Tarlós elszámoltatná Demszkyt a 4-es metróról

A főpolgármester őszinte, személyes válaszát várják a 4-es metró finanszírozásával és terveivel kapcsolatban a budapestiek – közölte Tarlós István, a Fidesz-KDNP frakciószövetség elnöke hétfői sajtótájékoztatóján.

Fontosnak tartjuk, hogy a beruházás időre elkészüljön, ezért arra kérjük, hogy személyesen álljon ki, és mellébeszélés helyett adjon végre egyértelmű szakmai válaszokat – hangoztatta a fővárosi ellenzéki politikus, aki azzal indokolta „nem politikai” kérését, hogy a 4-es metró beruházásának ügyében egyre több a bizonytalanság. Mint mondta, nem tudni még mindig, hogy az egyes szakaszok mennyibe kerülnek; a költségekből mennyit áll az Európai Unió, illetve mi lenne a források fedezete. Közölte, úgy látja, ma nincs senki, aki meg tudná mondani, hogy mibe kerül és mi a fedezete a metróberuházásnak

„Kérdezünk, nem vádaskodunk” – fogalmazott Tarlós István, aki a többi között azt firtatta írásban a főpolgármestertől: igaz-e, hogy a Baross és a Bosnyák tér közötti szakasz helyzetét az Európai Unió tárgyalhatatlannak tartja, vagy hogy az eredetileg remélt, mintegy 65-70 százalék helyett csak legfeljebb 120 milliárd forintot biztosítana az EU.

Az Európai Unió tényleg csak kevesebb megállóval, a szakasz áttervezése esetén akarja még ezt az összeget is biztosítani? – áll abban a dokumentumban, melyet az újságíróknak is kiosztottak. Tarlós István utalt arra, hogy a jelenlegi tervek szerint csak „kvázi villamosként” üzemelne a metró, és az unió nem helyesli a sűrű megállókat.

Felvetette azt is: nem korszerűtlen-e már a húszéves vonalvezetés, nem más igények alapján kellene-e nyomvonalat választani? Demszky Gábortól, mint a 4-es metrót „édes gyermekének” tekintő főpolgármestertől azt is kérdezte: igaz-e, hogy a 4-es metrón kívül semmilyen budapesti közlekedési nagyberuházás nincs előkészítve?

Tarlós István arra is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben a kohéziós alapok forrásait Magyarország a budapesti metró építésére hívja le, úgy nem jut majd pénz Miskolc, Debrecen és Szeged tömegközlekedésének fejlesztésére. Lehet, hogy Demszky Gábornak is kellene már egy őszödi beszédet mondania – fogalmazott az ellenzéki politikus, utalva a miniszterelnök elhíresült és nagy visszhangot kiváltó beszédére.

Fónagy János, országgyűlési és fővárosi képviselő az újságírók előtt arról beszélt: a szakma ma már egyértelműen „torzónak” minősíti a 4-es metró tervezett szakaszait. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere utalt arra, hogy az Országgyűlés múlt heti szakbizottsága előtt a megjelent képviselők, pártállásra való tekintet nélkül fontosnak tartották a nyomvonal Virágpiacig tartó továbbvitelét. Az MTI a sajtótájékoztatót követően megkereste a főpolgármesteri hivatalt is, ám egyelőre nem kapott választ.

Szombaton a Fejlesztéspolitikáért Felelős Kormánybizottság közleményben azt közölte az MTI-vel, hogy jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak a metró megvalósításának részben EU-támogatásokból történő finanszírozásáról, illetve annak lehetőségeiről a főváros, az Európai Bizottság és a magyar kormány között.

Címkék: Belföld