Hogyan viselkednek az adósok? Nyúl vagy sebzett oroszlán?

Az Intrum Justitia svájci irodájában pszichológusok végeztek műhelymunkát ügyintézőkkel azzal a céllal, hogy típusokba sorolják az adósokat és megtalálják kezelésük legmegfelelőbb módját.

A lakcímből és születési adatokból összeálló szokásos demográfiai információ mellett mostantól egy olyan osztályozási rendszer is segíti a behajtással foglalkozó szakemberek munkáját, amely pszichológiai szempontból sorolja típusokba az adósokat. Minden adós konkrét gondokkal küszködő személy. A pénzügyi gondokon túl mindig jelentkeznek emberi tényezők is. Ha jobban megértjük a háttérben működő lelki késztetéseket, könnyebben megtaláljuk a hangot a különböző típusú adósokkal.

Az eredmény: négy fő adóstípus, a könnyebb besorolás kedvéért állatnevekkel jelölve. Ha a lelki szemük előtt állatok képe lebeg, a munkatársak könnyebben be tudják sorolni az adósokat az egyes kategóriákba, és ennek megfelelően tudnak velük szót érteni.






A „nyúl”
Tulajdonságok: Szétszórt, zavart, illetve passzív és bénult.
Mire van szüksége: Egy egyszerű kiútra, időütemezésre és a probléma egyszerű megfogalmazására, amely feloldja benne a pánikot.





A „tyúk”


Tulajdonságok: Vagy együttműködő, vagy szükséget szenvedő, de engedékeny
Mire van szüksége: Támogatásra, szinte baráti kapcsolatra. A bátorítás gyakran többet érhet el, mint a megoldás erőltetése.







A „sebzett oroszlán”

Tulajdonságok: Sértődött és támadásra kész, illetve felbőszült és agresszív.
Mire van szüksége: Őszinteség, higgadtság és bizalom. Jól kell tudni kezelni. Az erőszak és nyomásgyakorlás általában nem vezet sehova.





A „kullancs”
Tulajdonságok: Kihasználja a rendszert vagy aktívan ellene dolgozik.
Mire van szüksége: A legnehezebb típus. Érti a rendszert és a saját javára használja ki azt. Vagy éppen ellenkezőleg, nem érti és nem is érdekli. Szabványmegoldást nem lehet javasolni ebben az esetben. Az alapos beszélgetés bármely irányba elvezethet.


További információk!

Címkék: PR-cikkek