából egyforma mértékben megosztva – hitelből, állami támogatásból és adományokból érkezett.
Közel 200-an
Ha az alapján számolunk, hogy a Fidesznek minden választókerületben van egy-egy fizetett politikai munkatársa, aki koordinálta a kampányt, valamint a pártközpontban is majd kéttucat ember dolgozott a választási előkészületeken, akkor kiszámítható, hogy közel kétszáz embert kellett fizetni a választási sikerért, míg az önkéntes segítőket, aktivistáknak egy-egy közös vacsorával, bográcsozással.
A Fidesz hivatalos álláspontja:
1. A Fidesz minden választási, népszavazási kampányban a hatályos törvényeket betartva járt és jár el.
2. Minden kampányunkban a takarékosságra törekszünk, ezzel kapcsolatban számos javaslattal éltünk a többi párt felé is.
Ezek a következők: legyen a kampányidőszak rövid (30 nap), a pártok ne hirdessenek az országos kereskedelmi médiában.
Az EP-kampányban javasoltuk a 100 millió forintos költési határt is, amit mi a magunk részéről betartottunk.
3. Soha ennyi önkéntes segítő nem vett részt kampányunkban, mint legutóbb az EP-választás alkalmával. Az emberek egyre jobban érzik a változás szükségességét.
4. A pénzügyi elszámolási kötelezettségünknek a hatályos jogszabályok előírásai alapján eleget teszünk, ahogy eddig is tettük.
a képmutatás ellen
A pártok pénzügyeinek átláthatóvá tétele, a kampányfinanszírozás részleteinek megismerése és széles körben történő bemutatása a célja a Borsnak, a Figyelőnek, a FigyelőNetnek, a Hírszerzőnek, a Kreatívnak, az m1 Szempont című magazinjának, az Origonak, a Pannon Lapok Társaságának. Az együttműködést a Freedom House és a Transparency International kezdeményezte, az eddigi írásokat a kepmutatas.hu-n olvashatják.