Joggal és erővel védekeznének a BKV-sok

Rendőregyenruhára emlékeztető formaruha, igazoltatási jogkör az ellenőröknek vagy szabadnapos rendőrök alkalmazása – különféle módszerekkel védené a BKV az alkalmazottait a magukról megfeledkezett utasoktól.

Bekeményít a BKV a bliccelők ellen, ám egyes utasok sem kímélik a közlekedési vállalat dolgozóit. Mint azt Kiricsi Karolától, a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) szóvivőjétől megtudtuk, a cég alkalmazottjait napi rendszerességgel inzultálják az utasok. A bliccelők többségében az ellenőröket „találják meg”, de van, hogy a busz és villamosvezetők keverednek közlekedési vitába az autósokkal. „Az esetek többségében csak lökdösik és fenyegetik az ellenőreinket, komolyabb atrocitás csak ritkán fordul elő, de ezeket az eseteket is a minimálisra akarjuk csökkenteni” – mondja Kiricsi Karola.

Támadás az 51-esen és a HÉV-en

Mint azt a FigyelőNet is megírta, alig két hete érte támadás a szolgálatot teljesítő BKV-sokat. Az 51-es busz egyik utasát az bőszítette fel, hogy az ellenőrök a jegyét kérték. A férfi jegy helyett kést rántott és megütötte az egyik ellenőrnőt, majd megpróbált bejutni a busz vezetőfülkéjébe. Amikor ez nem sikerült, verekedésbe keveredett egy – épp szabadnapos – BKV-alkalmazottal, aki utasként kelt társai védelmére. A támadó végül leütötte a szolgálaton kívüli HÉV-vezetőt, és az ájult BKV-dolgozót hátrahagyva elmenekült.

Egy olvasónk arról számolt be a múlt héten, hogy a szentendrei HÉV-en egy kerékpáros azért fejelte le a jármű vezetőjét, mert az rászólt, hogy a másik kocsiban lehet kerékpárt szállítani. Az agresszív biciklista ezek után még a kiérkező rendőröket is feljelentéssel fenyegette, majd azzal védekezett, hogy csak véletlenül fejelte le a vezetőt.



Szigorodó ellenõrzés – nagyobb veszély (Fotó: MTI)



Jegyeket, személyiket!

Első lépésként a BKV ötven biztonsági őrét képezte át ellenőrré, ezzel is javítva a jegyvizsgálók tekintélyét, csakúgy mint a cég új munkaruhájával, amely – némileg tudatosan – a rendőrök egyenruhájára is emlékeztet. Emellett a közlekedési vállalat jogászai azzal keresték meg az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumot, hogy elérjék: az ellenőröknek a BKV területén legyen igazoltatási jogkörük. „Amennyiben ezt nem tudjuk elérni, úgy felvetődhet, hogy szabadnapos rendőröket küldünk az ellenőreink védelmére” – teszi hozzá a szóvivő.

Mivel a legtöbb támadás a jegy nélkül utazók részéről éri a BKV dolgozóit, ráadásul a bliccelők a becslések szerint már hat-tíz milliárd forintnyi kárt okoztak a cégnek, ezért a BKV szigorítja a jegyellenőrzést. A bliccelés elleni kampány a 61-es és a 161-es járatokon folytatódik. Korábban már szigorodott a metrók területén a bejárati jegyellenőrzés és a HÉV-vonalak fővárosi és városhatáron kívüli szakaszainál is sikeresen működik a fokozott kontroll. A legforgalmasabb XVII. kerületi járatokon bevezetett szigorításról – a biztonság kedvéért – a közlekedési társaság tájékoztatta a kerületi önkormányzatot és a rendőrkapitányságot is.

Milliárdos kár

A vandálok évente majd egymilliárdos kárt okoznak a BKV-nak. Rendszeres a járművek üvegeinek karcolása és az ülések feltépése, a legnagyobb rongálást mégis a graffitisek viszik véghez. A garázdák főként a buszokat és a metrókocsikat kedvelik, de arra is volt példa, hogy a nagykörúti villamosok Petőfi híd alatt futó tápkábeleit lopták el, vélhetően a vezetékben lévő réz miatt.

A vandalizmus megelőzésére a közlekedési vállalat korábban több járatán is őrséget szervezett. A metrók mellett biztonsági emberek utaznak a kietlen tájakon (is) futó 37-es és a koldusok körében közkedvelt 56-os villamos egyes kocsijaiban, akárcsak a csepeli és a szentendrei HÉV-en. Legutoljára a Combinókon kellett őröket utaztatni, de látszólag hiába, a nagykörúti villamosokat alig egy év alatt 56 esetben kellett javítani rongálás miatt.

Címkék: Belföld