A Vasúti Dolgozók Szabad
Szakszervezete (VDSZSZ) péntek déltől felfüggesztette a sztrájkot – közölte lapunkkal Kavalecz Ime, a MÁV sajtófőnöke.
A vasúttársaság szerint szombaton üzemkezdésre helyreáll a menetrendszerű vasúti közlekedés.
A munkáltatókkal folytatandó tárgyalások eredményétől függően szombaton, vasárnap és hétfőn is folytatódhat a határozatlan idejű vasúti sztrájk – mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnök a sztrájk szüneteltetéséről hozott döntés után.
Kevesen sztrájkoltak
A MÁV legfrissebb adatai szerint az éjszakai műszakban reggel hat óráig a forgalomirányítók 86 százaléka dolgozott. A nappali műszakban a dolgozók már csak kilenc százaléka sztrájkol – közölte a vasúttársaság. A MÁV-START Zrt.-nél a szolgálatba vezényelt pénztárosok, jegyvizsgálók és kocsivizsgálók 72 százaléka felvette a munkát.
A Vasúti Dolgozók Szabad
Szakszervezete (VDSZSZ) által határozatlan időre meghirdetett sztrájk pénteken hajnali 3 órakor kezdődött a
MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél.
Képgaléria: vasutasztrájk (MTI)
A sztrájk idejére nyújtandó elégséges szolgáltatásról nem született megállapodás a csütörtök délutáni egyeztetésen, ezért a vonatközlekedésben késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre lehetett számítani. A pénteki egyeztetés kudarca után biztosnak tűnt, hogy a szombat 15 órára tervezett második fordulóig marad a fejetlenség a magyar vasúton – közölte tudósítónk a helyszínről.
Zavar volt a Nyugatiban
Tudósítónk közlése szerint a Nyugati pályaudvarról mindössze óránként egy vonat gördült ki. Bár a pályavasúti dolgozók nagy része felvette a munkát, a jegyvizsgálók és az alacsonyabb fizetésért dolgozó gépészek nem dolgoznak.
Mint lapunk munkatársának elmondták, a MÁV-tól kiszervezett vállalatoknál elmaradt a bérfejlesztés és a sztrájkkal ezen kívánnak változtatni.
Bár a Nyugatiban jegyet sem lehetett venni, az utasok nagyobb számban próbáltak utazni, mint a korábbi munkabeszüntetésekkor. Többen is azt mondták tudósítónknak, hogy ők a három órai sztrájkkezdést délután háromra gondolták, nem hajnalra.
Pénzt kérnek a tulajdonostól
Az érdekvédők ezúttal azt követelték, hogy a MÁV-Cargo privatizációjából származó 102,5 milliárd forint 15 százalékát a dolgozók között osszák szét. Ez a valóságban 2,5 havi átlagbért, vagyis körülbelül bruttó 700 ezer forintot jelentene minden vasúti dolgozónak
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke csütörtökön azt mondta, a pluszjövedelemre azért is jogosultak, mert a privatizáció kétéves folyamata során „nem akadályozták az átalakításokat, és nem rontották a cég értékét sem”.
Megkérdeztük a szakszervezeti vezetőt, hogy a vasutasok a MÁV veszteségében miért nem kívánnak osztozni a tulajdonossal. Gaskó közölte: provokatív kérdésre nem válaszol.