Az állampolgári jogok biztosának vizsgálata megállapította, hogy a társaság önkényesen értelmezi a fővárosi parkolási rendeletet. Az ombudsman ezért javasolta Budapest Főváros Közgyűlésének, hogy pontosítsa az ilyen esetekre vonatkozó szabályokat – olvasható az ombudsman közleményében.
Volt már vizsgálat
Szabó Máté ombudsman emlékeztetett, hogy ezt a problémát, a benne megvalósuló visszásságot már 2006-ban felvetette a parkolási társaságok, mint közszolgáltatók eljárásának átfogó vizsgálata. Ezért egy hozzá benyújtott panasz alapján megkereste a parkolási társaság vezetőjét.
Tőle azt az állásfoglalást kapta, hogy az üzemeltetőnek lehetősége van az ismételt várakozási díjkülönbözet és parkolási pótdíj kivetésére. Amennyiben az üzemeltető, tehát a parkolási társaság nem így járna el, azzal az autók tulajdonosait a jogkövető magatartás helyett szabálytalan, díjfizetés nélküli eljárásra ösztönöznék – szólt a magyarázat.
Jogtalan gyakorlat
Az ombudsman jelentésében ezzel szemben megállapította, hogy a parkolási társaság továbbra is önkényesen értelmezi a közgyűlési rendeletet. Az ugyanis nem ad felhatalmazást arra, hogy a jogszabályi rendelkezéseken túlterjeszkedve a parkolási társaság maga próbálja – a megítélése szerinti – jogkövető magatartásra ösztönözni az autósokat. Ennek alapján ugyanis az első pótdíjazástól kezdve akár folyamatosan parkolási- és pótdíjfizetési felszólítást helyezhetnének el a gépjármű szélvédőjén.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ezért javasolta Budapest Főváros Közgyűlésének, hogy rendeletét módosítva pontosítsa a parkolási- és pótdíjak kivetésének módját.