“Azt látom a legjobb megoldásnak, ha lehetőség szerint mi magunk szólunk szabálytalan társainkra, a fiatalabbakat pedig rávezetjük, tanuljanak meg az előírások szerint közlekedni” – mondta Erdélyi Zoltán, a motorosok szószólója a Pécs és Mánfa közötti mecseki pihenőhelyen tartott találkozón.
A megbeszélést a baranyai motorosok kezdeményezték azok után, hogy két motoros másfél héttel ezelőtt éppen ezen az útszakaszon ütközött össze. A vétkes sofőrt, aki járművére szerelt kamerájával megörökítette a történteket, súlyos sérülésekkel kórházban ápolják, a vétlen férfi életét vesztette, őt pénteken több száz társa kísérte utolsó útjára Pécs köztemetőjében.
A motorosok a rendőri szigort is kifogásolták
Erdélyi Zoltán a mintegy félszáz motoros és helyi rendőri vezetők részvételével megtartott fórumon a megoldási javaslatán kívül azt is felvetette, hogy maga és társai tapasztalatai alapján a rendőrök sokszor indokolatlanul szigorúak velük szemben, előfordul, hogy intézkedés közben sértegetik őket.
A rendőrök ne csak a motorosokat, hanem azokat az autósokat is vegyék elő, akik a négysávos utakon szabálytalanul az összes sávot elfoglalják, és a közlekedésben ellenségesek, agresszívek velünk szemben – hangoztatta.
A motorosok közül többen “egyszerű irigységgel” magyarázzák az autósok viselkedését. Megítélésük szerint a velük szemben a társadalomban kialakult ellenérzés is főként ennek tudható be.
A baranyai rendőrfőnök együttműködést ígért
Sárközi Ferenc, Baranya rendőrfőkapitánya a rendőrökkel való állandó kapcsolattartási lehetőséget és kulturált intézkedéseket ígért a motorosoknak, ugyanakkor hangsúlyozta: “amennyiben valaki a szabályokat rendszeresen és durván megsérti, annak előbb-utóbb következménye lesz”.
“Nem tudjuk, hogy legközelebb melyikük baleseténél fogunk helyszínelni. Azt hiszik, a kollégáimnak könnyű elmenni az özvegyhez, elmondani neki, mi történt, majd átadni az elhunyt személyes tárgyait?” – tett fel a kérdést.
Utalt rá, hogy a megyében 2004 óta kilenc halállal és 148 sérüléssel járó motorbaleset történt, a vizsgálatok alapján a vétkesek 62 százalékban a motorvezetők voltak.
Nehéz küzdelem
Évek óta szinte hiábavaló küzdelmet folytatunk a motorosok száguldozásainak, közlekedési kihágásainak megakadályozására, szankcionálására. Sok kétkerekű vezetője rendszám nélkül vagy a rendszámot gombnyomásra behajlító szerkezettel felszerelve közlekedik, hogy ne tudjuk felelősségre vonni – mondta.
A dandártábornok cáfolta, hogy a járőrök különösen szigorúan járnának el a motorosokkal szemben. Arról tájékoztatta a fórum résztvevőit, hogy idén a megyében 29 motorost jelentettek fel különböző szabálysértések miatt, közülük 19 ügyét kezelték kiemeltként, és csak kilenc jogosítványát vették el hosszabb-rövidebb időre. A kiszabott bírságok átlaga 32 ezer forint volt, ez messze elmarad a kiszabható maximális, 100 ezer forintos büntetéstől.
Sárközi Ferenc arra kérte a motorosokat, alakítsanak sportegyesületet, szervezzenek versenyeket, azok keretében lehetőség van a máskor megengedettnél gyorsabban hajtani. A rendőrség ezen időszakokra segít az útszakaszok biztosításában – tette hozzá.